مهر اصالت یونسکو برای ۲ اثر صنایع دستی بوشهر

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۰
مهر اصالت یونسکو برای ۲ اثر صنایع دستی بوشهر

برای نخستین بار ۲ بانوی استان بوشهر صنایع دستی این استان را در جهان به‌گونه‌ای دیگر معرفی کرده‌اند ‌و این آثار در شورای جهانی صنایع دستی به نام بوشهر ثبت شده است.

مراسم داوری شورای جهانی صنایع دستی (WCC) هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود تا آثار هنری و محصولات با کیفیت و مرغوب صنایع دستی ارزیابی شود. در این مراسم آثاری که مبین هویت فرهنگی و ملی کشورها و دارای خلاقیت در طرح، روش تولید و استفاده از مواد اولیه طبیعی در خلق اثر باشد، موفق به دریافت گواهینامه جهانی می‌‌شود.

این آثار خبر از ریشه در فرهنگ، قومیت و اصالت یک سرزمین می‌دهد.

در این مراسم «لطیفه عبداله» در رشته خوس‌دوزی و «جان افروز کاویانی» در رشته رندبافی از استان بوشهر موفق به کسب مهر اصالت صنایع دستی یونسکو شدند. 

خوس‌دوزی از جمله رشته‌هایی است که جنوب استان بوشهر و شهرستان کنگان و عسلویه منشا آن بوده و نمایانگر ظرافت و زیبایی است.

رشته رندبافی نیز یکی از شاخه‌های بافته‌های داری در استان بوشهر است که با توجه به حضور اقوام قشقایی در مناطق مختلف بوشهر بافته می‌شود و روح و اصالت این قوم با پیوند مردم جنوب در این اثر هویدا است.

استان بوشهر در نیروی انسانی و خلاقیت و اصالت صنایع دستی پتانسیل بالقوه‌ای داشته و با فرهنگ و طبیعت منطقه پیوند تنگاتنگی دارد.

 ارغوان مهدی زاده سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر گفت:

امروز صنایع دستی استان بوشهر جایگاه جهانی خود را به دست آورده و در آینده نیز این مهم بیشتر در جهان معرفی می‌شود و انتظار است با توجه به کسب این افتخار گامی مهم و موثر در تولید و توسعه اشتغال و معرفی ظرفیت‌های بومی برای توسعه صنایع دستی برداشته شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه