اول آذر ماه، به عنوان روز اصفهان به ثبت ملی خواهد رسید

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان پنجشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۵
اول آذر ماه، به عنوان روز اصفهان به ثبت ملی خواهد رسید

روز اول آذر به نام روز اصفهان و به‌عنوان میراث ناملموس ملی کشور به ثبت ملی خواهد رسید.

سیدعلی صالح درخشان، مشاور اجرایی مدیرکل و سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در نشست مدیران فرهنگی این استان، درباره ثبت ملی روز اصفهان اعلام کرد:

بدون شک، برگزاری آیین نکوداشت روز اصفهان در اول آذر ماه، آرزوی بسیاری از اصفهان شناسان و دوستداران میراث فرهنگی اصفهان از بیش از دو دهه گذشته بوده، لذا اکنون بسیار خرسندیم که مقامات مسئول، پس از این مدت طولانی با بررسی‌های علمی و همچنین در نظر گرفتن نظرات کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی، روز اول آذر را به‌عنوان روز اصفهان پذیرفته‌اند.

او در ادامه افزود:

بر اساس متون تاریخی و بررسی‌های علمی، اول آذر ماه روز اصفهان بوده که پیشینیان بر اساس برنامه‌ ریزی کاملا علمی و با در نظر گرفتن صور فلکی، اصفهان را در برج قوس و در اولین روز از سومین ماه پاییز در پیش از چند هزار سال قبل بنا نهاده‌اند.

سیدعلی صالح درخشان در انتها گفت:

بر همین اساس، در نشست شورای ثبت اداره کل میراث فرهنگی استان در یک ماه گذشته، پرونده روز اصفهان جهت ثبت ملی در فهرست میراث ناملموس کشور بررسی شده و پس از ارائه نظرات کارشناسی، با اکثریت آرا به تصویب شورا رسید. این روز برای ثبت نهایی و دریافت شماره ثبت به شورای ملی ثبت آثار تاریخی کشور ارسال شده است.

عکس: خبرگزاری میراث آریا

مطالب مرتبط:

دیدگاه