کشف اجساد مومیایی شده تعدادی سوسک و گربه در مصر

مریم اصلانی
مریم اصلانی سه شنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۵
کشف اجساد مومیایی شده تعدادی سوسک و گربه در مصر

مقامات وزارت باستان‌شناسی مصر روز شنبه اعلام کردند که باستان‌شناسان این کشور طی عملیات حفاری در ساکارا، موفق به کشف تعدادی اجساد مومیایی شده گربه و سوسک شدند.

مصر باستان دنیایی از شگفتی و رازهای سر به مهر است و یافته‌های باستان‌شناسی جدید خبر از این حقیقت می‌دهند که ظاهرا به جز انسان‌ها، جانورانی همچون گربه و حتی سوسک‌ها هم پس از مرگ مومیایی می‌شدند. دست کم تعدادی جسد کشف شده گربه و تعدادی سوسک این مسئله را تأیید می‌کنند.

بنابر اعلام وزارت باستان شناسی مصر، در طول یک عملیات حفاری باستان‌شناسی در شهر اموات «ساکارا» (Saqqara) در مصر که در گورستانی بزرگ صورت گرفته، اجساد مومیایی شده تعدادی گربه و سوسک‌های سرگین غلتان به همراه تعداد دیگری از اشیایی باستانی کشف شده است.

کشف اجساد مومیایی دوازده گربه و تعدادی سوسک در مصر

در طول این عملیات حفاری که از ماه آوریل شروع شده است، باستان‌شناسان موفق به کشف هفت مقبره شدند. از این تعداد آن‌ها در سه مقبره با اجساد ده‌ها جسد مومیایی شده گربه مواجه شدند که ظاهرا به سلسله‌های پنجم و ششم عصر فراعنه تعلق داشتند.

از چهار مقبره کشف شده دیگر، ظاهرا یکی متعلق به «خوفو- ایمهات» (Khufu-Imhat) است که در سمت سرپرست ساختمان‌های کاخ سلطنتی فعالیت می‌کرده است. همچنین باستان‌شناسان با مجموعه‌ای از اجساد مومیایی شده سوسک‌های سرگین غلتان مواجه شدند که در محلی موسوم به شهر اموات ممفیس دفن شده بودند. در این میان دو حشره در کتان پیچیده شده و داخل تابوت سنگ آهکی مستطیل شکلی بودند که با نقوشی از سوسک‌های سیاه بزرگ تزئین شده بود. این مسئله نشان می‌دهد که این سوسک‌ها در نزد مصریان باستان مقدس بودند.

کشف اجساد مومیایی دوازده گربه و تعدادی سوسک در مصر

کشف اجساد مومیایی دوازده گربه و تعدادی سوسک در مصر

دکتر مصطفی وزیری، دبیر کل شورای عالی باستانی شناسی مصر اعلام کرد که یک مجموعه دیگر از سوسک‌های مومیایی شده نیز در یک تابوت سنگی کوچک‌تر پیدا شده است. همچنین به همراه اجساد مومیایی گربه‌ها، یک مجسمه برنزی گربه که ظاهرا به الهه یا ایزدبانوی باستت (goddess Bastet) اختصاص داشته و نیز صد مجسمه چوبی زراندود از گربه‌ها و دیگر جانوران همراه مومیایی‌هایی کشف شده است.

مقامات رسمی دولت مصر و سفرایی از کشورهای مخلف دنیا روز شنبه در قالب یک تور به بازدید این کشفیات تازه در جنوب شهر قاهره رفتند. آن‌ها همچنین از مجسمه‌های چوبی زراندود و تمثال‌هایی از شیر، کلاغ و شاهین، هزار طلسم (تعویذ)، تعدادی کوزه، لوازم نوشتن و فصل‌هایی از کتاب مرگ دیدن کردند.

کشف اجساد مومیایی دوازده گربه و تعدادی سوسک در مصر

در طول این حفاری باستان‌شناسان نام دو تن از زنان مصر باستان به نام‌های «سوبک سکت» (Subek Sekt) و «مافی» (Mafy) را کشف کردند که روی یک در حکاکی شده بود. آن‌ها هم‌اکنون در حال انجام تحقیقاتی هستند تا به هویت این دو زن پی ببرند.

کشف اجساد مومیایی دوازده گربه و تعدادی سوسک در مصر

مقامات مصری امیدوارند با ارائه و معرفی این یافته‌های جدید، جانی دوباره به پیکر صنعت گردشگری این کشور بدمند که بعد از وقایع مربوط به قیام سال ۲۰۱۱ دچار مشکل شده و اکنون مجددا در حال بازسازی است.

مطالب مرتبط:

منبع Cnn

دیدگاه