توکیو در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
توکیو در یک نگاه

توکیو، پایتخت ژاپن، سرزمینی هزار رنگ و زیبا از فرهنگ‌های سنتی و بومی و جدیدترین پیشرفت‌های دنیای مدرن است و به لطف جشنواره‌های هنری، ورزشی و تفریحی،‌ مقصدی عالی برای سفر به‌شمار می‌رود.

توکیو در شرق جزیره‌ی هونشوی ژاپن واقع شده‌ است و پایتخت و یکی از استان‌های ۴۷ گانه‌ی ژاپن به‌شمار می‌آید. توکیو در ابتدا یک دهکده‌ی ماهیگیری کوچک به نام ادو بود. در دوره‌های بعد رفته‌رفته به‌صورت شهری بزرگ درآمد، به‌گونه‌ای که در قرن ۱۸ میلادی به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان تبدیل شد. تا سال ۱۹۴۳ میلادی، تقسیم‌بندی و عنوان‌های شهر توکیو و استان توکیو وجود داشت، اما در این سال این تقسیم‌بندی منسوخ شد و شهر و استان توکیو با یکدیگر ادغام شدند. توکیو پس از نیویورک و لندن عنوان بزرگ‌ترین پایتخت‌ صنعتی جهان را به دست آورده ‌است.

توکیو

توکیو بارها به خاطر زمین‌لرزه، آتش‌سوزی یا جنگ به‌طور کامل ویران و هر بار با زیبایی بیشتر از نو ساخته شد. به همین سبب چشم‌انداز کنونی شهر توکیو با معماری معاصر، بسیار مدرن و جذاب به نظر می‌رسد و بناهای تاریخی و قدیمی در شهر بسیار کمیاب هستند.

این شهر آسیایی در بخشی از ژاپن به نام دشت کانتو و رو به خلیج توکیو و در همسایگی استان‌های کاناگاوا، چیبا، سایتاما و یاماناشی قرار دارد. جزایر اوگاساوارا، با اینکه در فاصله‌ی ۱۰۰۰ کیلومتری جنوب و جنوب شرقی مناطق ویژه توکیو واقع شده‌اند، جزئی از توکیو به‌شمار می‌روند و بدین ترتیب توکیو جنوبی‌ترین و شرقی‌ترین استان ژاپن محسوب می‌شود.

توکیو

طبق آمار سال ۲۰۱۷، توکیو جمعیتی بالغ بر ۱۳,۷۳۵,۵۸۲ دارد و مساحت آن ۲,۱۸۷٫۰۸، زبان رسمی،‌ ژاپنی و واحد پول‌شان،‌ ین است. در شهر توکیو زبان دوم، زبان انگلیسی نیست! شاید عجیب باشد، ولی بخش بزرگی از مبادلات با زبان و خط محلی انجام می‌شود و ممکن است در توکیو به‌سختی فردی را پیدا کنید که انگلیسی بلد باشد. شینتوئیسم و بودائیسم، مذاهب اصلی در ژاپن هستند و بسیاری از ژاپنی‌ها بر هر دو اعتقاد دارند.

معماری سنتی ژاپن به خوبی در بناهای تاریخی و قدیمی‌تر توکیو به چشم می‌خورد. از رنگ‌های شاد و سرزنده تا ظرافت و دقتی که این بناها را این چنین جلا می‌بخشند. معماری ژاپن همانند سایر هنرها مثل نقاشی و پیکر تراشی از مدل‌های چینی پیروی کرده که سبک دوره تانگ را می‌توان از روی مجموعه‌های معابدی که هنوز پابرجا هستند، بازسازی کرد.

توکیو

در طی روز به تعداد جمعیت توکیو بیش از دو و نیم میلیون نفر افزوده می‌شود. این افزایش جمعیت به خاطر رفت و آمد شاغلان، کارگران و دانشجویان است که در مناطق مجاور توکیو سکونت دارند و بعد از پایان ساعات کاری از توکیو خارج می‌شوند. البته باید بدانید که سطح رفاه و آسایش زندگی و امنیت در این شهر بسیار بالا است.

توکیو دارای آب و هوای نیمه استوایی مرطوب است. آگوست با میانگین دمای هوا به ۲۶ درجه سانتی‌گراد، گرم‌ترین ماه سال است و ژانویه با میانگین دمای ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد،‌ سردترین ماه سال به‌شمار می‌رود. بهترن زمان سفر به توکیو بین ماه‌های مارس تا آوریل و سپتامبر تا نوامبر است. توکیو سیستم قطار بسیار کامل و مدرنی دارد و خطوط قطار از سراسر شهر و از همه‌ی منطقه‌ها می‌گذرند و در بیشتر نقاط مهم و توریستی ایستگاه دارند.

توکیو

حمل و نقل عمومی در توکیو بسیار پاکیزه و کارآمد است. قطارها و متروی توکیو به‌عنوان اصلی‌ترین بخش حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کنند و خطوط قطار از سراسر شهر و از همه‌ی منطقه‌ها می‌گذرند و در بیشتر نقاط مهم و توریستی ایستگاه دارند. در ضمن اتوبوس، مونوریل و واگن برقی نیز در این شهر فعالیت دارند. 

از دیدنی های توکیو می‌توان به کاخ امپراتوری توکیو، معبد سنسوجی، موزه‌ی ملی علوم و طبیعت، پارک و باغ وحش اونئو، مجسمه یادبود هاچیکو، برج اسکای تری توکیو، دیزنی لند توکیو، معبد میجی،‌ پارک ملی شینجوکو گیوئن، برج توکیو، موزه ادو توکیو و میرایکان، جزایر مصنوعی اودایبا، رودخانه مگورو، معبد زوجو و موزه تویوسو اشاره کرد که باید در تور توکیو و تور ژاپن از آن دیدن کنید.

برای تهیه سوغاتی می‌توانید اقلامی نظیر شیرینی واگاشی (Wagashi)، چای سبز، اسباب بازی کنداما (Kendama)، بادبزن دستی سنسو، جاکلیدی با تم ژاپنی، کیمونوی تابستانی یوکاتا (Yukata)، چاپستیک و لوازم‌التحریر ژاپنی خریداری کنید.

گالری عکس‌های توکیو

مطالب مرتبط:

منبع kojaro

دیدگاه