پیست دیزین بازگشایی می‌شود، اما همراه با مشکلات متعدد

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر چهار شنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
پیست دیزین بازگشایی می‌شود، اما همراه با مشکلات متعدد

پیست اسکی دیزین در حالی که با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند، بازگشایی می‌شود.

دیزین در دامنه کوه‌های البرز واقع شده و بزرگ‌ترین پیست اسکی خاورمیانه است. در سال‌های اخیر مسابقات زیادی در این پیست انجام شده،اما اکنون بروز مشکلاتی از جمله تغییر مدیریت، این پیست را برای بازگشایی مجدد در آغاز فصل اسکی جدید با مشکل روبه‌رو کرده است.

سیاست اجاره دیزین برای مدیریت‌های کوتاه مدت همیشه از دغدغه‌های بزرگ خانواده اسکی بوده است؛ تا ارتباط برقرار کردن مدیر با بومی‌ها، شناخت شرایط و ظرفیت‌های دیزین توسط وی و رساندن بهره‌برداری خود از ضرر به سود، مدیر عوض می‌شد.

حمیدرضا تفته، مدیر چندین ساله دیزین، اگرچه هر سال ناراضی بوده و صحبت از قطع همکاری و جدایی از مجموعه پیست می‌زد، اما به واسطه ثبات حدود ۴ ساله در راس این پیست آرامشی را به همراه داشت که به عقیده برخی کارشناسان دیزین را به یکی از قطب‌های فعال اسکی کشور با حداقل مشکلات تبدیل کرده بود. حالا با قطع همکاری تفته (که وی را منتسب به یکی از وزرای پیشین می‌دانند) او هم طلب قرارداد پیمانکاری ۳ میلیارد تومانی خود را از دیزین دارد و هم وضعیت بازپس‌گیری هزینه خرید ۴ دستگاه برفکوب دیزین از شرکت زیر نظر وی مشخص نیست. هزینه‌ای که به گفته وی حدود ۵ میلیارد تومان است.

در شرایطی که شرکت تجهیز و توسعه نیز دیزین را به صندوق حمایت از قهرمانان سپرده است، بعید به نظر می‌رسد بودجه‌ای برای تسویه با مدیر سابق دیزین در اختیار باشد، خارج کردن دستگاه‌های برفکوب از پیست اسکی از خواسته‌های تفته است که اگر این اقدام صورت گیرد، تنها دستگاه‌های برفکوب قدیمی که قدمت برخی از آن‌ها به چهار دهه هم می‌رسد، در دیزین باقی خواهد ماند.

هنوز خبر رسمی حضور مدیریت جدید دیزین در رسانه‌ها پخش نشده که اعتراض برخی بومی‌ها در روزهای اخیر در این خصوص شنیده می‌شود. به منظور جلب رضایت بومی‌ها و آشنایی با شرایط محیطی و موقعیتی دیزین قربانعلی سولقانی به‌عنوان مدیر داخلی پیست انتخاب شده است.

باید دیزین را از ماه‌ها قبل برای آغاز فصل جدید اسکی آماده می‌کردند، اما اکنون در وضعیتی است که تنها ایستگاه‌های دره و پایین استانداردسازی شده، در حالی که دکل‌های ایستگاه قله به رسم رانش هر ساله حداقل ۴۰ سانتی‌متر جابه جا شده است. این یعنی احتمال در رفتن کابل از دکل نیز وجود دارد، جایی که سازمان استانداردسازی بدون شک از آن عبور نخواهد کرد. شرایط نابسامان همیشگی جاده منتهی به این پیست از مشکلات دیگر پیست است که باعث اعتراض اسکی‌بازان می‌شود.

استانداردهای دیزین باید پیش از بازگشایی رسمی پیست از سوی مسئولان تایید شود. همچنین فدراسیون اسکی در این زمینه نقش دارد که فعلا درگیر اختلافات داخلی خود است. تایید نشدن این استاندارد بسیار خطرناک بوده و ایجاد فاجعه انسانی و به خطر افتادن جان اسکی‌بازان از عواقب آن است، اتفاقی که بدون شک نه از سوی سازمان استانداردسازی و نه از سوی مدیریت جدید پیست بین‌المللی دیزین نادیده گرفته نمی‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه