کدام شهر در جهان وابستگی اقتصادی بیشتری به صنعت گردشگری دارد؟

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کدام شهر در جهان وابستگی اقتصادی بیشتری به صنعت گردشگری دارد؟

با رشد صنعت گردشگری در جهان هر روز، شهرهای بیشتری از نظر اقتصادی به آن وابسته می‌شوند. با وابسته‌ترین شهرهای جهان به توریسم آشنا شوید.

تعطیلات کوتاه شهری در طول دهه گذشته رشدی بسیار سریع‌تر از مجموع تقاضای سفرهای بین‌المللی داشته‌اند. طبق گزارش اخیر شورای سفر و گردشگری جهانی (WTTC)، هم‌اکنون شهرها در سراسر جهان با آمار بیش از نیم میلیارد سفر در سال، ۴۵ درصد سفرهای جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

کانکون، شهری در انتهای شرقی کشور مکزیک و واقع در شبه جزیره یوکاتان، بالاترین وابستگی را به صنعت گردشگری در میان دیگر شهرهای جهان دارد. در حقیقت بخش صنعت گردشگری، حدود نیمی از تولید ناخالص داخلی این شهر مکزیکی را شامل می‌شود و همین گزارش نشان می‌دهد که کانکون، بیشترین وابستگی اقتصادی به گردشگری را دارا است.

کانکون

بر طبق گزارش اخیر شورای سفر و گردشگری جهانی، کانکون بیشترین وابستگی را با توجه به جی دی پی به گردشگری دارد

از زمان افزایش حجم گردشگری در دهه ۱۹۶۰، بخش تعطیلات کوتاه شهری تبدیل به یکی از سریع‌ترین و رو‌به‌رشدترین قسمت‌های صنعت سفر و گردشگری شده است. همزمان با رشد این گرایش، شهرها در سراسر جهان با این سوال روبه‌رو هستند که «گردشگری پایدار چگونه به وجود می‌آید».

این سوال مخصوصا برای آن‌هایی که بسیار به درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری وابسته هستند تا اقتصاد خود را بچرخانند، حائز اهمیت است. مقاصد محبوب گردشگری اروپایی مانند ونیز و دوبروونیک (یک شهر واقع در کرواسی که پس از فیلمبرداری سریال محبوب بازی تاج و تخت در آن، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است) در تقلا هستند تا از پس این تعداد گردشگران بربیایند، زیرا رشد سریع گردشگری به زندگی روزمره و زیرساخت‌های شهری صدمه می‌زند.

ونیز

ونیز، ملکه دریای آدریاتیک، شهری منحصر به فرد با خیابان‌هایی ساخته‌شده از آب و ماشین‌هایی تعویض‌شده با قایق‌ها است. زیبایی ونیز کماکان مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند، حتی کسانی که ۱۱۶ بار این شهر را در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته‌اند. عکس از ژاکلین چین

دیدن لیست ده شهر وابسته به صنعت گردشگری برای بیننده جای هیچ تعجبی باقی نمی‌گذارد. آنالیز سالیانه WTTC از آثار اقتصادی جهانی سفر و گردشگری نشان داد که ۱۷٫۴ درصد تولید ناخالص شهر دوبرونیک از صنعت گردشگری تولید می‌شود، در حالی که در ونیز، این شاخص ۱۱٫۴ درصد است. کانکون نیز با ۴۹٫۶ درصد، بالاترین رتبه در تولید ناخالص از بخش گردشگری را به خود اختصاص داده است.

دوبرونیک

دوبرونیک در سال‌های اخیر، تبدیل به یک مقصد محبوب گردشگری شده است. عکس از تینا و جان رید

کانکون که زمانی یک دهکده ماهیگیری منزوی بود، در سال ۱۹۷۲ با برنامه قبلی، تبدیل به یک مقصد گردشگری شد. این شهر به‌طور عمده بر بازار بین‌المللی تکیه دارد، زیرا بیش از نیمی از درآمدهای گردشگری در کانکون مربوط به بازدیدکنندگان خارجی است.

 آمریکا با شاخص ۶۳ درصد، بیشترین آمار گردشگران خارجی در کانکون را به خود اختصاص می‌دهد و هم‌اکنون بازدیدکنندگان کانادایی نسبت به سال‌های اخیر، سهم بیشتری در سفرهای ورودی به این شهر را دارا هستند. سفر به کانکون از آمریکای جنوبی به‌خصوص آرژانتین نیز در حال افزایش است.

در گزارش آمده است:

اگرچه کانکون فعالیت‌های قابل توجهی در تجارت دارد، اما سهم عمده این کسب و کارها مستقیما به سفر و گردشگری مربوط است.

وابستگی زیاد شهر به این بخش، آن را در معرض مشکلات ناشی از تغییر تقاضا در بازارهای اصلی یعنی آمریکا و کانادا می‌گذارد.

کانکون

گردشگران به خاطر سواحل زیبا و زندگی شبانه پویای کانکون، هر سال به این شهر سرازیر می‌شوند. عکس از پولا دامونته

کانکون در لیست گزارش WTTC، بالای شهر مراکش است؛ شهری که با وابستگی ۳۰٫۲ درصدی در تولید ناخالص کل، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

در گزارش WTTC می‌بینید که وابستگی اصلی شهر مراکش به بازدیدکنندگان فرانسوی است. در سال ۲۰۱۶، از هر سه نفر، یک نفر از فرانسه به شهر مراکش سفر کرده بود.

ماکائو در کشور چین، با سهم ۲۹٫۳ درصدی صنعت گردشگری در تولید ناخالص، رتبه سوم، اورلاندو در فلوریدا با ۱۸٫۷ درصد، رتبه چهارم و آنتالیا در ترکیه با ۱۷٫۶ درصد رتبه پنجم را دارا هستند.

لاس وگاس، دبی و بانکوک در میان ۷۲ مقصد گردشگری بررسی‌شده در گزارش در میان ده شهر وابسته به صنعت گردشگری دیده می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع .lonelyplanet

دیدگاه