کشف ۲۰ متر تونل‌ مخفی زیرزمینی در نطنز

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۵
کشف ۲۰ متر تونل‌ مخفی زیرزمینی در نطنز

تیم باستان‌شناسی استان اصفهان ۲۰ متر تونل مخفی زیرزمینی در نطنز را کشف کرد.

طبق بررسی‌های اولیه در بافت تاریخی محله افوشته نطنز کشف ۲۰ متر از تونل‌های مخفی زیر زمینی در این محله تأیید شد.

حسین یزدانمهر بیان کرد که کشف تونل‌های زیر زمینی مخفی در بافت تاریخی افوشته نطنز طبق بررسی‌های انجام شده توسط تیم باستان‌شناسی استان، تأیید شد.

وی در ادامه افزود:

این خانه مدتی است که توسط یک مالک خصوصی خریداری شده که برای تبدیل به مرکز اقامتی در حال بازسازی بود و در حین بازسازی حفره‌ای باز و تونلی پیدا شده بود، ولی نیاز به بررسی داشت.

به گفته رئیس میراث فرهنگی نطنز اخیرا این تونل را یک تیم باستان‌شناسی از استان اصفهان بررسی کرده و از این تونل نزدیک به ۲۰ متر بازگشایی شده است، ولی برای ادامه کار نیاز به مجوز از سازمان پژوهش‌های کشور وجود داشت که پیگیری‌هایی در این حوزه انجام شد.

ایشان پیرامون این سؤال که انتهای این تونل‌های مخفی به کجا ختم می‌شود، تصریح کرد:

اکنون نمی‌توان به‌صورت دقیق گفت که انتهای این تونل‌ها کجا است، ولی قطعا کاربری مهمی داشته چراکه این تونل‌ها به‌علت بستر سنگی زیر خانه سورگاه، داخل سنگ کنده‌کاری شده و بدنه، کف و سقف همه سنگی است.

یزدانمهر خاطرنشان کرد که چنین تونل‌هایی در برخی دیگر از نقاط قدیمی و مهم کشور وجود داشته که ایجاد راه ارتباطی در زمان خطر یا حمله از قوی‌ترین علت برای ساخت این تونل‌ها بوده است.

به گفته این مقام مسئول از آنجایی که اکثر آثار تاریخی افوشته متعلق به دوره تیموری است، احتمال دارد این تونل هم مربوط به این دوره باشد و حتی می‌تواند قدیمی‌تر از دوره تیموری هم باشد که همه این موارد نیاز به بررسی دارد.

تا به این لحظه هیچ‌گونه گنج یا اشیای با ارزشی در این تونل‌ها به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز کشف نشده است و شایعه کشف هرگونه شی در این تونل‌ها تکذیب می‌شود.

یزدانمهر در پایان خاطرنشان کرد:

اگر ادامه کاوش‌ها و آماده‌سازی برای بازدید انجام شود، قطعا در صنعت گردشگری نطنز و استان اصفهان تحول عظیمی را شاهد خواهیم بود و ازاین‌رو همه تلاش‌هایمان را برای این مهم انجام خواهیم داد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه