با قدیمی ترین سازه های جهان آشنا شوید (قسمت دوم)

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
با قدیمی ترین سازه های جهان آشنا شوید (قسمت دوم)

سازه‌های قدیمی زیادی در دنیا وجود دارد که برخی تا حدودی تخریب و برخی به بهترین شکل ممکن محافظت شده‌اند که از آن میان می‌توان به نیوگرنج در ایرلند، اسکارا بری در اسکاتلند و گوبکلی‌تپه در ترکیه اشاره کرد.

سازه‌های متعددی در طول تاریخ در اقصانقاط دنیا ساخته شده‌ است که به‌دلیل مهارت مهندسی و معماری و فقدان اولیه‌ترین وسایل ساخت‌و‌ساز، جزو برترین و قدیمی‌ترین ساختمان‌های روی زمین به حساب می‌آیند. هر یک از این ساختمان‌های تاریخی به‌نحوی باعث حیرت و شگفتی هر بیننده‌ای می‌شود، به همین دلیل در اینجا قصد داریم تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

۱. نیوگرنج، ایرلند

سازه های قدیمی جهان

آرامگاه دالان‌دار دایره‌ای شگفت‌انگیز نیوگرنج (Newgrange) بیش از ۵ هزار سال قبل در ایرلند ساخته شده است. می‌توان حدس زد که هدف از ساخت چنین بنایی، معنویت، زندگی پس از مرک و الوهیت Boyne بوده است. در هر صورت خورشید، در محوریت باورهای مذهبی مردم آن زمان قرار داشته و دالان (راهرو) آن با دقت حیرت‌آوری ساخته شده است به‌طوری که مسیر منتهی به اتاق قبر در درون نیوگرنج دقیقا با نقطه‌ای از افق شرقی که خورشید اولین بار در انقلاب زمستانی اواسط دسامبر، خود را نشان داد، هم‌تراز است.

۲. اسکارا بری، اورکنی، اسکاتلند

سازه های قدیمی جهان

محوطه‌های پیش از تاریخ بخشی از تجربه سفر به اورکنی در اسکاتلند به حساب می‌آید. اورکنی شامل ۲۰ جزیره مسکونی و ۵۰ جزیره کوچک است که در ۱۶ کیلومتری ساحل شمالی اسکاتلند واقع شده است و بسیاری از شهرها و پرستشگاه‌های باستانی در آن به چشم می‌خورد، اما مهم‌ترین آن‌ها، در غرب جزیره مین‌لند قرار دارد که شامل دو دایره سنگی، یک آرامگاه و روستای پیش از تاریخ اسکارا بری (Skara Brae) است که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. قدمت این روستا به ۳۱۸۰ سال قبل از میلاد می‌رسد.

۳. پنتره ایفان، ولز

سازه های قدیمی جهان

بزرگ‌ترین و محافظت‌شده‌ترین آرامگاه دوران نوسنگی در تپه‌ های پرسلی (Preseli Hills) در ولز قرار دارد. این محوطه مملو از قلعه، سنگ قبر، دایره‌های سنگی، سنگ قبرهای cromlechs (یک سنگ مسطح به‌صورت افقی روی چند سنگ عمودی قرار می‌گیرد)، اتاق تدفین و قبرهای تپه‌ای است و ظاهرا مجموعه‌ای از آثار تاریخی و پیش از تاریخ را در خود جای داده است. اثر تاریخی پنتره ایفان (Pentre Ifan) که قدمت آن به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد، یک دلمن (گورهایی که سنگ قبر آن شامل یک تخته سنگ افقی روی تعدادی سنگ عمومی بود) است که سنگ افقی آن ۵ متر طول و وزنی بیشتر از ۱۷ تن دارد. 

۴. وست کنت لانگ بارو، انگلیس

سازه های قدیمی جهان

استون‌هنج (Stonehenge) در انگلیس در فاصله سال‌های ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰ قبل از میلاد ساخته شد، هر چند در مقایسه با اثر تاریخی وست کنت لانگ بارو (West Kennet Long Barrow)، خیلی جدیدتر است زیرا این مقبره نوسنگی در ۳۶۵۰ سال قبل از میلاد ساخته شده و شواهدی مبنی بر دفن بیش از ۴۰ جسد دراین مکان پیدا شده است.

۵. گانتیجا، مالت

سازه های قدیمی جهان

گانتیجا (Ggantija)، در جزیره گوزو (Gozo) در بیرون مالت کشف شد و دو معبد سنگی بسیار بزرگ دارد که مردم محلی معتقدند آن‌ها را غول‌ها ساخته‌اند. این سازه‌های سنگی غول پیکر متعلق ۵۵۰۰ سال قبل هستند، در نتیجه قدمت آن‌ها ۱۰۰۰ سال قدیمی‌تر از استون‌هیج است و به خاطر رشد گل‌های وحشی، باشکوه‌تر و زیباتر شده‌اند.

۶. Knap of Howar، اسکاتلند

سازه های قدیمی جهان

قدیمی‌ترین سازه به جا مانده در بریتانیا، مزرعه نوسنگی Knap of Howar در جزیره پاپا وستری (Papa Westray) در اورکنی است که ۳۷۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شد. دیوارهای این مزرعه ارتفاعی معادل ۱/۶ متر دارد و ساختار سنگی آن همچنان دست نخورده باقی مانده است. شواهد نشان می‌دهد که اینجا محلی برای نگهداری گوسفند، خوک و گاو، پرورش جو و گندم بوده است.

۷. Monte d'Accoddi، ساردینیا

سازه های قدیمی جهان

آثار باستانی متعددی در ساردینیا وجود دارد به‌طوری که بیش از ۷۰۰۰ برج سنگی در آن به چشم می‌خورد. اثر باستانی مونته داکودی قدیمی‌ترین سازه این جزیره محسوب می‌شود که در ۴۰۰۰ تا ۳۶۵۰ قبل از میلاد ساخته شد و یک پلتفرم ذوزنقه‌ای دارد که احتمالا یک معبد روباز بوده است.

۸. کرن بارننز، فرانسه

سازه های قدیمی جهان

تعدادی مقبره‌ پیش از تاریخ در فرانسه وجود دارد که قدیمی‌ترین آن‌ها، اثر باستانی کارین بارننز (Cairn of Barnenez) واقع در منطقه فینیستر است که قدمت آن به ۴۸۵۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. این سازه که «پارتنون پیش از تاریخ» نام‌گذاری شده است، ۱۷۲ متر طول، ۲۵ متر عرض و ۸ متر ارتفاع دارد. اگر به ساختار سرپوشیده ساخته دست انسان که به‌عنوان سرپناه مورد استفاده قرار می‌گیرد و حداقل یک ورودی دارد، ساختمان بگوییم، می‌توان این سازه را قدیمی‌ترین ساختمان روی زمین به شمار آورد.

۹. گوبکلی‌تپه، ترکیه

سازه های قدیمی جهان

گوبکلی‌تپه (Göbekli Tepe) حدود ۹۰۰۰ سال قبل از میلاد در ترکیه ساخته شد و قدیمی‌ترین سازه مذهبی شناخته شده به دست انسان محسوب می‌شود. قدمت این مکان خیلی قدیمی‌تر از استون‌هیج است و به قبل از زمان کشف فلزات، سفال یا حتی چرخ می‌رسد. گفته‌ها حاکی از دو دوره مراسم مذهبی است که در تاریخی بین هزاره‌های دهم تا هشتم پیش از میلاد استفاده می‌شده است. در طی اولین مرحله (نوسنگی پیش از سفال A)، دایره‌های عظیمی از ستون‌های T شکل سنگی ساخته شدند که با ظرافت زیادی به‌شکل روباه، پرنده، خرس و مار و حتی کمربند و لنگ حجاری شده بودند. امروزه بیش از ۲۰۰ ستون از طریق بررسی‌های ژئوفیزیکی شناخته شده‌اند که هر ستون معمولا تا ۶ متر ارتفاع و بین ۷ و ۱۰ تن وزن دارد. این ستون‌ها همچنین در فاز دوم (نوسنگی پیش از سفال B) به بندگاه‌هایی مجهز شده بودند که بستر سنگ را قطع می‌کردند.

گوبکلی‌تپه حدود ۹۰۰۰ سال قبل از میلاد در ترکیه ساخته شده است

یافته‌های بیشتر نشان می‌دهد، زمانی که این محوطه‌های سنگی ساخته می‌شدند، درون آن‌ها با خاک، سنگ و استخوان حیوانات پر می‌شد. در طی قرن‌ها، همچنین سازه‌های جدیدی در بالای خاکریز مصنوعی ساخته شد. مخروبه‌های این سازه‌ها شامل ده‌ها هزار استخوان شکسته‌ی حیوانات از جمله غزال‌ها و نیاگاو‌ها (گونه‌ای گاو وحشی که امروزه نسلش منقرض شده) است.

۱۰. غار تئوپترا، یونان

سازه های قدیمی جهان

طبق برخی برآوردها، دیوار سنگی که در ورودی غار تئوپترا (Theopetra's Cave) در متئورا یونان قرار دارد به‌عنوان قدیمی‌ترین سازه جهان به حساب می‌آید زیرا قدمت آن به ۲۱ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. دانشمندان معتقدند این سازه احتمالا ۲۳ هزار سال قدمت دارد و برای حفاظت در مقابل باد ساخته شده است، که منطقی به نظر می‌رسد.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه