با جاده ابریشم جدید بیشتر آشنا شوید (قسمت دوم)

سعید  صالحی
سعید صالحی سه شنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
با جاده ابریشم جدید بیشتر آشنا شوید (قسمت دوم)

جاده ابریشم یک جاده تاریخی بسیار مهم بوده که باعث تبادل تجاری و فرهنگی بسیاری در طول تاریخ شده است. امروزه بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا این راه باستانی را احیا کنند.

جاده ابریشم یا راه ابریشم شبکه راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که این قاره را به شمال آفریقا و شرق اروپا وصل می‌کرد؛ مسیری که برای قرن‌ها بزرگ‌ترین شبکه تجاری دنیا بود. جاده ابریشم به‌طور رسمی در زمان حکومت سلسله هان در چین (از زمان تماس چینی‌ها با غرب) تاسیس شد.

به این ترتیب شبکه راه‌های جاده ابریشم از ۱۳۰ پیش از میلاد به‌طور رسمی مورد استفاده قرار گرفت و مناطق جهان باستان را با هدف تجارت به یکدیگر متصل کرد. در حدود سال ۵۳۱ میلادی، بین ایرانیان، بیزانسی‌ها و ترک‌ها بر سر تصاحب امتیاز جاده ی ابریشم رقابتی بسیار بزرگ شکل گرفت.

اهمیت باستانی این جاده از قرن ۱۹ برای اروپایی‌ها اثبات شد و آن‌ها در صدد پژوهش‌ها و عملیات باستان‌شناسی در این منطقه برآمدند. در این پژوهش‌ها اشیای باستانی زیادی نیز کشف شد که هم‌اکنون در موزه هرمیتاژ سنت پترزبورگ نگه‌داری می‌شود و در سال ۲۰۱۴ قسمتی از این اشیا کشف شده به نمایش عموم نیز در آمد.

ازبکستان محلی برای عاشقان معماری

جاده ابریشم

شهرهای باستانی ازبکستان با آثار هنری موزائیکی شکل تزئئین شده‌‌اند. هنوز هم بخش بزرگی از این شهرها به‌طور قابل توجهی دست نخورده باقی مانده‌اند. در نتیجه ضمن سفر به این کشور با یک حس شگفت‌انگیزی از تاریخ روبرو می‌شود. میراث معماری و مذهبی این کشور ترکیبی از سنت‌های فرهنگی ازبکستان را طی هزاران سال شکل داده است. هتل‌های با کیفیت و تازه‌‌ساز این کشور یک چشم‌انداز نسبتا جدید برای صنعت گردشگری ازبکستان است.

با توجه به رشد تعداد ساخت اقامتگاه‌هایی که به‌صورت خلاقانه طراحی شده‌اند و تبدیل کاروان‌سرا‌های قدیمی به محل اسکان مسافران در شهر قدیمی سمرقند و شهر تاریخی کویوا، انتظار می‌رود که تعداد گردشگران به ازبکستان بیش از پیش افزایش یابد. حتی بسیاری از گردشگرانی که به پاریس، لندن، هند و سایر جا‌های دیدنی رفته‌اند، کشور ازبکستان را از لحاظ کیفیت جاذبه‌های گردشگری با این مکان‌ها برابر می‌دانند.

در این شهر چه چیزی باید ببینید و چه کاری انجام بدهید

جاده ابریشم

هرچند شهر تاشکند محل اصلی ورود بیشتر مسافران بین‌المللی است، اما بهتر است پروزهای مستقیم به شهر سمرقند را هم چک کنید. سمرقند یک شهر ۲۵۰۰ ساله در فاصله‌ی ۴۰۰ کیلومتری جنوب پایتخت ازبکستان (تاشکند) است. در آنجا، می‌توانید ببینید شهر افراسیاب (بخش قدیمی شهر) دقیقا چطور بوده است؛ جایی که چنگیز خان در قرن ۱۳ میلادی آن را غارت کرد. هرچند بعد از این غارت، زندگی در این شهر تمام نشد و مردم ازبکستان شهر سمرقند جدید را روی ویرانه‌های شهر قدیمی بنا کردند؛ کاری که باعث شد معماری‌های زیبایی دوباره به وجود بیایند. از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر می‌توان به میدان ریگستان ساخته شده در قرن ۱۵ میلادی اشاره کرد.

کمی دورتر از سمرقند، شهر تاریخی دیگری به نام بخارا قرار دارد. شهری تزیین شده با گنبدهای فیروزه‌ای درخشان، مساجد باشکوه، قلعه‌های باستانی و سایر جاذبه‌های تاریخی و دیدنی. بخارا یکی از شهرهای باستانی آسیای میانه است که بر زیبایی منطقه به نحو چشم‌گیری افزایش اثر داشته است.  این شهر دارای چندین بنای تاریخی مهم است که تحت تاثیر معماری هندی ساخته شده است. اگر هنوز هم برای گشتن در ازبکستان وقت دارید، شهر «خویا» آخرین محل توقف شما خواهد بود. این شهر یک نمونه باور نکردنی از طراحی شهری معروف به شهر اسلامی است و یک دژ ۲۰۰ ساله را در خود جای داده است. جایی که قدم زدن در آن به معنای واقعی مثل قدم زدن در تاریخ است و حس‌و‌حال عجیبی را به بازدیدکننده‌ها منتقل می‌کند.

کشور آذربایجان محلی برای عاشقان ماجراجویی

جاده ابریشم

بسیاری از شهرهای واقع شده در جاده ابریشم ادعا می‌کنند، محلی هستند که شرق با غرب برخورد می‌کند، اما جمهوری آذربایجان می‌تواند بر اساس موقعیت جغرافیایی خود در این‌باره بیشترین ادعا را داشته باشد. درست در زمان‌های قدیم مردم شرقی جاده ابریشم، کشور آذربایجان را یکی از مقاصد غربی حساب می‌کردند و مردم غرب این جاده، آذربایجان را یک مقصد شرقی می‌نامیدند.

هرچند این روزها پایتخت آذربایجان یعنی باکو بیشتر به خاطر حفاری‌های نفتی یا خرید در بوتیک‌های شیک معروف است. اما مسئولین این شهر در تلاش هستند تا باکو را مانند شهر دبی به یک مقصد گردشگری بسیار محبوب تبدیل کنند. با توجه به دل‌ربایی جهان قدیمی و زرق‌و‌برق دنیایی امروزی موجود در این شهر، باکو می‌تواند در این مسیر به خوبی به هدف خود برسد. هرچند به جز جاذبه‌های دیدنی داحل شهر،‌ تعداد زیادی مکان دیدنی هم اطراف باکو وجود دارد.

باکو یکی از محل‌های تلاقی شرق با غرب در جاده ابریشم است

در این شهر چه چیزی باید ببینید و چه کاری انجام دهید

جاده ابریشم

معماری باکو مانند یک کتاب تاریخی،‌ حکایت پایتخت را روایت می‌کند. خیابان‌های مارپیچی شهر قدیمی اسلامی، یک میراث جهانی یونسکو است که سابقه تاریخی آن به قرن ۱۲ میلادی می‌رسد. منطقه‌ای که با سازه‌های سنگی پر شده است. برخی از کاروان‌سرا‌های اصلی همچنان پا بر جا هستند و به مکان‌های خوبی برای غذاخوردن تبدیل شده‌اند.

در عین حال، قسمت بیرونی بخش تاریخی باکو توسط روس‌های در دوران شوروی با سبک‌های باروک، گوتیک و سازه‌های پست مدرن بسیار بزرگ، پر شده است. در مرکز بخش مدرن شهر، آسمان‌خراش‌های بسیار مدرنی قرار دارد. اگر این همه تقابل‌ بین مدرنیته و تاریخ شما را خسته کرد، می‌توانید در امتداد منطقه ساحلی این شهر قدم بزنید و از مناظر طبیعی لذت ببرید. منطقه‌ای که چشم اندازهای متعددی را به وجود آورده است تا گردشگران در آن‌ها با خیال راحت استراحت کنند.

کشور یونان محلی برای عاشقان معماری اروپایی

جاده ابریشم

دوست‌داران تاریخ تا اسم یونان آورده می‌شود، ابتدا از زئوس، هومر و پارتنون نام می‌برند. اما دلیل دیگری برای شهرت یونان این است که این کشور ممتاز در دنیایی قدیم، یکی از دروازه‌های غربی در جاده ابریشم بوده است. قدمت برخی از سازهای یونانی به دوران فتوحات الکساندر مقدونی در قرن چهارم قبل از میلاد می‌رسد. بخش‌های از این میراث تاریخی هنوز هم در شمال یونان باقی‌مانده است. شهرهایی مانند ورجینا و سوفلی که کم‌تر مورد بازدید گردشگران واقع می‌شوند، در مسیر جاده ابریشم باستانی  و دقیقا در کنار شهر تاریخی پیرئوس قرار دارند.

ورجینا یک شهر بندری شلوغ از زمان‌های قدیم. مدیریت این شهر بندری در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط چینی‌ها خریداری شده و در پی آن با توجه به ساخت‌وساز و توسعه چینی‌ها به‌عنوان یکی از شلوغ‌ترین بنادر اروپایی مشغول به فعالیت است. از سال ۲۰۱۶ تا امروز بیش از چهار برابر ظرفیت قبلی بندر، ‌کالا در آن مبادله شده است.

در این شهر چه چیزی باید ببینید و چه کاری انجام دهید

جاده ابریشم

شهر تاریخی ورجینا که از هزاره سوم قبل از میلاد انسان‌هایی در آن ساکن شده بودند، یکی از مکان تاریخی برجسته در کشور یونان است. جایی که تمام انتظارات عاشقان یونان باستان را برآورده می‌کند. این شهر اولین پایتخت مقدونیه باستان بود که از آن دوران یک آکروپولیس زیبا، تئاتر و کاخ مقدونی، هنوز هم باقی‌‌مانده است. محله تسالونیکی، در مرکز شهر قرار دارد که در زمان‌های قدیم یک مرکز پررونق بود. این منطقه  مرکز حمل‌و‌نقل ابریشم و تجارت ادویه در زمان‌های باستان به بوده است.

امکان خوردن غذاهایی متنوع یونانی مثل سولاکی (سولاکی نوعی کباب یونانی است که با گوشت‌‌های تکه‌‌ای و سبزیجات به وسیله سیخ و روی منقل درست می‌شود)، جایرو (گوشت بریان شده با استفاده از یک سیخ عمودی)، پنیر و گوشت پرشده شیرینی‌های بوگاسا‌، ماهی مرکب پر از پنیر فتا و بادمجان دودی دلایلی هستند که اثبات می‌کنند چرا این منطقه به خاطر فروش ادویه معروف بود.

مطالب مرتبط:

منبع bloomberg

دیدگاه