بهترین نقاط جهان برای موج سواری کدامند؟ (قسمت دوم)

رسول نوری
رسول نوری پنجشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
بهترین نقاط جهان برای موج سواری کدامند؟ (قسمت دوم)

موج‌سواری یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های آبی است و علاقه‌مندان به این تفریح همواره به‌دنبال نقاطی هستند که بهترین موج‌ها و شرایط آب‌وهوایی را دارد تا حداکثر بهره را از سواری بر امواج خروشان دریا ببرند.

موج‌سواری یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات آبی در جهان است. اما شناخت مکان مناسب برای انجام این ورزش بسیار حائز اهمیت است، چون این عامل به‌تنهایی سبب می‌شود بهترین یا بدترین لحظات عمرتان را بگذرانید.

ممکن است بسیاری از موج‌سواران به شما بگویند که از یک ساحل شنی شروع کن، چون آسان‌تر است و تا حدودی راست می‌گویند. درست است که افتادن روی ساحل شنی بهتر از صخره‌ها یا مرجان‌های دریایی است. اما حقیقت امر این است که امواج برخی نقاط صخره‌ای برای مبتدیان و موج‌های چند متری و خروشان برخی سواحل شنی تنها برای افراد حرفه‌ای مناسب است. پس برای آشنایی با بهترین نقاط موج‌سواری در سراسر دنیا با ما و با این فهرست ۲۵ تایی همراه باشید.

سانتا کاتارینا، برزیل

موج سواری

«سانتا کاتارینا» (Santa Catarina) به‌‌خاطر امواج بزرگ و پیوسته‌اش که دائما به‌سمت ساحل در حال حرکت هستند، به زمین‌بازی موج‌سواران معروف است. مکان‌هایی مانند «سانتینیو» (Santinho)، «موزامبیک» (Mocambique) یا نقاط جهانی و مشهوری مانند «ژاکینا بیچ» (Joaquina Beach)، «پرایا مولی» (Praia Mole)، «کامپیچی» (Campeche) و «لاگوئینیا دو لسته» (Lagoinha do Leste). اگر به‌دنبال رقابت و مسابقات موج‌سواری هستید سری به «سائو فرانسیسکو دو سول» (Sao Francisco do Sul) در ایست کوست بزنید و از فضای سرگرم‌کننده و غذاهای خوشمزه‌ی این ناحیه لذت ببرید.

سولتانز، شمال ماله، مالدیو

موج سواری

در بین بیش از ۱۱۹۰ جزیره‌ی مرجانی زیبای «مالدیو» جریان‌های دائمی از امواج زیبا وجود دارد که در طول فصل بهار بسیار دیدنی است. اگرچه برای موج‌سواری در این آب‌ها باید لباسی مخصوص به‌همراه داشته باشید، چون سنگ‌ها و صخره‌های این ناحیه ممکن است سمی باشند. یکی از مشهورترین نقاط موج‌سواری «مالدیو»، «پاستا پوینت» (Pasta Point) است که به شما اجازه‌ی موج‌سواری چپ دست و در مسافتی به طول ۱۰۰ متر به‌سمت دریا را می‌دهد. تنها نکته‌ی منفی این مکان این است که برای تجربه‌ی امواج آن باید مهمان ویژه‌ی «تفرجگاه ساحلی «دون‌ولی» (Dhonveli) باشید که شبی ۳۴۳ دلار خرج خواهد داشت.

جزایر ساموآ

موج سواری

جزایر «ساموآ» در اقیانوس آرام جنوبی در واقع مجمع‌الجزایری است که در شمال شرقی «فیجی» قرار دارد. این مکان با آب‌های گرم و بهشتی گرمسیری یکی از بهترین مقاصد موج‌سواری در جهان است. مهم‌ترین ویژگی آن موج‌های پیوسته‌ای است که در طول‌ ماه‌های آوریل تا اکتبر به‌سمت ساحل روانه می‌شود. این موج‌ها به‌خاطر وزش‌ باد‌هایی تشکیل می‌شوند که از سمت قطب جنوب می‌وزد، اگرچه تقریبا در تمامی روزهای سال شاهد امواج گوناگونی در جهات مختلف این مکان هستیم، امواج کلاسیکی مانند اسپشال کی (Special K) که مسافت ۵۰۰ متری و کوکوناتس (Coconuts) که مسافت ۱۵۰ متری را طی و از روی مرجان‌های زنده عبور می‌کنند، رویایی برای موج‌سواران حرفه‌ای هستند.

سواحل مونتانیتا، مونتانیتا، اکوادور

موج سواری

این نقطه‌ی کوچک در شرق «اکوادور» که نام آن برای بسیاری از گردشگران ناشناخته است، محل سکونت حدود ۱۰۰۰ نفر از افراد محلی است. البته نام این مکان مخفی برای موج‌سواران آشنا است و افراد محلی این ناحیه نیز رفتاری دوستانه با آن‌ها دارند. پس از موج‌سواری می‌توانید از نوشیدنی‌های میوه‌ای تازه‌ی محلی میل کنید یا با یک ماساژ تبتی خستگی ورزش را از تن خود به در کنید.

خلیج مانو، راگلان، نیوزیلند

موج سواری

اینجا شهرت خود را مدیون فیلم «تابستان بی‌‌پایان» (Endless Summer) است که در سال ۱۹۶۰ و در این مکان فیلمبرداری شده است. «راگلان» شهری آرام با کافه‌های فراوان است که در آن‌ها می‌توانید فیلم‌های زیادی درباره‌ی موج‌سواری ببینید و از اسموتی‌ها و کیک‌های تازه‌ی أن‌ها لذت ببرید. امواج «خلیج مانو» (Manu Bay) بین یک تا سه متر ارتفاع دارند و اگر خوش‌شانس باشید، ممکن است موج‌های بلندتری نیز ببینید. فضای اطراف سواحل آن نیز بسیار دلپذیر است و می‌توانید مدتی را در آن صبر کنید و منتظر جان گرفتن موج‌ها باشید.

ریووان، سانیا، هاینان، چین

موج سواری

سواحل کشور «چین» شهرت چندانی در زمینه‌ی موج‌سواری ندارند، اما جزایر پهناوری که در نقاط جنوبی این کشور قرار دارند، سواحل گرمسیری بکر و دست‌نخورده‌ای دارند که امواج پیوسته و خلوتی را برای علاقه‌مندان به موج‌سواری به ارمغان می‌آورند. اگر تازه‌کار هستید، افراد محلی می‌توانند شما را به نقاطی مانند «خلیج ریووان» (Riyuewan Bay) یا سایر نقاط کمتر شناخته شده راهنمایی کنند. همچنین پس از اتمام موج‌سواری می‌توانید با ماهی‌های تازه‌ی کافه‌های اطراف که صید روز را به‌همراه ادویه و به‌طرز لذیذی آماده می‌کنند، انرژی خود را بازیابید.

کلاودبرک، جزیره‌ی تاواروآ، فیجی

موج سواری

«تاواروآ» در «فیجی» جزیره‌ای قلبی شکل است که تقریبا برای هر شخصی با هر سنی چیزی برای ارائه دارد. اگرچه در زمینه‌ی موج‌سواری، «کلاودبرک» (Cloudbreak) تنها مخصوص افراد حرفه‌ای است. امواج بی‌رحم این ناحیه در فاصله‌ی ۱۶۰۰ متری ساحل تشکیل شده و چیزی حدود ۵۰۰ متر دوام می‌آورند و ارتفاع آن‌ها ممکن است تا ۱۰ متر برسد.

جوز پوینت، صور، عمان

موج سواری

زمانی که حرف از مقاصد موج‌سواری می‌شود، خاورمیانه هنوز هم نقاط ناشناخته‌ی زیادی دارد. «عمان» که خطوط ساحلی طولانی آن از یک سمت توسط بیابان و از سوی دیگر توسط اقیانوس هند احاطه شده، نقاط مناسب موج‌سواری فراوانی دارد.

«جوز پوینت» (Joe’s Point) در یک سمت ساحلی شنی و در سمت دیگر سواحلی صخره‌ای دارد و هم برای افراد حرفه‌ای هم برای تازه‌کاران موج‌هایی دارد که تا ۴۰ ثانیه دوام می‌آورند. اصلا لازم نیست که نگران شرایط آب‌وهوایی باشید. چراکه حتی زمانی که «دبی» در همسایگی این کشور دمایی در حد ۴۵ درجه دارد، دمای هوا در عمان اغلب زیر ۳۰ درجه بوده و دمای آب عدد مساعد ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد را نمایش می‌دهد.

خلیج واترگیت، کورنوال، انگلستان

موج سواری

در حالی که «خلیج فیسترال» (Fistral Bay) از «خلیج واترگیت» (Watergate Bay) پرطرفدارتر است، موج‌سواران به‌خاطر خلوت‌تر بودن واترگیت و موج‌هایی که از ۳۰ سانتی‌متر تا سه متر ارتفاع دارند، از گوشه‌وکنار دنیا جذب جاذبه‌ی انگلیسی اصیل آن می‌شوند. پس از موج‌سواری می‌توانید به رستوران‌های اطراف سری بزنید و از استیک‌های خوشمزه و ماهی‌های تازه‌ی محلی لذت ببرید.

رینکون، پورتوریکو

موج سواری

این شهر آرام و ناشناخته‌ی پورتوریکو با موج‌سواری معروف شد و هنوز هم این فرصت را دارید که با افراد محلی سوار بر موج‌های آن شوید. پس از یک پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای و عبور از یک تپه‌ی سرسبز معروف، به بهترین مکانی که در آن می‌توانید موج‌سواری کنید، می‌رسید. البته رسیدن به این شهر ممکن است اندکی دشوار باشد. می‌توانید پروازی به «سن خوآن» (San Juan) یا «فرودگاه رافائل هرناندز» (Rafael Hernandez Airport) یا «فرودگاه ائوخنیو ماریا دی هوستوس» (Eugenio Maria De Hostos airport) داشته باشید و سپس به‌سمت رینکون بروید.

ساحل وایت، اوکیناوا، ژاپن

موج سواری

به‌عنوان تنها ساحل ماسه‌ای در منطقه، اینجا بهترین و سرگرم‌کننده‌ترین مکان برای اشخاصی است که قصد تمرین موج‌سواری یا آموزش دیدن را دارند. به همین دلیل است که این ناحیه معمولا آخر هفته‌های شلوغی دارد. به‌محض اینکه در فنون موج‌سواری مهارت کافی را کسب کردید، به نقاط پر از موج‌های حماسی و خارق‌العاده‌ی اطراف مانند «آها-یوکو» (Aha-Yoko) یا «سویساید کلیفس» (Suicide Cliffs) سری بزنید.

له کاوالیر، آنگله، فرانسه

موج سواری

دلیل خاصی پشت نام‌گذاری امواج اینجا وجود دارد. «له کاوالیر» (Les Cavaliers به‌معنای شوالیه‌ها) توسط دو رگه صخره احاطه شده است. بنابراین می‌توانید از کانالی که در قسمت راست این مکان وجود دارد، استفاده کنید و با قایق وارد «موج‌های کشنده» شوید. این روش در زمان‌هایی که بادهای ساحلی با موج‌های غربی همراه می‌شود، بسیار به کار می‌آید. البته اگر گردشگر هستید، بهتر است از سر راه افراد محلی کنار بروید، چون اگر جرأت کنید و موج‌های آن‌ها را بدزدید، بسیار خشن و بی‌شخصیت خواهند شد و با شما برخورد می‌کنند.

توفینو، جزیره ونکوور، کانادا

موج سواری

اینجا پایتخت موج‌سواری «کانادا» است که نقاط موج‌سواری سرگرم‌کننده و دیدنی فراوانی را در امتداد سواحل غربی جزیره ارائه می‌دهد. اگر آب‌و‌هوای خنک آن شما را آزار ندهد، این مکان که با جنگل‌هایی بارانی و درخشنده احاطه شده مناسب تمامی سطوح توانایی و هر سلیقه‌ای است. البته فراموش نکنید که محض اطمینان، لباس‌های ضخیم مخصوص موج‌سواری به‌همراه داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع List25

دیدگاه