حمل و نقل عمومی در کازابلانکا؛ مراکش

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در کازابلانکا؛ مراکش

حمل و نقل عمومی در کازابلانکا شامل تراموا، اتوبوس،‌ تاکسی و اجاره‌ی خودرو است؛ هرچند مسافران می‌توانند با پای پیاده به تماشای جاذبه‌های مرکز شهر بروند.

کازابلانکا،‌ شهری شلوغ و بزرگ است و کسانی که برای اولین بار به آن سفر می‌کنند برای رفت و آمد در شهر احتمالا دچار سردرگمی می‌شوند. مسافران برای تردد در شهر می‌توانند از حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی، اتوبوس و تراموا استفاده کرده یا یک خودرو کرایه کنند، اما از آنجا اکثر جاذبه‌ها و نقاط دیدنی کازابلانکا در نزدیکی هم قرار دارند،‌ می‌توان با پای پیاده از آنها دیدن کرد. مرکز شهر کازابلانکا درست مثل شهرهای اروپایی است و اکثر خیابان‌ها علائم رانندگی دارند.

هواپیما

حمل و نقل کازابلانکا

فرودگاه بین‌المللی محمد پنجم (Mohammed V International Airport)، ‌شلوغ‌ترین دروازه ورودی به کشور مراکش و چهارمین فرودگاه پر رفت و آمد در آفریقا است که پروازهای زیادی به اروپا و بالعکس دارد. رویال ایر ماروک،‌ پروازهای زیادی به کانادا، نیویورک، بسیاری از شهرهای اروپا،‌ همه کشورهای آفریقای شمالی و سایر کشورهای آفریقایی نظیر نیجریه، جمهوری آفریقای مرکزی و سنگال دارد.

فرودگاه بین‌المللی محمد پنجم، ‌شلوغ‌ترین دروازه ورودی به کشور مراکش و چهارمین فرودگاه پر رفت و آمد در آفریقا است

این فرودگاه در ایالت «النواصر» (Nouaceur Province) کازابلانکا واقع شده است و آن را به افتخار نخستین پادشاه مراکش، «محمد پنجم» نام‌گذاری کرده‌اند. فرودگاه محمد پنجم را آمریکایی‌ها در طول جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۳ تاسیس کردند. بعد از جنگ در سال ۱۹۴۵ آن را به دولت کشور مراکش تحویل دادند؛ اما مجددا در دوران جنگ سرد، نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا از این فرودگاه برای استقرار هواپیماهای بمب افکن خود استفاده کرد. بعد از استقلال مراکش در سال ۱۹۵۶، دولت محمد پنجم از آن‌‎ها خواست تا تمام پایگاه‌های نیروی هوایی‌شان را از این کشور خارج کنند.

حمل و نقل کازابلانکا

از امکانات این فرودگاه می‌توان به چندین رستوران، کافی‌شاپ، مغازه‌های دیوتی فری، یک داروخانه، مرکز درمانی، نمازخانه و زمین بازی کودکان اشاره کرد.

برای رفتن به فرودگاه بین‌المللی محمد پنجم می‌توانید از قطارهای ایستگاه اصلی کازابلانکا استفاده کنید که از ساعت ۴ صبح تا ۱۱ شب فعالیت دارند و شما را به ایستگاه قطار فرودگاه می‌رسانند. قطارهای فرودگاه، راحت‌ترین و آسان‌ترین راه برای دسترسی به مرکز شهر محسوب می‌شوند؛ اما تاکسی‌های آن نیز ۲۴ ساعته آماده‌ی خدمت‌رسانی به مسافران هستند که در بیرون بخش پروازهای ورودی حضور دارند و مسافران را در عرض ۴۵ دقیقه به مرکز شهر می‌رسانند. یادتان باشد قبل از سوار شدن، سر کرایه به توافق برسید. خط اتوبوس CTM نیز یکی از گزینه‌های رسیدن به شهر (در ۴۵ دقیقه) به حساب می‌آید.

قطار

حمل و نقل کازابلانکا

راحت‌ترین راه برای رفتن به شهرهای بزرگ مراکش،‌ استفاده از قطار است. ایستگاه مرکز شهر، کازا پورت، فقط چند قطار دارد؛ اما ایستگاه کازا ووئیجرز ، قطارهایی به مقصد مکنس، فس، مراکش و تانگیر نیز دارد. این قطارها راحت هستند و به آسانی می‌توان ایستگاه‌ها را پیگیری کرد و علاوه‌بر‌این، زمان حرکت یا ورود قطارها نشان داده می‌شود. حتما از برنامه قطارهای سریع‌السیر مطلع شوید زیرا به‌عنوان مثال،‌ قطاری که هر روز کازابلانکا را در ساعت ۷:۰۵ صبح ترک می‌کند، مسیر کازابلانکا تا فس را ۳ ساعته طی می‌کند که با قطارهای معمولی ۵ ساعت طول می‌کشد. قطارهای به مقصد رباط، هر نیم ساعت حرکت می‌کنند.

قطارها شامل کوپه‌های درجه یک و درجه دو هستند که نوع درجه یک به‌طور کلی ۵۰ درصد گران‌تر است، اما فضای بیشتر و صندلی‌های راحت‌تر دارد؛ اما اگر کوپه‌های درجه دو را انتخاب کردید باید بدانید که در زمان اوج شلوغی، همه صندلی‌ها پر هستند و ‌باید بایستید تا یک صندلی خالی شود.

اتوبوس بین شهری

حمل و نقل کازابلانکا

اتوبوس‌های بین شهری CTM و همینطور تعداد زیادی خطوط اتوبوس‌رانی خصوصی، به مسافران برای سفر به شهرهای مهم مراکش و تعدادی از شهرهای اروپایی خدمات می‌دهند. ایستگاه اتوبوس  Gare Routière در حومه شهر قرار دارد و مسافران را به همان مقاصد اتوبوس‌های CTM می‌برد و با اینکه هنگام شب جای مناسبی نیست،‌ اما وقتی وارد ایستگاه شوید هیچ‌کس مزاحم شما نخواهد شد. کرایه‌های آن کمی ارزان‌تر است، هرچند کیفیت پایین‌تری دارند و برخی از آنها خیلی آهسته حرکت می‌کنند و دیرتر به مقصد می‌رسند. اکثر اتوبوس‌ها طبق زمان‌بندی حرکت نمی‌کنند،‌ مگر آنکه همه صندلی‌های اتوبوس فروخته شده باشد.

تاکسی

حمل و نقل کازابلانکا

تاکسی‌های فیات یونو در مناطق مرکزی شهر به مشتریان خدمات می‌دهند و مجهز به تاکسی متر هستند. تاکسی‌های رجیستر را نیز می‌توان به راحتی در هر نقطه از شهر پیدا کرد و به خاطر رنگ قرمزشان به راحتی قابل شناسایی هستند. استفاده از تاکسی به خصوص در مسیرهای کوتاه،‌ جزو سریع‌ترین گزینه‌ها برای تردد در شهر محسوب می‌شود و جالب است بدانید که حتی در خیابان‌های کوچک نیز حضور دارند و به راحتی می‌توان تاکسی گرفت. علاوه‌براین، تاکسی‌های سفید رنگ بزرگ نیز در کازابلانکا به چشم می‌خورد که مثل تاکسی‌های قرمز،‌ راننده معمولا صبر می‌کند تا تاکسی پر از مسافر شود و بعد حرکت می‌کند. البته می‌توان تاکسی‌های سفید را برای چند ساعت یا یک روز دربست گرفت که مسافران اغلب این راه را انتخاب می‌کنند، اما یادتان باشد که کرایه‌ی تاکسی در شب (از ۹ شب) پنجاه درصد بیشتر است. کلا قیمت کرایه‌ی تاکسی‌های سفید ارازن‌تر از تاکسی‌های قرمز تمام می‌شود.

اتوبوس

حمل و نقل کازابلانکا

کازابلانکا یک سیستم اتوبوس‌رانی دارد، اما از آنجا که شرکت‌های متعددی در مسیرهای مختلف و با قیمت‌های مختلف و البته برنامه‌های غیرقابل اعتماد فعالیت می‌کنند،‌ مسافران معمولا دچار سردرگمی می‌شوند. با این حال ارزان‌ترین راه برای گشت‌و‌گذار در شهر،‌ سیستم اتوبوس‌رانی کازابلانکا است.

ارزان‌ترین راه برای گشت‌و‌گذار در شهر،‌ سیستم اتوبوس‌رانی کازابلانکا است

در حال حاضر اکثر مسیرهای اتوبوس‌رانی روی گوگل مپ مشخص شده‌اند و در صورتی که مسیرتان چند کیلومتر بیشتر نیست، ‌سریع‌ترین و مقرون‌به صرفه‌ترین راه برای تردد در شهر به حساب می‌آید.

اجاره خودرو

حمل و نقل کازابلانکا

آژانس‌های اجاره خودرو در سراسر شهر حضور دارند، اما مسافرانی که بخواهند خودشان رانندگی کنند باید مراقب وضعیت بی‌نظم رانندگی و نرخ بالای تصادفات باشند.

تراموا

حمل و نقل کازابلانکا

تراموای شهر کازابلانکا در دسامبر ۲۰۱۲ افتتاح شد و ساعت کاری آن از ۶ صبح تا ۲۲:۳۰ شب است. از ابتدا تا انتهای مسیر تراموا حدود ۶۰ تا ۷۰ دقیقه طول می‌کشد. این خط ۳۱ کیلومتری برخی از نقاط اصلی شهر را به هم متصل می‌کند و ۴۸ ایستگاه دارد. دو ایستگاه تراموا نیز در مقابل ایستگاه قطار قرار دارند و امکان تردد در شهر را راحت‌تر می‌کنند. بلیت‌های شارژی برای بار اول ۷ درهم است و سفر یک طرفه فارغ از مسیر آن،‌ ۶ درهم می‌شود. در طول روز و ساعات اولیه شب، تراموا هر ۱۰ دقیقه حرکت می‌کند. اگر از اول خط سوار تراوا شوید،‌ هم یک صندلی خالی نصیب‌تان می‌شود و هم می‌توانید به تماشای زندگی مردم محلی بپردازید. در ضمن اپلیکیشنی در گوگل استور وجود دارد که مسیرهای اتوبوس را نشان می‌دهد یا می‌توانید گوگل مپ را دانلود و برای پیدا کردن مسیر اتوبوس‌ها از آن استفاده کنید.

 

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه