فرودگاه های جدید دنیا که برای رفتن به آنها لحظه شماری خواهید کرد (قسمت اول)

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
فرودگاه های جدید دنیا که برای رفتن به آنها لحظه شماری خواهید کرد (قسمت اول)

امروزه با افزایش مسافرت و ایرلاین‌های ارزان قیمت، کشورهای زیادی در سراسر دنیا به فکر احداث فرودگاه‌های مدرن، مجهز و بزرگ افتاده‌اند به‌طوری که بتواند به میلیون‌ها مسافر خدمات‌رسانی کند.

امروزه مردم بیشتر از گذشته سفر می‌کنند و به همین دلیل شهرهای سراسر جهان در حال ساخت فرودگاه‌های جدید و ارتقای ترمینال‌های خود هستند تا بدین وسیله امکانات لازم برای خدمات‌رسانی به ده‌ها میلیون نفر مسافر را فراهم کنند. در نتیجه این اقدامات، فرودگاه‌هایی با معماری مدرن و شیک پا به عرصه گذاشته‌اند که تصویر فرودگاه‌های شلوغ و تاریک گذشته را از ذهن‌ها پاک می‌کند. در این مقاله قصد داریم تعدادی فرودگاه فوق‌العاده دنیا که تحت ساخت یا توسعه هستند را به شما معرفی کنیم.

 فرودگاه جدید استانبول، ترکیه

فرودگاه های جدید دنیا

کشور ترکیه در نظر دارد تا به نقطه اتصال غرب و شرق تبدیل شود. ترکیش ایرلاین هم‌اکنون بیشتر از هر شرکت هواپیمایی دیگری، به اقصی نقاط دنیا پرواز می‌کند و با افتتاح فرودگاه جدید استانبول (Istanbul New Airport) در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸، این کشور دروازه‌ای دارد که باید به آن افتخار کند. این محل جایگزین فرودگاه قدیمی آتاتورک شده است و می‌تواند به ۱۵۰ میلیون مسافر در طول سال خدمات‌رسانی داشته باشد و شاید حتی بتواند در زمینه مسافران پروازهای دارای توقف، با دبی رقابت کند.

فرودگاه بین‌ المللی آل مکتوم، دبی

فرودگاه های جدید دنیا

فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم (Al Maktoum International Airport) هم‌اکنون در زمینه هواپیماهای باری و بخش کوچکی از هواپیماهای مسافربری فعالیت دارد. این فرودگاه در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۰ میلادی تاسیس شده‌ است و در جنوب غرب دبی قرار دارد که یکی از بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین فرودگاه‌های دنیا به شمار می‌آید. فرودگاه آل مکتوم در واقع یکی از مهم‌ترین بخش‌های پروژه‌ی بسیار بزرگ مرکز جهانی دبی (Dubai World Central) است و به همین دلیل این فرودگاه را با این عنوان نیز می‌شناسند.

فرودگاه آل مکتوم در آینده ۵ باند و ۳ ترمینال خواهد داشت و با ارائه مسافت کوتاه پیاده‌روی برای مسافران و خط ریلی سریع‌السیر به مرکز دبی به مسافران خدمات می‌دهد. علاوه براین، فرودگاه آل مکتوم، ده‌ها برابر بزرگ‌تر از فرودگاه بین‌المللی دبی که در حال حاضر یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های این شهر و کشور امارات است، خواهد بود و هزینه‌ی ساخت آن ۸۲ میلیارد دلار تمام می‌شود.

فرودگاه چانگی سنگاپور

فرودگاه های جدید دنیا

فرودگاه چانگی سنگاپور (Singapore Changi Airport)، نخستین فرودگاه مسافری سنگاپور و یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های تردد هوایی در جنوب شرق آسیا به شمار می‌رود. علاوه براین یکی از پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های جهان از لحاظ جابه‌جایی مسافران بین‌المللی و باربری محسوب می‌شود و مشتاقانه به دنبال افتتاح ترمینال پنجم و جواهر جدید خود است.

فرودگاه چانگی سنگاپور شامل یک باغ ۵ طبقه، آبشار ۴۰ متری و گنبدی از ۹۰۰۰ شیشه است

جواهر، یک محوطه‌ی چند منظوره شیشه‌ای است که ترمینال‌های موجود و امکانات تفریحی و غذاخوری و خرید را برای استفاده مسافران به هم متصل می‌کند. در این بخش، بلندترین آبشار فضای داخلی وجود دارد که در سال ۲۰۱۹ افتتاح خواهد شد و شامل یک باغ ۵ طبقه، آبشار ۴۰ متری و گنبدی از ۹۰۰۰ شیشه می‌شود. ترمینال ۵ نیز در بخش شرقی ترمینال‌های فعلی قرار خواهد داشت و با ظرفیت سالیانه ۵۰ میلیون مسافر در اواسط سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را آغاز می‌کند.

 فرودگاه لاگواردیا، نیویورک

فرودگاه های جدید دنیا

فرودگاه لاگواردیا (LaGuardia Airport) یکی از فرودگاه‌های شهر نیویورک است که در شمال محله کویینز و در لانگ آیلند قرار دارد. به منظور یکپارچه‌سازی سازه ترمینال، بازسازی و نوسازی ترمینال‌ها و باندهای فرودگاه در دستور کار قرار دارد و هدف افزایش گیت‌ها و فضای بیشتر در ترمینال‌ها است تا امکان خدمات‌رسانی به هزاران مسافر در روز فراهم شود. سقف‌های قدیمی که خیلی پایین هستند و کوریدورهای نامناسب، جای خود را به فضای بزرگ‌تر و روشن‌تر با تعداد زیادی پنجره و امکانات جدید می‌دهند.

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن

فرودگاه های جدید دنیا

فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن (Beijing Daxing International Airport) یکی دیگر از فرودگاه‌های جدید دنیا در سال ۲۰۱۹ خواهد بود که مسئولان امیدوارند به بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین فرودگاه جهان تبدیل شود. این فرودگاه یکی از بزرگ‌ترین ترمینال‌های مسافربری در جهان را خواهد داشت که میزان مسافت پیاده‌روی مسافران را در مقایسه با فرودگاه‌های مشابه کاهش می‌دهد. به زودی ایرلاین‌های شرقی چین و ایرلاین‌های جنوبی چین به زودی از فرودگاه پکن (Beijing Capital Airport) به این فرودگاه نقل مکان خواهند کرد. خطوط ریلی سریع‌السیر از فرودگاه به شهر و شبکه جدید بزرگراه، با نگاهی به آینده و رشد روزافزون صنعت هوایی چین ساخته شده است. این فرودگاه، ۴ باند، ۲۶۸ پارکینگ و ۷۰۰ هزار متر مربع ترمینال دارد؛ هر چند انتظار می‌رود تعداد باندهای آن در نهایت به ۷ باند برسد تا بتواند پذیرای ۶۲۰ هزار پرواز و ۱۰۰ میلیون مسافر در سال باشد.

فرودگاه وسترن سیدنی

فرودگاه های جدید دنیا

فرودگاه کینگزفرد اسمیت (Kingsford Smith airport) یا همان فرودگاه سیدنی به دلیل موقعیت اسکله و منع پرواز در هنگام شب برای جلوگیری از مزاحمت برای همسایه‌های فرودگاه، با محدودیت‌هایی مواجه است. به همین دلیل مسئولان به فکر ساخت یک فرودگاه جدید هستند؛ کار ساخت فرودگاه وسترن سیدنی (Western Sydney Airport) در سپتامبر ۲۰۱۸ آغاز شد و در سال ۲۰۲۶ افتتاح خواهد شد. این فرودگاه در ۴۳ کیلومتری شهر سیدنی قرار دارد و طوری طراحی شده است که امکان گسترش آن در آینده فراهم شود.

فرودگاه بین المللی جدید برای مکزیکو سیتی

فرودگاه های جدید دنیا

نورمن فاستر، طراح فرودگاه‌های بسیاری در سراسر جهان است و طراحی فرودگاه بین المللی جدید مکزیکو سیتی (New International Airport for Mexico City) را نیز برعهده خواهد داشت. این فرودگاه قرار است جایگزین فرودگاه شلوغ فعلی در مکزیکو سیتی شود و کار ساخت آن در سال ۲۰۱۵ آغاز شده است. با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور این پروژه که ممکن است باعث توقف آن شود، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور منتخب مکزیک قرار است در مورد ادامه روند ساخت و ساز این فرودگاه تصمیم‌گیری کند. اگر این پروژه متوقف شود، تلاش‌ها برای بهبود اوضاع فرودگاه فعلی شروع می‌شود.

فرودگاه برلین براندنبورگ ویلی برندیت، برلین

فرودگاه های جدید دنیا

فرودگاه برلین براندنبورگ ویلی برندیت (Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt) نمونه واقعی تاخیر در ساخت یک فرودگاه جدید محسوب می‌شود، هر چند که ظاهرا روزهای نهایی ساخت‌و‌ساز خود را سپری می‌کند. این فرودگاه برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد و توسعه آن طی ۶ سال گذشته ادامه پیدا کرده است. با توجه به مشکلات قانونی و فساد، این فرودگاه به یک پروژه گران شرم‌آور برای دولت آلمان تبدیل شده است.

این فرودگاه ۸ سال از زمان‌بندی در نظر گرفته شده عقب مانده، با این حال اواخر سال ۲۰۲۰، آخرین زمان برای افتتاح نهایی این فرودگاه اعلام شده‌ است، اما بسیاری بر این عقیده‌اند که تا سال ۲۰۲۱ افتتاح نخواهد شد. در هر صورت این فرودگاه دارای یک ترمینال بزرگ و مدرن و دو باند است و آمادگی انجام فعالیت‌های دو فرودگاه فعلی برلین را دارد.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه