دیدنی های ملبورن؛ دومین شهر پرجمعیت استرالیا

سحر ارجمند
سحر ارجمند شنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
دیدنی های ملبورن؛ دومین شهر پرجمعیت استرالیا

ملبورن پایتخت هنر، فرهنگ، مد، ورزش و یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای استرالیا است. در سفر به استرالیا بازدید از بهترین دیدنی‌های ملبورن را از دست ندهید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۸/۲۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۴ به‌روزرسانی شده است.

ملبورن در جنوب شرقی استرالیا در امتداد رود یارا قرار دارد و دومین شهر پرجمعیت این کشور است. این شهر مدرن، چندفرهنگی و پرجنب‌وجوش اغلب در صدر فهرست محبوب‌ترین شهرهای جهان قرار دارد. دیدنی های ملبورن بسیار متنوع و متناسب با هر سلیقه‌ای است و شامل جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و ورزشی می‌شود.

ملبورن پایتخت ایالت ویکتوریا و مهم‌ترین شهر فرهنگی استرالیا است. این شهر مانند سایر شهرهای بزرگ دارای باغ‌وحش و موزه‌های متعددی از جمله موزه ملبورن و گالری ملی ویکتوریا است. ورزشگاه کریکت ملبورن هم یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های این شهر برای علاقه‌مندان به ورزش محسوب می‌شود. باغ‌های گیاه‌شناسی سلطنتی و فیتزروی، معبد یادبود و کلبه کاپیتان کوک از دیگر مکان‌های دیدنی ملبورن به شمار می‌روند. در ادامه شما را با بهترین دیدنی‌های ملبورن آشنا می‌کنیم.

باغ‌‌های گیاه‌شناسی سلطنتی ملبورن

گیاهان مردابی در باغ گیاهشناسی ملبورن، استرالیا

«باغ گیاه‌شناسی سلطنتی ملبورن» (Royal Botanic Gardens) با مساحت ۹۴ هکتار در اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی تاسیس شد. این باغ‌ها مجموعه‌ای از گیاهان بومی، مجموعه‌ای از گونه‌های نادر و در خطر و همچنین خانه باغ‌ها را شامل می‌شوند. مسیرهای پیاده‌روی، نیمکت و مجسمه‌های تزئینی هم در این باغ‌ها وجود دارد. در سال بیش از ۵٫۱ میلیون گردشگر از این باغ‌ها دیدن می‌کنند. باغ‌های گیاه‌شناسی سلطنتی ملبورن، یکی از بهترین نمونه‌های محوطه‌سازی ویکتوریایی در جهان است. این باغ‌ در تابستان میزبان اجرای تئاتر و سینما در فضای باز است. «رصدخانه ملبورن» (Melbourne Observatory) متعلق به قرن ۱۹ میلادی و «باغ کودکان موسسه ایان پاتر» (Ian Potter Foundation Children’s Garden) از دیگر دیدنی‌های باغ‌های سلطنتی ملبورن است.

گالری ملی ویکتوریا

استخر در ورودی ملبورن، استرالیا

در گالری ملی استرالیا بیش از ۷۰ هزار اثر هنری وجو دارد

«گالری ملی ویکتوریا» (National Gallery of Victoria)، در سال ۱۸۶۱ افتتاح شد و یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین گالری‌های هنری در استرالیا است. گالری ملی ویکتوریا دارای بیش از ۷۰ هزار اثر هنری و مجموعه گسترده‌ای از آثار دوران باستان تا امروز است؛این آثار در دو ساختمان در نزدیکی باغ‌های گیاه‌شناسی سلطنتی ملبورن نگه‌داری می‌شوند. آثار هنرمندان استرالیایی در «مرکز ایان پاتر» (Ian Potter Centre) واقع در میدان فدراسیون و آثار هنرمندان بین‌المللی در ساختمان اصلی واقع در خیابان سنت کیلدا به نمایش گذاشته شده‌اند. آثاری از هنرمندان برجسته محلی و هنرمندان مشهور بین‌المللی از جمله آنتونی ون دایک، کلود مونه و رنه ماگریت در این گالری به چشم می‌خورد. هر سال نمایشگاه‌های منحصربه‌فردی هم در گالری ملی ویکتوریا برگزار می‌شود.

ورزشگاه کریکت ملبورن و موزه ملی ورزش

استادیوم پر از تماشاگر کریکت ملبورن، استرالیا

«ورزشگاه کریکت ملبورن» (Melbourne Cricket Ground) با ظرفیت ۱۰۰هزار نفر، یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های ورزشی در جهانو از جاهای دیدنی ملبورن  است. این ورزشگاه در تابستان میزبان بازی‌های کریکت و در زمستان میزبان بازی‌های لیگ فوتبال استرالیا و فوتبال استرالیایی است. از نظر اکثریت استرالیایی‌ها، این ورزشگاه مکانی مقدس است. «موزه ملی ورزش» (National Sports Museum) هم در گوشه‌ای از این ورزشگاه قرار دارد. نمایشگاه‌هایی مرتبط با ورزش‌های محبوب استرالیایی و تاریخچه وقایع ورزشی در این موزه برگزار می‌شود. 

باغ وحش ملبورن

زرافه ها و گورخرهای ملبورن، استرالیا

«باغ‌وحش ملبورن» (Melbourne Zoo) در سال ۱۸۶۲ افتتاح شد و سومین باغ‌وحش قدیمی در جهان و قدیمی‌ترین در استرالیا است. این باغ‌وحش یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ملبورن است. در باغ‌وحش ملبورن برای نگه‌داری حیوانات از مدرن‌ترین تجهیزات استفاده می‌شود. اخیرا این باغ‌وحش به اولین باغ‌وحش کربن طبیعی جهان تبدیل شده است. باغ‌وحش ملبورن محل زندگی بیش از ۳۰۰ گونه حیوانی است. اکثر این حیوانات در زیستگاهی مشابه با زیستگاه طبیعی خود، آزاد هستند. حیوانات بومی استرالیا مانند کانگورو، کوالا، وامبت و نوک‌اردکی در این باغ‌وحش زندگی می‌کنند. اگر به حیات‌وحش علاقه دارید، این باغ‌وحش بهترین مکان برای شما است؛ در ضمن تماشای پنگوئن‌های کوچک استرالیایی را از دست ندهید.

ساختمان نمایشگاه سلطنتی

منظره پاییزی نمایشگاه سلطنتی ملبورن، استرالیا

«ساختمان نمایشگاه سلطنتی» (Royal Exhibition Building) در مجاورت موزه ملبورن قرار دارد. این ساختمان در سال ۱۸۸۰ به‌منظور برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی ملبورن ساخته شد. اولین جلسه پارلمان استرالیا در سال ۱۹۰۱ در این ساختمان برگزار شد. این عمارت زیبای ویکتوریایی نمادی از روزهای شکوه و جلال انقلاب صنعتی، امپراتوری بریتانیا و برتری اقتصادی ملبورن در قرن ۱۹ میلادی است. عمارت زیبای نمایشگاه سلطنتی در سال ۲۰۰۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. امروزه ساختمان نمایشگاه سلطنتی میزبان رویدادها و نمایشگاه‌های متنوعی مانند نمایشگاه‌های تجاری و اتومبیل است.

میدان فدراسیون

تصویر ۳۶۰ درجه از میدان فدراسیون ملبورن ملبورن، استرالیا

«میدان فدراسیون» (Federation Square) در سال ۲۰۰۲ افتتاح شد. این میدان بهترین محل برای برگزاری جشن‌ها، اعتراضات و رویدادهای بزرگ ورزشی در ملبورن است. میدان فدراسیون یکی از قطب‌های حمل‌و‌نقل شهری ملبورن هم محسوب می‌شود. ساختمانی مدرن در این میدان قرار دارد که شامل فضای باز و بسته است. معماری ویکتوریایی اطراف این ساختمان، تضاد جالبی با آن دارد. هر سال بیش از ۲ هزار رویداد در این محل برگزار می‌شود. میدان فدراسیون یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های وای‌فای رایگان در استرالیا است. مرکز ایان پاتر و «مرکز تصاویر متحرک استرالیا» (Australian Centre for the Moving Image) در این میدان قرار دارد. 

کلبه کاپیتان کوک

پرچم بریتانیا مقابل خانه کاپیتان کوک ملبورن، استرالیا

«کلبه کاپیتان کوک» (Captain Cook's Cottage) پس از انتقال از شهر محل زندگی او، یعنی یورک‌شایر انگلستان در «باغ‌ های فیتزروی» (Fitzroy Gardens) ملبورن برپا شد. جیمز کوک، دریانورد شجاع و کاوشگر بریتانیایی بود و در طول سفرهای متعددش به اکتشافات مهمی دست یافت. بازدید از این کلبه زیبا، فرصتی برای آشنایی با زندگی کاپیتان کوک و ماجراجویی‌های دریایی او در راه اکتشاف استرالیا و دیگر بخش‌های دنیا است. گلخانه‌ای باشکوه با سبک اسپانیایی که دارای گیاهان متنوعی است از دیگر جذابیت‌های باغ فیتزروی محسوب می‌شود. 

معبد یادبود

معبد یادبود و بنای سنگی ملبورن، استرالیا

«معبد یادبود» (Shrine of Remembrance)، یکی از نمادهای شهر ملبورن است که در سال ۱۹۲۴ برای بزرگداشت ۱۹ هزار کشته ویکتوریایی جنگ جهانی اول بنا شد. این بنای تاریخی با الهام از بناهای معروف یونانی مانند پارتنون و آکروپلیس ساخته شده است. معماری کلاسیک و رواقی این بنا تا حدودی برگرفته از آرامگاه هالیکارناسوس، یکی از هفت عجایب باستانی جهان است. این معبد دارای چندین بنای یادبود است که عبارت‌اند از بنای یادبود گالیپولی، بنای یادبود جنگ جهانی دوم که شعله ابدی در آن قرار دارد و باغ یادبود که به‌افتخار سربازان مبارزه پس از جنگ جهانی دوم بنا شده است. چندین نمایشگاه نظامی هم درون معبد وجود دارد. تجربیات سفر خود به ملبورن را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه