موزه ملی سوریه پس از ۶ سال درهای خود را به روی بازدیدکنندگان باز کرد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
موزه ملی سوریه پس از ۶ سال درهای خود را به روی بازدیدکنندگان باز کرد

مقامات سوریه با بهتر شدن اوضاع کشور اقدام به بازگشایی موزه ملی سوریه پس از ۶ سال کرده‌اند و برنامه گسترده‌ای برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی کشور دارند.

موزه ملی دمشق (National Museum of Damascus) در سوریه مجددا فعالیت خود را آغاز کرده است که گامی در جهت نشان دادن روند عادی شدن اوضاع در این کشور محسوب می‌شود. ای موزه در سال ۲۰۱۲ با افزایش شدت جنگ تعطیل شد و به منظور محافظت از آنها، اکثر آثار آن تخلیه و در مکان‌های امنی ذخیره شد. طبق برآوردها، ۳۰۰ هزار اثر تاریخی از کلیه نهادهای فرهنگی سراسر سوریه به همین شکل محافظت شده‌اند.

با وجود برخی موفقیت‌ها در حفاظت از این آثار باستانی، دولت تخمین می‌زند که هزاران اثر تاریخی از کشور خارج شده و تعداد زیادی توسط گروه دولت اسلامی (داعش) نابود شده‌اند. پروژه‌ی وسیعی برای مرمت و نگهداری آثار به جا مانده در دستور کار مقامات قرار دارد.

موزه ملی سوریه

پالمیرا قبل از جنگ

در موزه ملی سوریه، بازدیدکنندگان می‌توانند تلاش زیاد کارشناسان برای بازسازی و مرمت آثار به جا مانده در پالمیرا را مشاهده کنند. تخریب این شهر باستانی در سال ۲۰۱۵ به تیتر خبرهای سراسر جهان تبدیل شد، با این حال مقامات امیدوارند که درهای پالمیرا در سال ۲۰۱۹ به روی گردشگران باز شود.

در مراسم افتتاحیه موزه، وزیر فرهنگ و ارشاد سوریه به خبرنگاران گفت:

افتتاح این موزه، این پیام را به دنیا می‌دهد که سوریه هنوز وجود دارد و میراث او تحت تاثیر تروریسم قرار نخواهد گرفت. امروز، دمشق به اوضاع عادی برگشته است.

هنوز همه بخش‌های موزه به روی عموم باز نشده است، اما آثار بسیاری نظیر آثار دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی، کلاسیک و اسلامی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

موزه ملی سوریه

مجموعه‌های فرهنگی تنها مراکزی نیستند که فعالیت خود را در سوریه از سر گرفته‌اند. مرز بین اردن و سوریه در ۱۵ اکتبر برای اولین بار از سال ۲۰۱۵ مجددا باز می‌شود. مقامات امیدوارند به تدریج به تعداد گردشگران افزوده شود و شکوفایی اقتصادی برای کشور و همینطور روابط دیپلماتیک اتفاق بیفتد.

با وجود اقداماتی که در جهت پیشرفت در سوریه برداشته شده است، وزارت خارجه بریتانیا و دفتر اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع همچنان به شهروندان خود درباره سفر به سوریه هشدار می‌دهند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه