سالن کنسرتی به شکل موج صدا در روسیه ساخته می‌شود

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
 سالن کنسرتی به شکل موج صدا در روسیه ساخته می‌شود

آیا می‌دانید شکل صدا چیست؟ یک سالن کنسرت در یکاترینبورگ با طراحی منحصر به فرد، قرار است بازتابی از یک موج صدا باشد. 

یک سالن کنسرت فیلارمونیک جدید قرار است در روسیه ساخته شود و طراحی آن، بازتابی از جنبه‌های فیزیکی یک موج صدا را به ما نشان خواهد داد. سالن کنسرت جدید فیلارمونیک سوردلوفسک در یکاترینبورگ ساخته خواهد شد و دارای یک سالن کنسرت با ۱۶۰۰ صندلی و یک سالن موسیقی مجلسی (فرمی در موسیقی کلاسیک است که برای تعداد کمی ساز (معمولا دو تا هشت ساز) تصنیف می‌شود) با ۴۰۰ صندلی خواهد بود. این ساختمان همچنین خانه ارکستر فیلارمونیک اورال (Ural Philharmonic Orchestra) خواهد شد.

روسیه؛ سالن کنسرتی به شکل موج صدا

طراحی این سالن با تقلید از ویژیگی‌های آکوستیک فیزیکی طنین صدای موسیقی و ایجاد ارتعاشات موج صدا، انجام شده است

گروه معماری زها حدید (Zaha Hadid Architects) در میان ۴۷ شرکت دیگر برای طراحی این ساختمان انتخاب شده است. گفته می‌شود که طراحی این ساختمان بر مبنای تفسیر ویژگی‌های آکوستیک فیزیکی طنین صدای موسیقی و ایجاد ارتعاشات موج صدا است. این مساله به صداهای داخل فضاهای سالن کنسرت اجازه می‌دهد تا بر فراز میدان جدید شهری که به‌عنوان لابی سالن کنسرت و همچنین یک میدان شهری در فضای بسته خدمت می‌کند، شناور شوند.

روسیه؛ سالن کنسرتی به شکل موج صدا

ورودی سالن کنسرت جدید فیلارمونیک سوردلوفسک

شما می‌توانید از دیوارهای شیشه‌ای ساختمان جدید به تماشای باغ‌ وینر (Vayner's Garden) در مجاورت سالن کنسرت بپردازید. قرار است یک آمفی تئاتر هم برای اجراهای در فضای باز در طول تابستان در بیرون از ساختمان ساخته شود. یک تراس نیز در پشت بام تعبیه خواهد شد که به کلیسای خونین (Church of All Saints) مشرف است. این سالن کنسرت قرار است اجرای برنامه‌های کنسرت محبوب ارکستر فیلارمونیک اورال را تسهیل کند.

روسیه؛ سالن کنسرتی به شکل موج صدا

ساختمان جدید دارای ۱۶۰۰ صندلی در یک سالن کنسرت و ۴۰۰ صندلی در یک سالن موسیقی مجلسی خواهد بود

سالن کنسرت فیلارمونیک فعلی سوردلوفسک در ساختمان اجتماعات مدنی قدیمی شهر (Civic Assembly Building) واقع شده است که در حقیقت به‌عنوان یک باشگاه برای شهروندان ساخته شده بود.

لابی جدید همچنین یک میدان عمومی برای خوش‌آمدگویی به تمامی اعضای جامعه بومی و محلی برای گردهمایی فراهم خواهد کرد و فضاهای داخلی آن طوری طراحی شده‌اند تا بازتابی از زندگی فرهنگی، اجتماعی و شهری یکاترینبورگ باشند.

روسیه؛ سالن کنسرتی به شکل موج صدا

طراحی این سالن تقلیدی از ویژگی‌های فیزیکی آکوستیک صدای موسیقی و ارتعاشات موج‌های صدا است

گروه معماری زها حدید توسط زها حدید (معمار برجسته معاصر عراقی بریتانیایی در سبک واسازی) تاسیس شده است؛ نخستین زنی که موفق به دریافت جایزه معماری پریتزکر و همچنین جایزه استرلینگ شد. وی در سال ۲۰۱۶ درگذشت و شرکت او هم‌اکنون توسط پاتریک شوماخر، فیلسوف و معمار آلمانی اداره می‌شود.

روسیه؛ سالن کنسرتی به شکل موج صدا

طراحی این سالن تقلیدی از ویژگی‌های فیزیکی آکوستیک صدای موسیقی و ارتعاشات موج‌های صدا است

از دیگر طراحی‌های قابل توجه شرکت معماری زها حدید می‌توان به خانه اپرا گوانگژو در چین، موزه ملی هنرهای قرن ۲۱ (National Museum of 21st Century Arts) در رم و گالری‌ های سرپنتاین (Serpentine Sackler Gallery) در لندن اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

منبع .lonelyplanet

دیدگاه