دو خودروی برقی که حمل و نقل زوریخ را متحول خواهند کرد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۵
دو خودروی برقی که حمل و نقل زوریخ را متحول خواهند کرد

دو خودروی برقی به نام‌های بیکار و مایکرولینو، آخرین مراحل آزمایشات خود را در زوریخ می‌گذرانند و هدف از تولید آن‌ها، کاهش ترافیک و آلودگی هوا است.

نسل جدیدی از خودروها در راه هستند که شبیه خودروهای اسباب بازی به نظر می‌رسند،‌ اما کمک بزرگی به دنیا برای خلاص شدن از خیابان‌های مملو از ترافیک و اتلاف وقت برای پیدا کردن پارکینگ خواهند کرد. توسعه‌دهندگان مستقر در زوریخ،‌ دو خودروی الکتریکی اختراع کرده‌اند که تا سال آینده وارد شهرهای سوئیس می‌شود. نمونه‌ی اولیه این خودورها، خیلی شبیه به انیمیشن پیکسار است.

زوریخ

خودروی بیکار

هدف از طراحی این دو خودروی بامزه و عجیب و غریب، مبارزه با ازدحام و ترافیک و آلودگی شهرها در قرن ۲۱ بوده است. این خودروها کاربردی هستند و هیچ آلودگی تولید نمی‌کنند و مخترعان آن امیدوارند «بیکار» (Bicar) و «مایکرولینو» (Microlino) بتوانند پاره‌ای از این مشکلات را برطرف کنند. هر دو خودرو با برق کار می‌کنند و در مقایسه با خودروهای معمولی، به فضای پارکینگ کمتری نیاز دارند و برخلاف دوچرخه، به خوبی از راننده محافظت می‌کنند. مسئول تیم پروژه خودروی بیکار و پروفسور علوم کاربردی دانشگاه زوریخ می‌گوید:

دوچرخه یا سیستم اجاره‌ی اسکوتر در هوای سرد یا بارانی کاربرد زیادی ندارند و همین موضوع را زمان طراحی بیکار در نظر گرفتیم. به لطف پوسته‌ای که دارد، امکان استفاده آن در تمام ایام سال عملی است.

مایکرولینو شباهت‌هایی به یک خودرو دارد، اما در مورد خودروی بیکار، می‌توان گفت که پا را از مرزهای طراحی نرمال فراتر گذاشته و شبیه به یک تخم مرغ طلایی چرخ‌دار است. راننده مثل اسکوتر در داخل این خودرو می‌نشیند و جا به اندازه‌ی دو کیسه خرید نیز لحاظ شده است. پوسته‌ی طلایی آن از راننده در برابر باران،‌ باد و برف محافظت می‌کند. حداکثر سرعت آن ۴۵ کیلومتر در ساعت خواهد بود و می‌توان به آسانی آن را در هر جایی پارک کرد، زیرا فقط به اندازه یک هشتم از جای پارک یک خودروی معمولی را اشغال می‌کند. مسئول این پروژه ادامه می‌دهد:

خودروی بیکار نیز مشابه دوچرخه به منظور استفاده در حمل و نقل شهری طراحی شده است تا مسافران را به مقصدشان برساند. در واقع هدف اصلی آن استفاده در شبکه‌ی حمل‌و‌نقل اشتراکی بوده است.

مخترعان این دوچرخه‌ها در حال انجام آخرین آزمایشات خود هستند و امیدوارند بتوانند مرحله‌ی آزمایشی آن را در پائیز ۲۰۱۹ در شهرهای وینترتور و بازل شروع کنند. مذاکراتی با برخی از بزرگ‌ترین شهرهای اروپا نظیر آمستردام و لندن نیز در جریان است.

زوریخ

پروژه‌ی خودروی مایکرولینو کمی جلوتر از خودروی بیکار پیش رفته است و فروش آن از اوایل سال ۲۰۱۹ در سوئیس آغاز خواهد شد. ویم اوبوتر به همراه دو پسرش کار ساخت خودروی مایکرولینو را برعهده داشته‌اند. در ژوئیه امسال این خودروی هیبریدی کوچک و شبیه به موتورسیکلت،‌ آخرین آزمایشات خود برای تردد در جاده‌های اروپا را با موفقیت پشت سر گذاشت. این خودور می‌تواند با حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر حرکت کند و با یک باتری امکان پیمودن حداکثر مسافت ۲۰۰ کیلومتر را دارد. این خودرو دو صندلی دارد و می‌توان به اندازه‌ی فضای ذخیره‌ی یک خودروی معمولی (car boot)،‌ کالا و وسایل در آن گذاشت. تاکنون ۹۵۰۰ نفر برای خرید این وسیله برقی ثبت‌ نام کرده‌اند. ویم اوبوتر می‌گوید:

اولین مایکرولینو فعالیت خود را در زوریخ آغاز خواهد کرد. اگر خوش شانس باشید، شاید امروز بتوانید آن را ببینید؛ زیرا هم‌اکنون در حال آزمایش پیش تولید آن در زوریخ هستیم.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه