عجیب ترین رفتارهای مردم ایتالیا (قسمت اول)

نسیبه گودرزی
نسیبه گودرزی جمعه، ۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
عجیب ترین رفتارهای مردم ایتالیا (قسمت اول)

ایتالیا مهد یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان است که فرهنگ بسیار خاص خود را دارد. ایتالیایی‌ها در هر مقوله‌ی فرهنگی، از آداب معاشرت گرفته تا غذا، یکی از مدعیان جهانی هستند.

ایتالیا یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در اروپا است. بناهای تاریخی زیبا، شهرها و دهکده‌های کوچک و ساحلی با چشم‌اندازهای نفس‌گیر طبیعی، ونیز رویایی و هزاران جاذبه‌ی گردشگری دیگر در ایتالیا وجود دارد که میلیون‌ها گردشگر را به سوی خود می‌کشاند. لذت خوردن غذاهای اصیل ایتالیایی و بهترین پیتزاهای دنیا را به تمام این جاذبه‌ها اضافه کنید. بدون شک سفر به ایتالیا یکی از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای زندگی هر کسی خواهد بود. اگر پیش از سفر خودتان را آماده کنید و با فرهنگ ایتالیایی که اتفاقا خیلی قدیمی و ریشه‌دار است بیشتر آشنا، سفری بی‌دغدغه‌تر خواهید داشت. 

آشپزی ایتالیا ریشه در سنت‌های آشپزی اتروسک، یونان باستان و روم باستان دارد. آشپزی ایتالیا در سراسر دنیا شناخته‌ شده و بر آشپزی سایر ملت‌ها نیز اثر گذاشته است. در ایتالیا، پنیر و انواع مختلف پاستا جزئی جدایی‌ناپذیر از وعده‌های غذایی هستند. پاستا که به اشکال گوناگون وجود دارد، موردعلاقه‌ی همه است. انواع مختلف پاستا عبارت اند از پنه، اسپاگتی، لینگوئینی، فوسیلی و لازانیا. کاتولیسیزم رومی بزرگ‌ترین مذهب در ایتالیا است. شهر-کشور واتیکان مرکز مذهب کاتولیک در تمام جهان و محل استقرار پاپ است.

فرهنگ ایتالیایی

کلیسای کاتولیک رومی به‌دلیل قرارگیری سریر مقدس (Holy See) در شهر واتیکان، نقش مهمی در امور سیاسی این کشور دارد. برخی از سنت‌های مذهبی ایتالیایی مانند بازسازی صحنه‌ی تولد حضرت عیسی مسیح خارج از کلیسا، امروزه در سراسر دنیا رواج یافته است. اعمال مذهبی شامل شرکت در جلسات هفتگی کلیسا و تعطیلات مذهبی و اطاعت از آموزه‌های مذهبی است که توسط پاپ تعلیم داده می‌شود.

 ایتالیا سرزمین جشنواره‌های گوناگون است و همه این جشنواره‌ها ریشه در سنت‌های کهن این کشور دارند. جشنواره‌های متعددی از جمله مراسم مذهبی گوناگون، جشنواره‌های تاریخی، مسابقات قرون‌وسطایی، جشنواره‌های سینمایی، رویدادهای هنر معاصر و نمایش‌های سنتی عجیب و غریب هر سال در این کشور برگزار می‌شوند. بیشتر این جشنواره‌ها نمادی از رویداد‌های تاریخی هستند و صدها و هزاران نفر با لباس‌های سنتی در آن‌ها شرکت می‌کنند. فلورانس و ونیز شهرهایی هستند که به خاطر برگزاری این جشنواره‌ها مورد توجه گردشگران قرار دارند.

ایتالیایی‌ها بسیار به خانواده پایبند هستند. در گذشته، خانواده‌ها معمولا پرجمعیت بودند و زوج‌ها معمولا بیشتر از شش بچه داشتند. اما به هر حال با تغییر سیستم کشور از کشاورزی به صنعتی، در سی سال اخیر همه چیز تغییر کرده است. خانواده‌های ایتالیایی، کوچک‌تر شده‌اند و معمولا یک یا دو بچه در هر خانواده وجود دارد. افراد معمولا دیر ازدواج می‌کنند و فرزندان کمتری دارند. تعداد فرزندان خانواده‌های جنوب ایتالیا بیشتر از شمال این کشور است. به هر حال با وجود کوچک‌تر شدن خانواده‌ها، اعضای خانواده زمان زیادی را با هم می‌گذرانند و روابط صمیمانه‌ای دارند. حداقل یک وعده‌ی غذایی را با هم می‌خورند تا از این فرصت برای دور هم جمع شدن و گفت‌و‌گو راجع به وقایع روز استفاده کنند.

فرهنگ ایتالیایی

اعضای خانواده حتی اگر دور از هم زندگی کنند، روابط محکم و دوستانه‌ی خود را حفظ می‌کنند و به بهانه‌های مختلف و در جشن‌های کوچک و بزرگ دور هم جمع می‌شوند. بچه‌ها نسبت به سایر کشورهای غربی، بیشتر تمایل دارند که در کنار خانواده باشند. آن‌ها حتی بعد از ازدواج هم سعی می‌کنند در نزدیکی والدین یکی از دو طرف زندگی کنند. حتی گاهی اوقات در یک خانه با هم زندگی می‌کنند. بزرگ‌تر‌های خانواده و فامیل، مورد احترام هستند. آن‌ها قدرت زیادی دارند و معمولا تصمیمات بزرگ خانواده به عهده‌ی آن‌ها است.

زبان ایتالیایی یکی از زبان‌های رومی‌تبار است، به این معنا که مانند زبان‌های اسپانیایی، فرانسه و پرتغالی از زبان لاتین نشات می‌گیرد. به‌دلیل تنوع منطقه‌ای، گویش‌ها و لهجه‌های متفاوتی از زبان ایتالیایی وجود دارند. با این حال، اگر به ایتالیا سفر کنید از اینکه با وجود لهجه‌ها و لحن‌های مختلف، می‌توانید به‌راحتی منظور همه را متوجه شوید، شگفت‌زده خواهید شد. آن‌ها هم به‌راحتی منظور شما را می‌فهمند. چراکه ایتالیایی‌ها در مواجهه با خارجی ها معمولا با لهجه صحبت نمی‌کنند.

فرهنگ ایتالیایی

معمولا خوردن پیتزاهای معروف، اسپاگتی، چند فنجان اسپرسو، خریدن کیف‌های چرمی معروف، بازدید از مکان‌های تاریخی، آثار مذهبی و چند قاشق بستنی معروف ایتالیایی، برنامه سفر یک گردشگر را هنگام بازدید از ایتالیا تشکیل می‌دهند. ولی مهم‌ترین چیزی که کامل کننده­‌ی بازدید از یک کشور است را نباید فراموش کرد و آن هم چیزی نیست جز شناخت مردم محلی. ایتالیایی‌ها مردمی خون‌گرم و دوست‌داشتنی هستند. آن‌ها دوست دارند که زمان استراحت‌شان را در کنار خانواده و به جشن و شادی بگذرانند. بنابراین در خانه یا رستوران دور هم جمع می‌شوند و دور میز به گفت‌و‌گو و شوخی‌و‌خنده می‌پردازند.

تقریبا همه دنیا می‌دانند که ایتالیایی‌ها بسیار خانواده‌دوست هستند و همین طور به غذا علاقه‌ی خاصی دارند و از فرصت غذا خوردن برای جمع شدن دور هم استفاده می‌کنند. گفت‌و‌گو و برقراری ارتباط در ایتالیا هنر محسوب می‌شود. در ایتالیا مردمی را خواهید دید که در بحث‌های مختلف با موضوعات گوناگون شرکت می‌کنند و در حالی که با هم صحبت می‌کنند، در خیابان قدم می‌زنند.

در فرهنگ ایتالیا معمولا میدان‌ها مکانی برای جمع شدن و صحبت کردن در مورد موضوعات مختلف هستند. از شهرهای کوچک و روستا‌ها گرفته تا شهرهای بزرگ، افرادی را می‌بینید که در میدان‌ها قدم می‌زنند و با هم گفت‌و‌گو می‌کنند. به‌علاوه، این میدان‌ها مکان‌های اصلی برگزاری گردهمایی‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای سیاسی هستند. تنها زمان خالی بودن میدان‌های مذکور، هنگام ناهار و شام است چون زمانی است که ایتالیایی‌ها برای صرف یک وعده غذای لذیذ در خانه و کنار خانواده به سر می‌برند.  

فرهنگ ایتالیاایی

ایتالیایی‌ها عاشق غذا خوردن هستند

برای یک ایتالیایی اصیل، زمان صرف غذا، یکی دو ساعت طول می‌کشد. به همین دلیل است که بسیاری از فروشگاه‌ها و حتی بانک‌ها در این ساعات تعطیل هستند. ایتالیایی‌ها معتقد هستند که باید تا جایی که ممکن است از لحظات زندگی لذت برد. هر فعالیت لذت‌بخشی را امتحان می‌کنند. اما حقایقی درباره‌­ی مردم ایتالیا و فرهنگ‌هایشان وجود دارد که معمولا نادیده گرفته می‌­شوند.

کسانی که اولین بار به ایتالیا سفر می‌­کنند، منتظرند تا مغازه‌ها بعدازظهر باز شوند، چون خبر ندارند خواب ظهر برای ایتالیایی ها خیلی واجب است. اگر قرار بار اولی است که از ایتالیا بازدید می‌­کنید، فرهنگ اساسی آن‌ها را یاد بگیرید. در ادامه با چیزهایی آشنا می‌شوید که کمک می‌کند شما هنگام بازدید از ایتالیا، کمتر شگفت‌زده شوید.

سر و صدای زیاد

فرهنگ ایتالیایی

سروصدا زیاد در ایتالیا ممکن است اولین چیزی باشد که خارجی­‌ها درباره آن شکایت و فکر می‌کنند. مردم ایتالیا بسیار پر سروصدا هستند. کسانی که ایتالیایی نیستند، هر روز با یک شگفتی مواجه می­‌شوند. در طول روز خیابان از مردم محلی پر می‌شود که دارند با هم حرف می­‌زنند، داد می‌­زنند، آواز می‌خوانند، بازی می­‌کنند، با تلفن حرف می­‌زنند یا زمانی که رانندگی می‌­کنند، کاملا با عصبانیت بوق ماشین خود را به صدا در می‌­آورند. میزان اعصاب خوردی صدای همسایه‌تان که از دیوار یا کف نازک خانه عبور می­‌کند را هم باید به این فهرست اضافه کرد.

دیوارها در ایتالیا به‌قدری نازک هستند که باعث می‌شود صدای هر برنامه تلویزیونی که همسایه‌ها تماشا می‌­کنند یا هر آهنگی که اجرا می‌­شود را شما بشنوید. جالب است بدانید سروصدا حتی برای محلی‌­ها هم می­‌تواند خیلی زیاد باشد، در حدی باعث شود فردی مرتکب قتل همسایه‌­ی پر سروصدای خود شود و به زندان برود و این اتفاق در ایتالیا کم رخ نداده است. با وجود تمام این حواشی، ایتالیا هنوز هم به‌عنوان یک کشور پر جنب‌و‌جوش است که توسط صداهای متفاوت از روز تا شب احاطه شده است.

مطالب مرتبط:

منبع whenonearth

دیدگاه