آیا انتقال آب خزر به سمنان فاجعه دریاچه ارومیه را تکرار می‌کند؟

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۵
آیا انتقال آب خزر به سمنان فاجعه دریاچه ارومیه را تکرار می‌کند؟

به گفته عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، سند توسعه آب سفارشی سمنان وجاهت قانونی ندارد.

علی محمد شاعری عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت:

اقداماتی که در زمینه طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور در استان سمنان صورت می‌گیرد، قانونی نیست. همه شواهد علمی دال بر این است که هرگونه انتقال آب دریای خزر به بخش مرکزی ایران فاقد وجاهت قانونی و کارشناسی است.

وی افزود:

حتی اگر سند توسعه آب استان سمنان توسط مشاوران سفارشی تنظیم شود از نظر مجلس شورای اسلامی وجاهت قانونی ندارد و قطعا با مخالفت شدید مردم و مسئولان استان‌های شمالی کشور مواجه می‌شود و ما اجازه انتقال آب خزر را نمی‌دهیم.

برای طرح مطالعاتی یا عملیات اجرایی پروژه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی تاکنون هیچ بودجه‌ای در نظر گرفته نشده در مراجع رسمی و قانون‌گذاری کشور تصویب نشده است.

شرکت آب منطقه‌ای سمنان برای هرگونه طرح مطالعاتی جهت انتقال آب دریای خزر به سمنان باید مجوزهای قانونی آن را از مجلس شورای اسلامی دریافت کند، چراکه شروع هر گونه عملیات اجرایی یا طرح مطالعاتی نیازمند پیش‌بینی و تصویب ردیف اعتباری قانونی است که تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت:

هر چند الزام‌آور نیست، اما می‌توان بررسی طرح مطالعاتی انتقال آب خزر به سمنان را در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای مازندران قرار داد تا اثرات سوء انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران مورد بررسی و واکاوی دقیق علمی قرار گیرد و سپس مضررات اجرای این پروژه برای مردم بازگو شود.

وی افزود:

مسئولان استان سمنان می‌خواهند فضاسازی رسانه‌ای انجام دهند تا بحث انتقال آب خزر به سمنان را در میان اذهان مردم نهادینه کنند اما اجرای این پروژه با توجه به اثرات مخرب زیست محیطی که در پی دارد؛ غیرممکن است و مردم مازندران، گیلان و گلستان اجازه نمی‌دهند که فاجعه دریاچه ارومیه دوباره تکرار شود.

شیرین‌سازی و تامین آب از خلیج فارس و دریای عمان، مشکل کم آبی فلات مرکزی کشور را برطرف می‌کند که این پروژه در حال اجرا است..

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه