موزه ملی ایران میزبان نمایش سردیس سرباز هخامنشی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۵
موزه ملی ایران میزبان نمایش سردیس سرباز هخامنشی

سردیس سرباز هخامنشی در موزه ملی ایران رونمایی شد.

امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷ سردیس سرباز هخامنشی در موزه ملی ایران توسط علی‌اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد. این سردیس در سفر رئیس جمهوری با نیویورک به کشورمان بازگردانده شده است.

این سردیس به‌صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بود و قرار بود در یک حراجی در نیویورک به فروش برسد که مقامات ایرانی از این موضوع مطلع شدند و وزارت امورخارجه و سازمان میراث فرهنگی از این اقدام جلوگیری کردند. در سال ۲۰۱۷ و فقط پنج روز قبل از حراج آن، اطلاعات این اثر در اختیار ایران قرار گرفت و پس از ۸۰ سال به ایران بازگردانده شد.

معاون رئیس جمهوری بیان کرد:

این قطعه قرار بود با قیمت پایه ۱٫۲ میلیون دلار به حراج گذاشته شده بود و پیش‌بینی می‌شد تا ۲ میلیون دلار به فروش برسد که خوشبختانه جلوی این اقدام گرفته شد، برنامه‌ریزی انجام شده است تا این اثر تاریخی پس از چند روز نمایش در موزه ملی ایران به شهرهای منتخب منتقل شود تا در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد.

مستنداتی برای ارائه به دادگاه عالی آمریکا مبنی بر اینکه این اثر تاریخی متعلق به ایران است از طرف ایران آماده شد، در سال ۲۰۱۸ ایران توانست حکم دادگاه عالی آمریکا را در مورد مالکیت ایران بر این قطعه تاریخی و بازگشت آن به کشور را از آن خود کند و در نهایت این اثرکه به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آمریکا تحویل داده شده بود، در بازگشت رئیس‌جمهوری از نیویورک به کشورمان بازگردانده شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:

در نهایت این سرباز دور از وطن در محلی که از آن جدا شده است در تخت جمشید جاگذاری خواهد شد، قطعات دیگری نیز هست که در حال پیگیری آن‌ها هستیم و فرآیند بازگرداندن این آثار با جدیت پیگیری می‌شود و زمانی که این پیگیری‌ها به سرانجام رسید، اخبار مربوط اطلاع‌رسانی می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه