بزرگ ترین دیوارنمای چه گوارا؛ الهام بخش مردم ناپل

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
بزرگ ترین دیوارنمای چه گوارا؛ الهام بخش مردم ناپل

چه‌گوارا، سیاست مدار آرژانتینی و یکی از شخصیت‌های اصلی انقلاب کوبا این بار قرار است الهام‌بخش مردم ناپل در ایتالیا باشد.

جوریت آگوچ (Jorit Agoch)، هنرمند ناپلی هلندی دیوارنمای بسیار بزرگ و تاثیرگذاری از افسانه انقلابی چه‌گوارا ترسیم کرده است. این دیوارنمای جدید از چه‌گوارا بر نمای دو بلوک مسکونی عمومی در حومه شرقی شهر ناپل در جنوب ایتالیا نقاشی شده‌ است.

بزرگ ترین دیوارنمای چه گوارا؛ الهام بخش مردم ناپل

دیوارنمای جوریت آگوچ از چه‌گوارا در ناپل. عکس از سوفیا سیمور

آگوچ با طراحی بر دیوارهای غربی ساختمان مسکونی ایالتی تاورنا دل فرو (Taverna del Ferro) در محله فقیرنشین سن جیوانی در منطقه تودوچو (Teduccio)، پرتره‌ای پر ابهت و تقریبا مسیحایی از این جنگنده شورشی به تصویر کشیده است.

این دیوارنمای رنگی با ارتفاع ده طبقه ساختمانی و در مساحتی معادل ۷۰۰ متر مربع از بتن، رکورد بزرگ‌ترین تصویر از چه‌گوارا در جهان را شکسته است. این چهره شورشی با جزئیات واضحی از سبک کاراواجو (یکی از هنرمندان ایتالیایی فعال در رم، ناپل، مالت و سیسیل در میان سال‌های ۱۵۹۳ و ۱۶۱۰ میلادی) نقاشی شده است که خلق آن با وجود اندازه بسیار بزرگ، تنها ۴۰ روز در تابستان امسال زمان برد.

چه‌گوارا با وجود خطوط قرمز امضای آگوچ بر دو گونه‌اش، شبیه به علائم قبایل بومی آمریکایی، به نظر می‌آید که برای نبرد آماده است و درست در آستانه پیروزی برای اصلاح خیابان‌های ناپل و مردم بومی ساکن در آن قرار دارد.

بزرگ ترین دیوارنمای چه گوارا؛ الهام بخش مردم ناپل

این، بزرگ‌ترین دیوارنمای چه‌گوارا در جهان است. عکس از سوفیا سیمور

نقاشی کردن چه‌گوارا بر دیوراهای شهر ناپل برای این هنرمند حاشیه‌دار که اخیرا در سرزمین‌های شاغالی برای نقاشی یک پرتره از فعال ۱۷ ساله فلسطینی به نام احد تمیمی (Ahed Tamimi) بر دیوارهای جداکننده کرانه باختری رود اردن دستگیر شده بود، به بیننده به سادگی، پیامی را مخابره می‌کند. آگوچ در توضیح دیورانمای جدیدش به رسانه خبری آگن پرس، گفت:

چه‌گوارا درست مانند یک خانه روشن است؛ یک نیروی راهنما در تمامی تصمیمات زندگی من!

وی امیدوار است که این چهره جهانی شناخته شده، تاثیری مشابه بر ساکنین محاصره شده این منطقه داشته باشد.

بزرگ ترین دیوارنمای چه گوارا؛ الهام بخش مردم ناپل

نقاشی این دیوارنما، ۴۰ روز زمان برد. عکس از سوفیا سیمور

تا همین امروز، امیدهای آگوچ به حقیقت پیوسته‌اند؛ یکی از اعضای کمیته ساکن در این خانه ایالتی در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لا ریپابلیکا (La Repubblica) گفت:

این دیوارنما برای ما تشویقی است تا در مقابل هر گونه استثمار و ستم بایستیم و همچنین دوباره برای احقاق حقوقمان به مبارزه اجتماعی و سیاسی بپردازیم.

ساکنین این ساختمان برای حمایت از آگوچ و آثار آینده وی با جمع کردن پول از بازدیدکنندگان و همچنین بومیان منطقه، قدمی موثر برداشته‌اند. آگوچ قصد دارد برای بازسازی و اصلاح اجتماعی و معماری این منطقه، نقاشی‌های دیواری خود را ادامه دهد.

با تلنگری از قلمو، انقلاب خلاقانه آگوچ در محله فقیرنشین سن جیوانی در منطقه تودوچو آغاز شده است و یک بار دیگر چه‌گوارا با قدرت، رهبری آن را در دست دارد.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه