آغاز فصل جدید مرمت آرامگاه کوروش با همکاری ایتالیا

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
آغاز فصل جدید مرمت آرامگاه کوروش با همکاری ایتالیا

آرامگاه کوروش وارد فصل جدید حفاظت و مرمت با همکاری ایتالیا شد.

پس از تمدید تفاهم‌نامه مشترک ایران-ایتالیا و با حضور کارلو یوسایی مرمت‌گر موسسه عالی حفاظت و مرمت ایتالیا ( ISCR) فصل جدید حفاظت و مرمت از محوطه باستانی آرامگاه کوروش با همکاری ایتالیا در ایوان جنوب شرقی کاخ اختصاصی کوروش آغاز شد.

فعالیت‌های حفاظتی در کاخ اختصاصی کوروش در سه سال گذشته صورت گرفته بود که با عقد همکاری جدید با کشور ایتالیا، این فعالیت‌ها در ایوان این کاخ با تکیه بر مواد و تکنیک‌های جدید مرمت ادامه می‌یابد.

تفاهم‌نامه همکاری با کشور ایتالیا در زمینه مرمت پاسارگاد چهار سال پیش منعقد شد که به‌تازگی، به‌مدت یکسال دیگر تمدید شده است.

پایگاه میراث جهانی پاسارگاد عهده‌دار هزینه‌های فرایند مرمت کاخ اختصاصی کوروش شده است.

از کارشناسان حفاظت و مرمت پایگاه‌های تخت جمشید و نقش رستم دعوت شده تا در فصل جدید مرمت‌ها با کارشناس ایتالیایی آشنا شده و از تجربه‌های آنان استفاده کرده و همچنین با روش‌های نوین حفاظت و مرمت آشنا شدند.

هم‌زمان با حضور گروه مرمت‌گر موسسه عالی حفاظت و مرمت ایتالیا در محوطه پاسارگاد، همچنین کارشناسان مرمت پایگاه‌های میراث جهانی و ملی که با آثار سنگی در ارتباط هستند، در دوره‌ای آموزشی شرکت کردند.

در پایان این دوره آموزشی، بخش مرکزی ایوان کاخ اختصاصی کوروش که دارای وسعت افزون بر ۳۰ متر مربع بود، مورد بازسازی قرار گرفت.

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت:

کارشناسانی از پایگاه‌های میراث جهانی گنبد سلطانیه، سازه های آبی شوشتر، شوش، شیخ صفی الدین اردبیلی و پایگاه‌های ملی کاخ‌های هخامنشی دشتستان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در این دوره آموزشی به‌مدت دو هفته با روش‌ها و مواد مورد نیاز برای مرمت سنگ آشنا شدند.

وی افزود:

این دوره آموزشی بر محور مرمت کف کاخ اختصاصی و پایه ستون‌های آن متمرکز بود و علاوه بر پایش بخش های مرمت شده پیشین، بخش عمده‌ای از این کاخ حفاظت و مرمت شد.

مجموعه پاسارگاد که آرامگاه کوروش در آن قرار دارد، در سال ۱۳۸۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

کوروش، بنیانگذار و نخستین پادشاه هخامنشی بود که از سال ۵۵۹ تا ۵۲۹ قبل از میلاد به‌مدت ۳۰ سال بر نواحی گسترده‌ای از آسیا حکومت کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه