گردشگری کوهستان، ظرفیت مغفول مانده همدان

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر چهار شنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
گردشگری کوهستان، ظرفیت مغفول مانده همدان

گردشگری کوهستان، جاذبه‌ای مغفول مانده در همدان است و برنامه هدفمندی برای این ظرفیت بالقوه فراهم نشده است.

همدان با وجود کوهستان‌های زیبا و همچنین جغرافیای طبیعی کهن دیار هگمتانه با کوهستانی بکر، زیبا و قله‌های سربه فلک کشیده آن‌طور که شایسته است، مورد توجه گردشگران قرار نگرفته است.

در سالی که همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شده و مسئولان اجرایی استان در تکاپوی میزبانی شایسته از اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) هستند، مغفول ماندن گردشگری کوهستان قابل تامل است، چراکه مسیر هموار و دسترسی به مراتب آسان به مناطق مرتفع همدان، فرصت طلایی را برای احیا و توسعه صنعت گردشگری در حوزه کوهستان مهیا ساخته است.

چشمه‌سارهای طبیعی، پوشش گیاهی مناسب که اغلب قابلیت مصرف خوراکی و پزشکی دارد و قرار گرفتن روستاهای بکر و دست‌نخورده در دل کوهستان زمینه را برای رونق گردشگری مهیا می‌کند.

گردشگری کوهستان امروزه در اغلب کشورهای صاحب توریسم از جایگاه ویژه و ارزشمندی برخوردار است و در واقع کشورهای کوهستانی از این ظرفیت طبیعی نهایت بهره‌برداری را دارند، اما همدان با وجود کوهستانی و چهار فصل بودن از این ظرفیت طلایی به منظور جذب گردشگر نتوانسته است استفاده کند.

همدان با قدمتی تاریخی در رشته کوهنوردی، اسکی، یخ‌نوردی، صخره‌نوردی، سنگ‌نوردی و سایر رشته‌های ورزشی همچنان در رونق گردشگری کوهستان مغفول مانده است.

از جمله شاخه‌های تخصصی گردشگری، «گردشگری کوهستان» است که عواملی نظیر افزایش جمعیت و گرایش به طبیعت‌گردی و شاخه‌های گوناگون سبب افزایش جایگاه آن شده است.

در دهه حاضر توجه به گردشگری، مخصوصا گردشگری کوهستان مورد توجه واقع شده که در این بین کشور ایران گرچه از ظرفیت‌های بالقوه‌ای را داشته است، (با وجود قله دماوند با پنج هزار و ۶٧٢ متر به‌عنوان یک قله آتشفشانی جز ترین‌ها به حساب می‌آید)، اما به علت نداشتن زیر ساخت‌های لازم از جمله افراد آموزش‌دیده در قالب «راهنمایان کوهستان» از طرف اتحادیه جهانی کوهنوردی (UIAA) به‌عنوان کشور گردشگرپذیر به رسمیت شناخته نشد.

گردشگری کوهستان سرچشمه طبیعت‌گردی است و به همین دلیل ورزش ما کنفدراسیون جهانی ندارد و فقط ماجراجویی در بخش کوهنوردی قلمداد می‌شود. 

به انجمن صنفی همدان، راهنمایان کوهستان اضافه خواهند شد و سالانه حدود هفت هزار گردشگری داریم که برای صعود به قله‌های خط الراس الوند به این شهر سفر می‌کنند. 

علیرضا گوهری، رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان، با اشاره به تدوین طرح طبیعت‌گردی الوند همدان گفت:

اگر دستگاه ورزش و میراث فرهنگی همکاری لازم را داشته باشند سهم به سزایی را در توسعه گردشگری خواهیم داشت. 

این طرح در سطح ملی است و نیاز به حامی و متولی دارد و توسعه و افزایش جان پناه‌ها نیز در قالب این طرح دیده شده و اگر این طرح اجرا شود آمار هفت هزار گردشگری ورزشی به صورت رسمی در عملکرد گردشگری استان ثبت خواهد شد.

وی بیان کرد:

در سال‌های آینده به‌طور قطع شاهد گردشگران خارجی برای صعود به قله‌های مرتفع الوند خواهیم بود و امیدوارم دستگاه‌های اجرایی مرتبط همکاری لازم را داشته باشند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه