کشف نامه های تاریخی در کتاب فروشی معروف لندن

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
کشف نامه های تاریخی در کتاب فروشی معروف لندن

کتاب‌فروشی معروف استنفوردز در لندن مشغول آماده کردن مقدمات نقل مکان به جای جدید بودند که کارمندان آن به یک‌سری اشیای تاریخی جالب برخورد کردند.

کتاب‌فروشی معروف استنفوردز (Stanfords) لندن، خود را برای نقل مکان به کاونت گاردن (Covent Garden) آماده می‌کرد که کارکنانش توانستند گنجینه‌ای مهیج از اشیای تاریخی نظیر نامه‌های برخی از مشهورترین مشتریان انگلیسی‌اش مثل کاپیتان اسکات و فلورنس نایتینگل را پیدا کنند.

این کتاب‌فروشی در سال ۱۸۵۳ به همت ادوارد استنفورد تاسیس شد و بزرگ‌ترین مجموعه‌ی نقشه‌ها، کتاب‌ سفر و کره‌ی زمین را در خود جا داده بود. این فروشگاه بزرگ پاتوق کاوشگران بی‌باک، ماجراجویان و هر فرد عاشق سفر بوده است و از سال ۱۹۰۱ تا کنون در همین محل قرار دارد، هر چند اخیرا قرار شده است که به محل جدید خود در سون مرسر واک نقل مکان کند. کارکنان این کتاب‌فروشی که برخی دهه‌ها در اینجا مشغول به کار بوده‌اند، واقعا در حرفه خود کارشناس هستند و دانش جمعی زیادی در طول سالیان سال به‌دست آورده‌اند که می‌توانند آن را به مسافران منتقل کنند. آن‌ها این دانش را به محل جدید می‌برند و قول داده‌اند که حس جادویی محل قبل را حفظ کنند. یک فضای باز، یک کافه بزرگ‌تر با منوی جدید و ماجراجویانه و یک محوطه‌ی بزرگ در داخل مغازه برای تطبیق با کسب و کارهای آنلاین در حال رشد، نیز در این محل جدید به چشم می‌خورد.

کتاب فروشی لندن

در تکاپوی انجام اقدامات لازم برای نقل مکان، گنجینه‌ای از اشیای جالب پیدا شد که قرار است برای اولین بار از ماه مارس سال آینده در یک نمایشگاه شش ماهه در «کاونت گاردن استیت در مرسرز» (Mercers’ Covent Garden Estate) در معرض دید عموم گذاشته شود که در چند قدمی محل جدید این کتاب‌فروشی قرار دارد.

در این نمایشگاه رایگان، اشیای تاریخی مثل نامه‌هایی از مشهورترین مشتریان انگلیسی‌ این کتاب‌فروشی نظیر کاپیتان اسکات و فلورنس نایتینگل و همینطور اشیای متعلق به کاوشگران معروف معاصر به نمایش درمی‌آید. این کتاب‌فروشی نقش مهمی در تاریخ نظامی و ادبی ایفا کرده است. در جنگ‌های زیادی از نقشه‌های این کتاب‌فروشی استفاده شده و موفقیت در اتمام سفرها و فتح قله‌ی کوه‌ها همگی از دستاوردهای این محل بوده است. کتاب‌فروشی استنفوردز، توزیع‌کننده‌ی ملی نقشه‌های نظامی بود و تا همین اواخر نیز همه نقشه‌های طبقه‌بندی شده ارتش بریتانیا را نگهداری می‌کرد. هر وقت به آن‌ها نیاز بود، این کتاب‌فروشی فورا آن را بسته‌بندی و ارسال می‌کرد. در درنده باسکرویل اثر سر آرتور کانن دویل، یک نقشه‌ی بسیار بزرگ از استنفوردز گرفته شد که کمک شایانی به شرلوک هلمز برای حل‌و‌فصل جرایم کرد. این کتاب‌فروشی حتی نقشه‌هایی با جزییات فراوان برای مجموعه فیلم‌های جیمز باند تهیه کرد.

