رونمایی از لباس سنتی مردم دزفول

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان پنجشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۵
رونمایی از لباس سنتی مردم دزفول

لباس محلی مردم دزفول در مراسمی با حضور جمعی از فعالان گردشگری و شهروندان در خانه تاریخی تیزنو، رونمایی شد.

لباس سنتی زنانه و مردانه مردم دزفول، بر اساس مستندات ۹۰ ساله، طراحی و دوخته شده است. این لباس‌ها که پس از دو سال تحقیق و پژوهش دوخته شده‌، شبیه‌ترین لباس به لباس گذشتگان مردم دزفول است. آذرکیش، مدیر انجمن میراث فرهنگی دزپارس درباره این لباس عنوان کرده است:

برای ثبت ملی لباس سنتی مردم دزفول، نیازمند استفاده بیشتر از این لباس در اماکن تفریحی و گردشگری هستیم. خوزستان دارای تنوع قومی است و لباس هر قوم، نشان از فرهنگ و اصالت آن دارد. به همین دلیل، معرفی لباس مردم دزفول نیز در راستای نشان دادن اصالت و فرهنگ این شهر ضروری است.

علی توحیدی، معادن فرهنگی شهرداری دزفول نیز در این‌باره گفته است:

لباس سنتی مردم دزفول در حال حاضر در جشن‌های عروسی استفاده می‌شود که باید بیش از پیش از آن استفاده شود. مکاتباتی با اداره میراث فرهنگی دزفول و خوزستان انجام شده، اما ثبت ملی لباس سنتی مردم دزفول نیازمند اقدامات و زیرساخت‌های دیگری نیز هست. بدین منظور، برنامه‌ریزی شده تا برخی رستوران‌ها یا موزه‌ها از این لباس به منظور معرفی و احیای هر چه بیشتر آن استفاده کنند.

او همچنین افزود:

با افزایش استفاده از لباس سنتی مردم دزفول در اماکن عمومی نظیر رستوران‌ها، هتل‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی، علاوه بر فراهم شدن زمینه ثبت ملی آن، در جذب گردشگر نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت.

عکس: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه