متحول شدن صنعت گردشگری گیلان با ثبت جهانی جنگل های هیرکانی‌

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۰
متحول شدن صنعت گردشگری گیلان با ثبت جهانی جنگل های هیرکانی‌

با ثبت جنگل های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو صنعت گردشگری گیلان به‌ویژه در بخش گردشگری خارجی متحول می‌شود.

به گفته شهرود امیر انتخابی مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی در صورت موافقت بازرسان‌ خارجی و ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو گردشگری گیلان صنعت گردشگری این استان به‌ویژه در بخش گردشگری خارجی با تحول چشمگیری مواجه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان گیلان بیان کرد که درمجموع برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو یازده سایت از جنگل‌های هیرکانی در استان‌های شمالی کشورمان پیشنهاد شده که سه سایت آن بر این اساس در استان گیلان واقع شده است.

امیر انتخابی به ‌اسامی سایت‌‌های انتخاب شده در گیلان اشاره کرد و افزود که بخش‌هایی از مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان فومن و لیسار تالش سه سایت پیشنهادی استان گیلان است که در جریان ورود بازرسان یونسکو به کشورمان مورد بازرسی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه سایت جنگلی لیسار تالش به‌شدت مورد توجه بازرسان یونسکو واقع شده است عنوان کرد:

رونق صنعت گردشگری استان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان است به همین دلیل موضوع ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را به‌شدت دنبال می‌کند.

امیر انتخابی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی صنعت گردشگری گیلان را متحول می‌کند تصریح کرد که‌ بازدید از این اثر ملی و ورود گردشگران خارجی به گیلان منجر به‌ تولید ارزآوری، ثروت،‌ اشتغال‌زایی و در نهایت تقویت هرچه بیشتر صنعت گردشگری استان می‌شود.

وی در ادامه گفت که این اثر طبیعی در صورت ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست یونسکو در پکیج تورهای گردشگری خارجی قرار می‌گیرد و برای بازدید از این اثر تعداد زیادی از گردشگران خارجی به گیلان سفر می‌کنند.

امیر انتخابی با اشاره به اینکه طبق آمار سازمان جهانی با ورود هر گردشگر بین هزار تا هزار و ۳۰۰ دلار ارز وارد کشور مقصد می‌شود، تصریح کرد که‌ از مهم‌ترین فواید ثبت جنگل‌های هیرکانی گیلان در فهرست جهانی میراث فرهنگی یونسکو حفظ جنگل‌،‌ توسعه صنعت گردشگری و ارزآوری است.

وی نگهداری و حفظ جنگل‌های هیرکانی مطابق با استانداردهای جهانی را مورد تاکید قرار داد و گفت که از مهم‌ترین دغدغه‌های جدی بازرسان یونسکو حفاظت از محیط زیست و حیات وحش جنگل‌های هیرکانی، در کنار جلوگیری از بروز هرگونه خسارت و آسیب به این اثر طبیعی جهانی است.

جنگل‌های هیرکانی از جلگه گرگان تا قسمتی از کشور آذربایجان به‌شکل نوار سبزی به طول ۸۵۰ کیلومتر کشیده شده ‌که نام این جنگل‌ها از نام قدیم گرگان که در گذشته هیرکان خوانده می‌شد، گرفته شده است.

مطالب مرتبط:

منبع تسنیم

دیدگاه