استنفوردز در دهه‌های اخیر همچنان به‌عنوان نقطه‌ی شروع کاوشگران و مسافران بوده است و در همین محل بود که مایکل پالین در سال ۱۹۸۸، سفر خود به دور دنیا در ۸۰ روز را آغاز کرد. محل جدید کتاب‌فروشی نیز تاحد ممکن به ماجراجویان خدمات می‌دهد و از آن‌ها حمایت خواهد کرد. ویوین گودفری در سمت مدیرعامل این کتاب‌فروشی و تیم کارکنان، این نقل مکان را به‌مثابه‌ی یک لحظه‌ی بسیار مفید در تاریخ استنفوردز به حساب می‌آورند. ویوین گودفری می‌گوید:

ما طیف گسترده‌ای از نقشه‌ها، کره‌ها، کتاب‌ها و محصولات مرتبط با سفر را در این کتاب‌فروشی عرضه می‌کنیم و در برخی زمینه‌های جدیدتر نظیر نمودارهای دریایی نیز پیشرفت‌هایی خواهیم داشت. در حال حاضر فقط ما هستیم که در لندن، نمودار ارائه می‌کنیم و به دنبال افزایش طیف این محصولات‌ و به‌خصوص نمودارهای چاپی پرتقاضا و محصولات دریایی دیجیتال هستیم. علاوه‌براین،‌ برای تهیه نقشه‌های سفارش مشتری، از تکنولوژی‌های روز استفاده خواهیم کرد. در حال حاضر شاهد افزایش قابل توجه تقاضا برای محصولات شخصی و سفارشی شده هستیم.

کتاب فروشی لندن

در طبقه‌ی زیر همکف ساختمان جدید، مجموعه‌ی گسترده‌ای از کتاب‌های مسافرتی و خدمات دریایی و چاپی مورد تقاضا قرار دارد. فروشگاه جدید همچنان اصالت خود را حفظ خواهد کرد و کافه‌ی دوست‌داشتنی‌اش با فضایی بزرگ‌تر و یک منوی ماجراجویانه مشغول به کار می‌شود و با قهوه‌ها و غذاهایی از سراسر دنیا از مهمانان پذیرایی خواهد کرد. این کافه پذیرای بیش از ۲۵ نفر است و تعدادی از صندلی‌هایش نیز در فضای باز قرار دارد.

از ویژگی‌های جالب و معروف این کتاب‌فروشی می‌توان به نقشه‌های بسیار بزرگ روی کف ساختمان اشاره کرد. کتاب‌فروشی استنفوردز در سه طبقه در لانگ ایکر قرار دارد و کف هر طبقه با یک نقشه‌ی متفاوت تزیین شده است. کارمند ارتباطات این فروشگاه می‌گوید:

تعدادی از مشتریان می‌خواستند بدانند که آیا در محل جدید نیز این نقشه‌های کف ساختمان را خواهیم داشت، مطمئنا نقشه‌های کف ساختمان در محل جدید نیز پیاده می‌شود، البته با نقشه‌های اصلی کمی تفاوت دارند؛ زیرا نقشه‌های اصلی تاحدودی تاریخ گذشته هستند و امکان جایگزینی آن‌ها بسیار دشوار است. علاوه‌براین به دلیل استفاده‌ی زیاد، تقریبا خراب شده‌اند. نقشه‌های محل جدید، کوچک‌تر هستند تا امکان جابه‌جایی و به‌روزرسانی آن‌ها وجود داشته باشد.

فروشگاه جدید استنفوردز رسما درهای خود را در ماه ژانویه به روی مردم باز خواهد کرد، هرچند از اواسط نوامبر در طبقه‌ی همکف این فروشگاه، یک بوتیک هدیه کریسمس برای عموم مردم باز می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه