امضای تفاهمنامه برای حفاظت بین المللی از بناهای تاریخی

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان پنجشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
امضای تفاهمنامه برای حفاظت بین المللی از بناهای تاریخی

یونسکو و صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، به منظور اشاعه حفاظت بین‌المللی از بناهای تاریخی، تفاهم‌نامه امضا کردند.

یونسکو و صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، به منظور اشاعه دانش و توانمندی متخصصان حفاظت از ابنیه تاریخ و فرهنگی در زمینه  احیا و بهره‌برداری مجدد از این اماکن در داخل و خارج از کشور، تفاهم‌نامه امضا کردند. در این تفاهم‌نامه، مشارکت و همکاری‌های لازم برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی انجام خواهد شد تا صندوق بتواند برای آموزش نیروهای متخصص داخل کشور و دیگر کشورهای حوزه نفوذ این تفاهم‌نامه‌، اقدام کند.

پرهام جانفشان، مدیرعامل صندوق احیا بناهای تاریخی درباره این تفاهم‌نامه گفته است:

صندوق احیا، بناهای قابل توجهی در استان‌های سراسر کشور دارد و امضای تفاهمنامه با یونسکو، گامی ارزنده برای توسعه فرهنگی و شناساندن این بناها در عرصه بین‌المللی خواهد بود. صندوق احیا علاوه بر اقدامات مربوط به حوزه سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی، توسعه فرهنگی را نیز توامان مد نظر دارد.

حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نیز در این‌باره گفت:

همکاری با صندوق احیا، عاملی برای پیشبرد اهداف فرهنگی مد نظر یونسکو است و بناهای تاریخی ایران، مجموعه کم نظیری از هنر و ذوق هستند که می‌توانند به عنوان یک نماد از فرهنگ ایرانی در عرصه بین‌المللی شناسانده شوند.

مفاد تفاهم‌نامه به شرح زیر است:

  • طرفین به منظور معرفی ظرفیت‌های صندوق احیا، در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، اطلاع‌رسانی برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی در زمینه احیا و بهره‌برداری بناهای تاریخی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های نشریات داخلی و خارجی به منظور تبیین فعالیت‌های یکدیگر در حفاظت و احیای بناهای تاریخی مشارکت کنند.
  • طرفین نسبت به برگزاری گردهمایی‌ها، سمینارها و تهیه مصادیق ترویجی احیا اماکن و بافت‌های تاریخی به منظور معرفی مزیت‌ها و قابلیت‌های یان حوزه در زمینه گردشگری اقدام کنند و همچنین در برگزاری نمایشگاه‌ها و بازدید‌های علمی و سخنرانی‌ها مشارکت کنند.
  • طرفین همکاری برای شناساندن اماکن تاریخی و فرهنگی واجد ارزش راهبری و هدایت به سمت تعیین کاربری، متناسب با هدف جذب سرمایه‌گذار خارجی، برای احیا و بهره‌برداری با بهره‌گیری از قابلیت‌های قانونی را در دستور کار قرار دهند.
  • استفاده از ظرفیت‌های کمیسیون ملی یونسکو در تعامل با همتاهای خود در سایر کشورها به منظور معرفی ظرفیت‌های طرف اول در حوزه احیا و سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی و انتقال تجربیات فنی، مورد توجه قرار گیرد.

عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه