هزینه ویزای برخی کشورها به ریال پرداخت می‌شود

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
هزینه ویزای برخی کشورها به ریال پرداخت می‌شود

سفارت کشورهایی از جمله کویت، مکزیک، سوئیس، ژاپن و تونس، هزینه ریالی برای صدور روادید توریستی از ایرانی‌ها دریافت می‌کنند.

برخی سفارتخانه‌های کشورهای خارجی مقیم در ایران، در شرایط نوسان ارزی تسهیلاتی را برای صدور ویزا به واحد پول رایج ایران فراهم کرده‌اند.

سوئیس، ژاپن، کویت، مکزیک و تونس از جمله کشورهایی هستند که در ازای دریافت «تومان» یا همان ریال ایران خدمات ویزا را ارائه می‌دهند. چنین سیاستی را برخی از این کشورها پیش از آن‌که نوسان‌های ارزی در ایران تشدید شود به اجرا گذاشته بودند و از بهار امسال بعضی دیگر از کشورها هم‌زمان با شدت گرفتن اختلافات ارزی و محدودیت فعالیت صرافی‌ها، این امکان را برای اتباع ایرانی فراهم کرده‌اند.

البته برعکس این موضوع هم بوده است؛ مثلا تا اردیبهشت‌ماه امسال روسیه خدماتش را به ریال ایران انجام می‌داد، اما از آن زمان به دلار آمریکا تغییر داد.

در فهرست کشورهایی که هزینه ویزای آن‌ها به ریال پرداخت می‌شود و در اختیار وزارت خارجه نیز هست، نام سفارتخانه‌های اردن، عمان و قطر نیز مشاهده می‌شود، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر خدمت ویزا را در فرودگاه و در بدو ورود در عمان و قطر با ارز رایج خودشان یا دلار آمریکا ارائه می‌دهند که البته امکان صدور ویزا در سفارتخانه‌های این کشورها به تومان، اما با مبلغ بیشتر همچنان وجود دارد.

در حال حاضر ویزای فرودگاهی عمان در فرودگاه این کشور به قمیت ۱۶ دلار آمریکا صادر می‌شود. همچنین باید در فرودگاه‌های بین‌المللی قطر برای دریافت ویزای بیزینسی ۲۰۰ ریال و نوع توریستی آن ۱۲۰ ریال قطری آن کشور پرداخت.

با وجود آن‌که سفارت اردن نیز نامش در فهرست کشورهای ارائه‌دهنده خدمت ویزا به تومان ذکر شده است، اما فعالیتش را در کشورمان پس از اعمال سیاست‌های دولت عربستان سعودی برای منزوی کردن ایران، رسما کم‌رنگ کرد و در حال حاضر برای سفرهای توریستی به اردن پاسخگوی اتباع ایرانی نیست.

از این سفارتخانه‌ها در حال حاضر برای اتباع ایرانی، ژاپن با ۸۸ هزار تومان، کویت در ازای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، تونس با یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان و مکزیک با دریافت معادل ریالی ۳۶ دلار آمریکا، ویزا صادر می‌کنند.

اتباعی که گذرنامه و روادید معتبر آمریکا، کانادا،‌ انگلیس و ژاپن یا ویزای چندگانه (مولتیپل) شینگن را داشته باشند، طبق قواعد سفارت مکزیک در صورت ارائه مدارک مستند در اثبات توان مالی خود، می‌توانند با اهدافی چون توریستی، کاری و ترانزیتی، بدون ویزا به این کشور سفر کنند.

سوئیس نیز به اتباع ایرانی در ازای ۶۴۰ هزار تومان خدمت ویزا می‌دهد. هرچند که در دفتر پیمانکار ایرانی یا VFS برای ارائه خدمات ویزا ۲۶٫۵ یورو اضافه‌تر دریافت می‌شود.

صرف‌‌نظر از تسهیلاتی که این سفارتخانه‌ها برای اتباع ایرانی قائل شده‌اند، داشتن دعوتنامه‌ای قوی به دریافت روادید از بعضی از این کشورها که تهیه مدارک آن‌ها دشواری در حد ویزای شینگن دارد از جمله کویت، مکزیک و ژاپن منوط است.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه