احداث مجموعه شمس تبریزی در خوی

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۰
احداث مجموعه شمس تبریزی در خوی

در فضایی به مساحت ۲۰۰۰متر مربع زیربنا و ۷۰۰۰مترمربع محوطه سازی مجموعه فرهنگی و هنری بارگاه شمس احداث خواهد شد.

هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری به آذربایجان غربی و با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در خوی عملیات اجرایی ساخت بارگاه شمس تبریزی کلنگ‌زنی می‌شود.

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه این پروژه و مجموعه ارزشمند فرهنگی، هنری و تاریخی در فضایی به مساحت ۲۰۰۰متر مربع زیربنا و ۷۰۰۰مترمربع محوطه سازی اجرایی می‌شود تصریح کرد که اعتبار تعیین شده برای اجرایی شدن پروژه این مجموعه ۱۵ میلیارد تومان است.

جباری با بیان اینکه در صورت تخصیص به موقع اعتبارات در مدت ۳ سال کار ساخت بارگاه شمس به اتمام خواهد رسید، خاطرنشان کرد:

ساخت المان بارگاه شمس اولویت اول است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، مقبره شمس را برای توسعه گردشگری کشور مهم عنوان کرد و بیان کرد که اهتمام ویژه‌ای برای ساخت این مجموعه از طرف سازمان میراث فرهنگی کشور و استان وجود دارد.

از مکان‌های گردشگری خوی در استان آذربایجان غربی آرامگاه شمس تبریزی و محل مدفن این شاعر بزرگ است که همه ساله علاقه‌مندان شمس تبریزی از خوی و دیگر شهرها و حتی کشورهای همسایه ایران در مراسمی بزرگداشت این شاعر ملی را گرامی می‌دارند.

مناره شمس تبریزی به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است که مناره‌ مربوط به سده ۶ ه‍.ق است. این مناره در صحن آرامگاه شمس تبریزی از صوفیان و عارفان پرآوازه ایرانی است و این بنا در شمال غربی شهر خوی در محله امامزاده سید بهلول واقع شده‌ است.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه