برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۵
برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام

جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام، حکایتی ناگفته از آداب و رسوم و صنایع دستی است که امسال برای دوازدهمین بار در استان گلستان برگزار می‌شود.

به وسیله جشنواره بین‌المللی فرهنگ می‌توان نسل کنونی را با نسل گذشته ارتباط داد. در این جشنواره آداب، رسوم، آیین‌ها، موسیقی‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی و صنایع دستی یادآور خاطرات کهن و یادآوری و بازآموزی به نسل جوان است.

جشنواره فرهنگ اقوام در گلستان نخستین بار در سال ۱۳۸۴ برگزار شده و پس از آن در تقویم مناسبت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام استان گلستان ثبت و درج شد و امسال با توجه به استقبال بی‌سابقه مردم و مسئولان در دوره یازدهم، دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام نیز در دو شهر گرگان و گنبد کاووس برگزار خواهد شد.

برپایی اینگونه جشنواره‌ها وسیله‌ای برای نمایش فرهنگ، پیشینه و آداب و رسوم غنی اقوام و ملت‌ها است، چراکه فرهنگ و تاریخ اقوام نقش به‌سزایی در شکل‌گیری هویت و ارزش‌های ملی دارد.

از ۲۰ آبان لغایت ۲ آذر ماه نمایشگاه‌های بین‌المللی شهرستان گرگان و از تاریخ ۴ لغایت ۷ آذر ماه مجموعه ورزشی المپیک شهرستان گنبد کاووس میزبان برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام خواهد بود.

فرهنگ و آداب اقوام ایران زمین در گلستان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است که علت آن هم به تنوع بالای قومیتی در این استان برمی‌گردد. بدین ترتیب در کنار مواهب فراوان طبیعی و تاریخی و ظرفیت‌های بالای گردشگری و اقلیم‌های گوناگون ایرانی کوچک در گلستان ایجاد شده است.

در صورت فراهم شدن بستر فرهنگی و تقاضای شهرستان‌های دیگر، گوشه‌هایی از جشنواره فرهنگ اقوام در آن شهرستان‌ها توسط  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ایجاد می‌شود.

از جمله برنامه‌های اجرایی این جشنواره می‌توان به حضور و معرفی فرهنگ‌های مختلف ایران زمین و اجرای برنامه‌های بومی محلی شامل موسیقی آیینی اقوام، سرودهای فولکلوریک، آداب و رسوم، سوغات و... در قالب جشنواره، برپایی غرفه‌های صنایع دستی و سوغات و ایجاد سیاه چادر عشایر و اقوام مختلف و برپایی سازه‌های سنتی روستایی برای معرفی فرهنگ اصیل ایرانی و حضور کشورهای آسیای میانه، برگزاری مسابقات، برنامه‌های علمی، برگزاری تور یک روزه معرفی استان برای سفرا و خبرنگاران بین‌المللی و ...  اشاره کرد.

با توجه به قرابت‌های فرهنگی، بین‌الملل و اقوام مختلف، سفرا و کارداران کشورهای آسیای میانه در این جشنواره شرکت خواهند کرد.

احیا و تداعی کردن رسوم گذشته در ذهن نسل جدید راهی برای برون‌رفت از مسایل و مشکلات فرهنگی کشور در عصر جدید و با توجه به شرایط خاص فرهنگ است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه