چه عواملی سبب شده مازندران به قطب گردشگری تبدیل نشود؟

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر چهار شنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
چه عواملی سبب شده مازندران به قطب گردشگری تبدیل نشود؟

مازندران با جنگل‌ و دریایش قطب گردشگری نبوده و تا تبدیل شدن به قطب گردشگری فاصله زیادی دارد.

گردشگری به‌عنوان یک صنعت پایدار از نظر منابع ارزی و دیدگاه توسعه پایدار در اقتصاد معیشتی مازندران بسیار موثر است.

استان مازندران دارای جاذبه‌های بی‌شماری برای جذب گردشگران است.

تنها استانی که تعداد بسیار زیادی روستا دارد، مازندران بوده و این روستاها با آب و هوای مطلوب خود مقصد مناسبی برای طبیعت‌گردان است.

در رابطه با گردشگری مذهبی نیز این استان فعال بوده و دارای رتبه بالایی در سطح کشور است اما در حوزه گردشگری تاریخی، فرهنگی و مذهبی استان‌های دیگری مانند قم، خراسان رضوی و فارس پررنگ تر از این استان عمل کرده‌اند و استان مازندران در طبیعت‌گردی و روستاگردی در اولویت است.

با توجه به این گزینه‌های گردشگری مازندران، این استان تا تبدیل شدن به قطب گردشگری فاصله زیادی دارد.

مشکلات زیرساختی مازندران این استان را از میزبانی برای گردشگران داخلی و خارجی بازداشته است. تا زمانی که هتل‌های استاندارد، مراکز اقامتی مناسب، شبکه آژانس‌های مطلوب و امنیت جاده‌ای در حد ایدئال در این استان وجود ندارد، به یک قطب گردشگری تبدیل نخواهد شد.

محمد رضا اورمزدی کارشناس گردشگری، جزیره‌ای عمل نکردن سازمان‌ها را یکی از راهکارهای رسیدن به استاندارد مطلوب گردشگری عنوان کرد و گفت:

در صنعت گردشگری ۲۱ سازمان در بخش‌های مختلف در رسیدن به این استاندارد دخیل هستند که با همکاری هم می‌توانند به توسعه صنعت گردشگری کمک کنند.

اورمزدی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ نوع گرایش در صنعت گردشگری وجود دارد، یادآورشد:

بخش‌های متنوع از گردشگری سلامت تا گردشگری روستایی و از اکوتوریسم و طبیعت‌گردی تا بخش‌های متنوع گردشگری فرهنگی و تاریخی در مازندران وجود دارد که این استان را چون نگینی در نقشه ایران درخشان کرده است.

همچنین صنایع دستی مازندران برای جذب گردشگر خوب معرفی نشده است چراکه در حوزه فرهنگی بیش از ۲۰ گرایش صنایع دستی با قابلیت ارائه به گردشگران خارجی همچون سفالگری، چادرشب‌بافی، لاک‌تراشی و غیره وجود دارد.

لازم به ذکر است بر اساس آمارهای جهانی امروزه ایران ارزان‌ترین کشور و مقصد گردشگری انتخاب شده است، ارزآوری و شکوفایی اقتصادی و اشتغال‌زایی با ورود گردشگران به مازندران میسر خواهد شد. با شرایط کنونی کشور، گردشگری یک ابزار قدرتمند در جهت تولید اشتغال، رفع بیکاری و بحران حاکم است که باید به‌درستی از این ابزار استفاده کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه