موزه نفرت انگیزترین غذاهای جهان در سوئد بازگشایی می‌‌شود

ندا مرتضوی
ندا مرتضوی جمعه، ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
موزه نفرت انگیزترین غذاهای جهان در سوئد بازگشایی می‌‌شود

در موزه‌ی نفرت‌انگیزترین غذاهای جهان برخی از عجیب‌ترین و چندش‌آورترین غذاهایی که مردم برخی کشورهای جهان می‌خورند، به نمایش گذاشته شده‌اند. از جمله‌ی این غذاها می‌توان به سوپ خفاش و مغز میمون اشاره کرد.

به‌تازگی موزه‌ی جدیدی در مالمو، سومین شهر بزرگ سوئد، افتتاح شده که ادعا می‌کند نفرت‌انگیزترین غذاهای جهان را به نمایش گذاشته است. در داخل موزه، غرفه‌های مختلفی وجود دارد که غذاهای عجیبی که مردم برخی کشورها می‌خورند، در آن‌ها دیده می‌شود؛ از جمله این غذاها می‌توان به گوشت کوسه تخمیر شده، سوپ خفاش، پنیر کرم‌زده و لارو مورچه اشاره کرد. ظاهر و بوی برخی از این غذاها آن‌قدر چندش‌آور است که جلوی درب ورودی موزه به بازدیدکنندگان کیسه‌ای برای استفراغ داده می‌شود!

ساموئل وست، بنیان‌گذار موزه‌ی «نفرت‌انگیزترین غذاهای جهان» می‌گوید:

«من می‌خواهم مردم در مورد آنچه به نظرشان منزجرکننده است، فکر کنند تا متوجه شوند که انزجار در واقع امری نسبی است و به نگاه مخاطب بستگی دارد. معمولا چیزهایی که ما با آن‌ها آشنا نیستیم ممکن است در نظرمان نفرت‌انگیز باشند، در حالی که چیزهایی که با آن‌ها بزرگ شده و با آن‌ها آشنا هستیم، صرف‌نظر از اینکه چه هستند، برایمان نفرت‌انگیز نخواهند بود.»

موزه غذاهای نفرت انگیز

 میوه دوریان؛ بوی این میوه چنان تند و نامطبوع است که بسیاری از هتل‌ها و وسایل نقلیه عمومی در جنوب شرقی آسیا، خوردن آن را ممنوع کرده‌اند. منبع عکس: zol m / Flickr

خیلی از غذاها برای همه مردم جهان جذاب هستند، اما بعضی دیگر تنها با عادات غذایی یک فرهنگ خاص تطابق دارند. ۸۰ غذایی که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند، متعلق به گروه دوم هستند. تعداد زیادی از این خوراکی‌های لذیذ! متعلق به آسیا و اروپا هستند، البته بیشتر آن‌ها در رتبه اول به چین و به‌دنبال آن، به ایالات‌متحده تعلق دارند. در واقع، غذاهای آمریکایی موجود در این موزه نسبت به غذاهای متعلق به آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی، آفریقا و استرالیا بیشتر هستند. از جمله غذاهای موردعلاقه‌ی آمریکایی‌ها که در این موزه وجود دارد، سالاد ژله با پاستا است.

برخی از غذاهای موزه ممکن است طعم واقعا خوبی داشته باشند، اما پروسه آماده کردن آن‌ها باعث آزار شدید حیوانات می‌شود. یکی از این غذاها، خوراک فرانسوی فوئگرا است، که در واقع کبد اردکی است که به زور، با یک لوله‌ی تغذیه‌کننده به آن مقدار زیادی ذرت خورانده شده است. مثال دیگری از این غذاها، مغز میمون است که در چین خورده می‌شود و گفته شده در گذشته، در حالی که حیوان هنوز زنده بوده است، مغز آن را می‌خوردند.

 خوراک فرانسوی توکا (Ortolan)، نیز از جمله‌ی این غذاهاست. توکا، یک پرنده کوچک است که حدود ۱۲ سانتی‌متر طول داشته و در پاییز هنگام مهاجرت به آفریقا شکار می‌شود. سپس آن را در قفس‌های تاریک نگهداری می‌کنند که باعث می‌شود آن‌قدر دانه بخورد که وزنش دو برابر شود. سپس پرنده را زنده زنده در یک ظرف آب غرق می‌کنند و درسته آن را می‌پزند. معمولا هنگام سرو این خوراک، یک دستمال‌کاغذی بزرگ روی سر آن قرار می‌دهند که گفته می‌شود برای پنهان کردن شرمشان از خداوند است. برخی دیگر نیز می‌گویند این کار صرفاً برای کاهش بویی است که از دهان پرنده متصاعد می‌شود.

اکثر غذاهای نمایش داده‌شده در موزه، واقعی و تازه هستند؛ به‌جز آن‌هایی که تهیه‌شان بسیار سخت است یا غذاهایی که با آزار حیوانات تهیه می‌شوند. این غذاها در عوض با مدل‌های پلاستیکی یا عکس نمایش داده می‌شوند. غذاهای بد بو در شیشه‌های آزمایشگاهی مخصوص قرار داده می‌شوند تا بوی آن‌ها به بیرون درز نکند. تقریبا نیمی از غذاها یک روز در میان جایگزین می‌شوند؛ ازاین‌رو باز نگه داشتن این موزه بسیار پر هزینه است. به همین دلیل، موزه‌ی «نفرت‌انگیزترین غذاهای جهان»، فقط به‌مدت سه ماه، یعنی تا پایان ژانویه ۲۰۱۹ باز خواهد بود.

موزه غذاهای نفرت انگیز

سوپ میوه و خفاش که در اندونزی، تایلند، ویتنام، گوام و چند کشور آسیایی دیگر و برخی جزایر اقیانوس آرام مصرف می‌شود.

 موزه غذاهای نفرت انگیز

تخم Century، یک خوراک چینی است و در واقع تخم اردک یا تخم‌مرغی است که چند ماه نگه‌داری می‌شود تا پوسیده و تخمیر شود.

ساموئل وست به روزنامه‌ی the local گفت:

«هدف اصلی ما ایجاد اوقاتی مفرح و سرگرم‌کننده برای بازدیدکنندگان است. اما همچنین امیدوار هستیم که بتوانیم تصورات مردم را درباره چیزهایی که خوراکی هستند، به چالش بکشیم. آیا وقتی‌که شما به‌راحتی گوشت گاو را می‌خورید، خوردن ملخ واقعا نفرت‌انگیز است؟

موزه غذاهای نفرت انگیز

جالب است که کله‌پاچه غذای محبوبی که در ایران و برخی کشورهای اروپای شرقی خورده می‌شود، نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

موزه غذاهای نفرت انگیز

کازو مارتزو (Casu marzu) یک پنیر تهیه شده از شیر گوسفندی است که توسط مردم ساردینیا مصرف می‌شود و حاوی کرم‌های زنده است. قوانین سلامت و بهداشت مواد غذایی در اتحادیه اروپا، مصرف این پنیر را ممنوع اعلام کرده‌اند، زیرا کرم‌های موجود در آن اغلب می‌توانند در روده زنده بمانند و منجر به عفونت انگلی شوند.


موزه غذاهای نفرت انگیز

کومیس (Kumis) شیر تخمیر شده‌ی اسب ماده است که در آسیای مرکزی نوشیده می‌شود.

موزه غذاهای نفرت انگیز

منودو (Menudo)، یک سوپ سنتی مکزیکی است که از شکمبه گاو با فلفل چیلی قرمز تهیه می‌شود.

موزه غذاهای نفرت انگیز

ناتو (Nattō)، یک غذای سنتی ژاپنی که از سویای تخمیر شده تهیه می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه