کوهی که ژاپن از جهان پنهان کرد

ندا مرتضوی
ندا مرتضوی چهار شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
کوهی که ژاپن از جهان پنهان کرد

آتشفشان شووا-شینزان، جوان‌ترین کوه آتشفشانی ژاپن است که در دسامبر سال ۱۹۴۳ در عرض دو سال، در یک مزرعه‌ی گندم ظاهر شد. از آنجایی که پیدایش این آتشفشان در زمان جنگ جهانی دوم رخ داد، برخی از مردم ژاپن آن را نشانه‌ای شوم می‌دانستند.

در پارک ملی شیکوتسو-تویا (Shikotsu-Toya)، واقع در جزیره هوکایدو (Hokkaidō)، نه چندان دور از آتشفشان فعال Usu، یک کوه آتشفشانی با ارتفاع  ۴۰۰ متر به نام شووا-شینزان (Shōwa-shinzan) وجود دارد. کوه شووا-شینزان، جوان‌ترین کوه ژاپن است.

mountain2

در ۲۸ دسامبر سال ۱۹۴۳، این کوه همراه با لرزه‌های قوی و گدازه‌های داغ  از یک مزرعه‌ی گندم سر بر آورد. همان طور که گدازه‌های مذاب سطح زمین را می‌شکافتند، زمین بالاتر می‌رفت؛ به‌طوری که دو سال بعد، قله‌ی این گدازه‌ها تا ارتفاع ۳۹۸ متر  می‌رسید. آتشفشان Shoaw-shinzan در زمان جنگ جهانی دوم یعنی هنگامی که ژاپن مشغول مبارزه با متفقین بود، فوران کرد.

mountain3

پیدایش یک آتشفشان در زمانی که کل کشور در آشوب و هرج و مرج بود، در نظر مردم خرافاتی یک علامت شوم بود

 ازاین‌رو مقامات ژاپن سعی کردند ظهور آن را پنهان کنند و از مردم محلی خواستند که این قضیه را مخفی نگه دارند. اما ماسائو میماتسو (Masao Mimatsu)، مسئول اداره‌ی پست که در آن حوالی زندگی می‌کرد، شروع به مشاهده و ثبت پیشرفت این آتشفشان کرد. به‌علت اینکه ژاپن در حال جنگ بود، مواد علمی اولیه در دسترس نبودند و میماتسو مجبور شد دست به خلاقیت بزند. یادداشت‌های او و طرح‌هایی که از آتشفشان Showa-Shinzan کشیده بود، تنها گزارش در دسترس زمین‌شناسان در مورد شکل‌گیری این کوه هستند.

mountain5

ماسائو میماتسو چندین نخ ماهیگیری را به‌صورت افقی به دو تیرآهن در محل اداره پستی که در آن کار می‌کرد، بست. او میزان رشد این آتشفشان را از طریق این نخ‌ها بررسی کرد؛ به این ترتیب که از آن نخ‌ها به‌عنوان خطوط راهنما استفاده کرده و نمای کوه را در زمان‌های مختلف رشد آن طراحی کرد. هنگامی‌که در سال ۱۹۴۸، او داده‌ها و طرح‌های خود را در اجلاس جهانی آتشفشان‌ها در اسلو ارائه کرد، کار او توسط آتشفشان‌شناسان مورد ستایش قرار گرفت. طرح‌های او به‌عنوان‌ «نمودار میماتسو» نام‌گذاری شده و او نخستین جایزه‌ی فرهنگی هوکایدو را دریافت کرد.

mountain4

میماتسو، همچنین با استفاده از تمام پس‌اندازش، کل زمین‌هایی را که آتشفشان در آن‌ها قرار داشت، خریداری کرد تا بتواند آن را به‌طور کامل مطالعه کند. بعضی می‌گویند این اتفاق زمانی رخ داد که آتشفشان هنوز در حال رشد بود. برخی دیگر نیز می‌گویند که او آن زمین‌ها را پس از اینکه فوران آتشفشان متوقف شد، خریداری کرد. در هر صورت، میماتسو مالک این آتشفشان شد و تا به امروز، با وجود اینکه دولت ژاپن آن را یکی از یادگارهای ملی ژاپن اعلام کرده، این آتشفشان هنوز در مالکیت خصوصی او است؛ رخدادی که در کل جهان نادر است.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه