با قلمروهای اختصاصی حیوانات آشنا شوید

صنم وفقی
صنم وفقی سه شنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
با قلمروهای اختصاصی حیوانات آشنا شوید

برخی از نقاط این کره خاکی، برخلاف تصور عمومی انسان‌ها، تحت فرمانروایی مطلق حیوانات است. از جزیره فک‌ها گرفته تا جزیره مارها، با قلمروهای اختصاصی حیوانات آشنا شوید.

فکر می‌کنید که انسان‌ها تنها فرمانروایان جهان هستند؟ قطعا نه. شاید با زندگی کردن در شهرهایی که مملو از سازه‌‌های ساخت بشر است، چنین تصوری داشته باشید؛ اما با پا گذاشتن در مناطقی که انبوه حیوانات از جمعیت انسان‌ها پیشی گرفته‌اند، متوجه خواهید شد که زمین تنها برای انسان خردمند ساخته نشده‌ است و هر موجود زنده‌ای در آن حق زیستن دارد.

در برخی از نواحی انسان‌ها می‌توانند به‌طور مسالمت‌آمیز با حیوانات همزیستی کنند و برخی دیگر باید متروک و خالی از وجود بشر باقی بمانند. سرزمین‌های کوچکی که توسط این دوستان نرم و پشمالو (یا دوست‌دشمنان مخوف) اداره می‌شوند، کدام‌ها هستند؟ اگر به گردشگری حیات وحش علاقه دارید، همراه ما باشید تا به قلمروهای اختصاصی حیوانات سری بزنیم.

۱. جزیره فک‌ها، آفریقای جنوبی

«جزیره فک‌ ها» (Seal Island) در آفریقای جنوبی، جزیره‌ای کوچک در خلیج فالس است که حدود ۶۰ هزار فک خزپوش قهوه‌ای در آن زندگی می‌کنند. همان‌‌طور که از اسم جزیره پیدا است، با پا گذاشتن به خاک آن با گروه‌های بزرگی از این حیوانات تنبل مواجه خواهید شد.

قلمروهای اختصاصی حیوانات

علاوه بر فک‌های دوست‌داشتنی، در جزیره می‌توانید جمعیت‌هایی از کاکایی دومینیکن، باکلان دماغه و پنگوئن‌‌ها را نیز ببینید. اگر به ساحل بروید، غافلگیری‌های بیشتری در انتظار شما خواهد بود و نهنگ‌ها، دلفین‌ها و کوسه‌های مسی (بین ماه‌های فوریه تا مارس) در آب‌های اطراف خلیج فالس میزبان شما می‌شوند.

۲. جزیره میمون‌ها، لیبریا

در مونروویا، پایتخت لیبریا جزیره‌ای وجود دارد که با حدود ۶۰ شامپانزه ساکن در آن، با نام جزیره میمون ها شناخته می‌شود. شامپانزه‌هایی که اکنون در این جزیره زندگی می‌کنند، میمون‌های آزمایشگاهی سابق در موسسه زیست‌پزشکی لیبریا بوده‌اند. این موسسه در توسعه روش‌های درمانی بیماری‌هایی همچون هپاتیت، در دهه ۱۹۷۰ نقشی پررنگ داشت.

قلمروهای اختصاصی حیوانات

به بیانی ساده‌تر، تمام میمون‌های ساکن در جزیره، مبتلا هستند. حتی بازدید از جزیره نیز ممکن نیست؛ چراکه میمون‌ها تنها به سرپرست‌های که می‌شناسند، اجازه قدم گذاشتن به خاک جزیره را می‌دهند.

۳. جزیره گربه‌ها، ژاپن

جزیره‌ای ایدئال برای دوست‌داران گربه؛ با جزیره‌ تاشیروجیما، پایتخت گربه‌ها در ژاپن آشنا شوید. جزیره گربه‌ ها در شهر ایشینوماکی، استان میاگی قرار دارد و میان آب‌های اقیانوس آرام در شبه‌جزیره اوشیکا جای گرفته است.

قلمروهای اختصاصی حیوانات

هرچند انسان‌ها نیز در جزیره تاشیروجیما سکونت دارند؛ اما جمعیت باورنکردنی گربه‌ها شکست‌ناپذیر است. حتی سگ‌ها نیز که از ورود به جزیره قدغن شدند، تعدادی کمتر از گربه‌ها داشته‌اند. علاوه بر گردشگری گربه، تاشیروجیما به ماهیگیری و مهمان‌نوازی نیز شهرت دارد.

۴. جزیره خرگوش‌ها، ژاپن

جزیره اوکونوشیما–باز هم از ژاپن- جزیره‌ای کوچک است که روزگاری محل استقرار کارخانه گازهای سمی بود و نقشی مهم را در جنگ جهانی دوم ایفا کرد. بعد از پایان یافتن جنگ، گویا تعدادی از خرگوش‌های آزمایشگاهی فرار می‌کنند و تعدادی دیگر که برای تست سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده قرار گرفته بودند، با نابودی کارخانه کشته می‌شوند.

قلمروهای اختصاصی حیوانات

با زاد‌و‌ولد خرگوش‌های نجات‌یافته، جمعیت آن‌ها افزایش می‌یابد تا آنجا که کل جزیره را در تملک خود درمی‌آوردند. جزیره خرگوش ها در میان آب‌های دریای داخلی ستو و در تاکه هارا، استان هیروشیما قرار دارد.

۵. جزیره مارها، برزیل

آن دسته از افرادی که فکر می‌کنند مارها بامزه و قشنگ هستند، بهتر است سری به جزیره مارها در برزیل بزنند؛ البته تنها در رویا. ورود به جزیره ایله دا کی مادا گرنجی در آب‌های برزیل، معروف به جزیره مارها، قدغن اعلام شده است. با حدود یک تا پنج مار در هر متر مربع، جزیره مارها حتی برای دوست‌داران این موجودات خزنده بهایی سنگین دارد؛ مگر آنکه دوست داشته باشند در راه عشق به مارها خود را فدا کنند!

قلمروهای اختصاصی حیوانات

یکی از اصلی‌ترین دلایل ممنوعیت ورود گردشگران به جزیره (جز زیست‌شناسان شجاع)، وجود گونه‌ای بی‌نظیر از افعی گودال با نام افعی سرنیزه‌ای زرین است. سم این مار نیم‌متری می‌تواند در آن واحد، گوشت‌های اطراف محل گزیدگی را ذوب کند. اگر هنوز تمایلی به بازدید از جزیره دارید، بفرمایید! 

۶. دهکده روباه‌ها، ژاپن

و برای بار سوم، بخشی دیگر از ژاپن به فهرست سرزمین‌های حیوانات اضافه می‌شود. دهکده روباه ها که «دهکده روباه زائو میاگی» (Miyagi Zao Fox Village) نامیده می‌شود، مسکن ۶ گونه متفاوت با جمعیتی بیش از ۱۰۰ روباه است.

قلمروهای اختصاصی حیوانات

دهکده روباه‌ها در استان میاگی، به بازدیدکنندگان فرصت می‌دهد تا بتوانند روباه‌های رامی را که آزادانه در دهکده می‌چرخند، در آغوش بگیرند، نوازش کنند و غذا بدهند. در باور مردم ژاپن، روباه‌ها پیام‌آورانی از ایناری، خدای باروری، برنج و کامیابی دنیوی در مذهب شینتو هستند.

۷. جزیره آساتیگ، ایالات متحده آمریکا

گله‌هایی از اسب‌های وحشی که با نام اسب‌های آساتیگ شناخته می‌شوند، در طول ۶۰ کیلومتر از جزیره سدی آساتیگ سکونت دارند. جزیره آساتیگ در ساحل شرقی دلماروا واقع شده است. دو سوم از جزیره به ایالت مریلند تعلق دارد و یک سوم آن به ایالت ویرجینیا.

قلمروهای اختصاصی حیوانات

در ایالت ویرجینیا، این اسب‌ها را پونی‌های چینکوتیگ و در ایالت مریلند اسب‌های آساتیگ می‌نامند. از آنجا که ویژگی‌های این موجودات هم با اسب و هم با پونی هم‌خوانی دارد، تشخیص نژاد اسب یا پونی برای آن‌ها بحث‌بر‌انگیز شده است.

اگر در اواخر ماه ژوئیه به جزیره آساتیگ سفر کردید، می‌توانید به تماشای رویداد سالانه روز پنینگ پونی بروید.

۸. جزیره خرچنگ‌ها، جزیره کریسمس

این جزیره آن‌قدر‌ها کوچک نیست که نتواند ۴۰ تا ۵۰ میلیون خرچنگ‌ قرمز جزیره کریسمس را در خود جای دهد. جمعیت بی‌شمار خرچنگ‌ها در هر متر مربع از خاک و در اعماق هر شکافی از صخره‌ها پنهان شدند.

قلمروهای اختصاصی حیوانات

اگر دوست‌ دارید با این موجودات قرمز و کوچک ملاقاتی داشته باشید، بهتر است تا مهاجرت آن‌ها در فصل باران، یعنی در ماه‌های اکتبر و نوامبر صبر کنید. این مهاجرت حدود ۱۸ روز طول می‌کشد.

هرچند خرچنگ‌ قرمز جزیره کریسمس بیشترین جمعیت خرچنگ‌های جزیره را به خود اختصاص‌ داده‌ا است؛ اما ۱۳ گونه دیگر از خرچنگ‌ها را می‌توان در جزیره کریسمس مشاهده کرد.

۹. جزیره خوک‌ها، باهاما

جزیره‌ای خالی از سکنه و تحت فرمانروایی خوک‌ها؛ سرزمین جالبی به نظر می‌رسد! «جزیره خوک‌ ها» (Pig Beach - Big Major Cay) با نام رسمی جزیره بیگ میجر در باهاما واقع شده است و هنوز کسی نمی‌داند چطور این خوک‌های وحشی و شناگر از این جزیره سر درآورده‌اند.

قلمروهای اختصاصی حیوانات

برخی از داستان‌ها از ملوان‌هایی می‌گویند که تعدادی خوک را برای شامی مفصل در جزیره از کشتی پیاده کردند؛ اما هرگز نتوانستند به آنجا برگردند. برخی دیگر این خوک‌ها را متعلق به جزیره‌ی دیگری می‌دانند که خود را شناکنان به این جزیره رساندند. برخی خوک‌ها را نجات‌یافتگان یک کشتی غرق‌شده تصور می‌کنند و برخی آن‌ها را تنها تدبیر گردانندگان صنعت توریسم منطقه می‌‌دانند.

هر داستانی که پشت این گروه‌ خوک‌های بامزه باشد، در بازدید از جزیره نمی‌توانید از تصویر شنا کردن آن‌ها در آب‌ چشم بپوشید.

۱۰. جزیره پنگوئن‌های سلطنتی، استرالیا

سعی کنید احساسات خود را هنگام ملاقات با پنگوئن‌های سلطنتی در «جزیره مک‌کواری» (Macquarie Island) کنترل کنید. جزیره مک‌کواری در جنوب غربی اقیانوس آرام، میان نیوزلند و قطب جنوب قرار گرفته است.

قلمروهای اختصاصی حیوانات

علاوه بر پنگو‌ئن‌های سلطنتی، این جزیره که نام خود را در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسانده است، تنها نقطه در اقیانوس آرام محسوب می‌شود که سنگ‌هایی از جبه‌ی زمین در سطح آب دیده می‌شوند.

اگر می‌خواهید مرکز جمعیت پنگوئن‌های سلطنتی را ببینید، راه خود را به‌سمت شرق جزیره کج کنید.

۱۱. شهر پرتوماهی‌های گزنده، جزایر کیمن

«شهر پرتوماهی‌ های گزنده» (Stingray City)، شامل تعدادی از آبتل‌های شنی می‌شود که در تنگه شمالی گرند کیمن، جزایر کیمن قرار گرفته‌اند. جمعیت پرتوماهی‌های گزنده در این منطقه، چند دهه قدمت دارد. این موجودات جالب، برای خوردن مرکب‌‌ماهی و اضافات ماهی‌هایی که ماهیگیران بعد از تمیز کردن آن‌ها در آب می‌ریختند، در این ناحیه ساکن شدند.

قلمروهای اختصاصی حیوانات

امروزه این ناحیه به منطقه‌ای توریستی تبدیل شده است، جایی که گردشگران می‌توانند به پرتوماهی‌های گزنده نزدیک شوند، به آن‌ها دست بزنند و همراه‌شان شنا کنند.

مطالب مرتبط:

منبع whenonearth

دیدگاه