هیجان انگیزترین ماجراجویی ها را در جنگل تجربه کنید (قسمت دوم)

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد جمعه، ۲۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
هیجان انگیزترین ماجراجویی ها را در جنگل تجربه کنید (قسمت دوم)

آیا شما هم ماجراجویی در جنگل‌های گرمسیری بکر و حیات‌وحش نقاط دور افتاده و تماشای گونه‌های نادر گیاهی و جانوری را دوست دارید؟ سفر به چنین مکان‌هایی واقعا هیجان‌انگیز است.

سفر به جنگل‌‌های دورافتاده کشورهای آفریقایی مانند تانزانیا و غنا و کشورهای آسیایی مانند هند و مالزی و اقامت در اقامتگاه‌ها و اردوگاه‌های واقع شده در پارک‌های ملی و جنگل‌های گرمسیری تجربه کاملا جدیدی است؛ زیرا تماشای گونه‌های نادر گیاهی و جانوری که برخی از آن‌ها در معرض خطر انقراض هستند، ماجراجویی‌هایی و تفریحاتی که گاهی اوقات ترس و هیجان را در وجود شما به اوج می‌‌رساند و آشنایی نزدیک با قبایل بومی و آداب و رسوم آن‌ها، باعث می‌شود سفر شما کاملا منحصر‌به‌فرد و پرهیجان شود. در ادامه شما را با هیجان‌انگیزترین سفرها و ماجراجویی‌های جنگلی در قاره‌های آفریقا، آسیا و استرالیا آشنا می‌کنیم.

آفریقا

پیاده‌روی در منطقه ولتا در غنا

جنگل های غنا

به‌تازگی در سال ۲۰۱۸ منطقه‌ای تحت‌عنوان منطقه ولتا (Volta Region) در غنا ایجاد شده که چشم‌انداز‌های بسیار زیبایی دارد و جنگل‌‌های بارانی و جمعیت قبیله‌ای زیادی را در خود جای داده است. همچنین در هنگام بازدید از این منطقه در مسیر خود از مراسم آئینی voodoo نیز بازدید می‌کنید؛ این مراسم مربوط به قبیله هایتی است و در آن آئین‌هایی همچون رقص محلی و اجرای موسیقی محلی برگزار می‌شود. شما می‌توانید در این منطقه از پیاده‌روی در مسیر جنگلی در پارک ملی کاکوم (Kakum National Park) نیز لذت ببرید.

جنگل های غنا

تورهای این منطقه با بازدید از منطقه گلدکوست (Gold coast) که در کنار اقیانوس اطلس واقع شده و بازدید از قلعه‌های تاریخی متعلق به عصر استعمار و دهکده‌های ماهی‌گیری محلی به پایان می‌رسد.

ماجراجویی در مناطق دورافتاده تانزانیا

اردوگاه گریستوک

اردوگاه گریستوک (Graystoke camp) در سواحل دریاچه تانگانیکا (Lake Tanganyika) در مناطق دورافتاده غربی تانزانیا واقع شده است. این اردوگاه یکی از بهترین مناطق جهان برای تماشای شامپانزه‌ها از نزدیک است و می‌توانید گروه‌های کوچکی از آن‌ها را در کوهستان ماهاله (Mahale mountains) را دنبال کنید و زمانی را با آن‌ها سپری کنید. همچنین می‌توانید از اقامت در اردوگاه چادا کاتاوی (Chada Katavi camp) نیز لذت ببرید.

جزیره روباندو در دریاچه ویکتوریا

جزیره روباندو

جزیره روباندو (Rubondo Island) جزیره‌ای است که کاملا توسط جنگل‌های بارانی پوشیده شده و در آن یک پارک ملی قرار گرفته که بزرگ‌ترین پارک ملی جزیره‌ای در قاره آفریقا است. این جزیره که در دریاچه ویکتوریا قرار گرفته، در دهه ۶۰ به یک پناهگاه حیات‌وحش و همچنین به یک مامن مناسب برای پرندگان و مکانی ایده‌آل برای ماهی‌گیری  (ماهی‌های سوف نیل بزرگی در این منطقه یافت می‌شوند) تبدیل شد. گونه‌های جانوری این جزیره شامل فیل، زرافه، اسب آبی، کروکدیل و شامپازه وحشی می‌شود.

هند، آسیا و استرالیا

سافاری در حیات‌وحش هند

سافاری در حیات‌وحش هند

هند سکونتگاه پانصد گونه پستاندار در معرض خطر انقراض از جمله ببر بنگال رویال است. شما می‌توانید در سفر به این کشور از بهترین مناطق محافظت‌شده این کشور دیدن کنید تا ببرهای بنگال را در زیستگاه‌‌ طبیعی خود مشاهده کنید.

ببر بنگال

این پناهگاه‌ها و مناطق محافظت‌شده شامل اردوگاه حیات‌وحش جاماترا (Jamtara Wilderness Camp) در پارک ملی پنج (Pench National Park)، خانه درختی هایداِوِی (Treehouse Hideaway) در بانداوگار و اقامتگاه جنگلی سینجیناوا (Singinawa Jungle Lodge) در پارک ملی  کانها (Kanha National Park) که الهام‌بخش اثر کتاب جنگل نوشته کیپلینگ نیز بوده است و اقامتگاه فورسایت (Forsyth Lodge) در هشانگاباد می‌شود.

بازدید از جنگل‌های بارانی برونئی

جنگل های برونئی

برونئی یک کشور کوچک در شمال برونئو بوده و برای تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی جنگل‌های بارانی خود شهرت دارد. شما می‌توانید دو شب را در دهکده بومگردی سامبیلینگ (Sumbiling Eco Village) سپری کنید و با افراد قبیله ایبان آشنا شوید و آن‌ها را همراهی کنید.

جنگل های برونئی

پس از آن می‌توانید از جنگل‌های بکر و دست‌نخورده پارک ملی اولو تمبرونگ (Ulu Temburong National Park) دیدن کنید و از تفریحات هیجان‌انگیزی مثل پیاده‌روی در جنگل‌های انبوه، قایق‌رانی و شنا کردن در زیر آبشارهای جنگلی لذت ببرید.

بازدید از جنگل‌ها و سواحل تایلند

جنگل های تایلند

در سفر به تایلند می‌توانید از پل رودخانه کوای (real Bridge on the river Kwai) در کانچابوری و آبشارهایی جنگل‌های پارک ملی اراوان (Erawan National Park) دیدن کنید و پس از بازدید از این جاذبه‌ها از شهر تاریخی پرا ناخون سی آیوتایا (Phra Nakhon Si Ayutthaya) دیدن کنید که قبل از بانکونک به مدت چهارصد سال پایتخت تایلند بوده و یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این کشور محسوب می‌شود. این شهر در زمان خود یکی از بزرگ‌ترین شهرهای شهرهای جهان و مرکر تمدن آسیای جنوب شرقی بوده است.

سواحل تایلند

در ادامه سفر خود به تایلند می‌توانید به منطقه چیانگ‌مای (Chiang Mai region) در شمال تایلند بروید و از دهکده‌های قبیله‌ای هیل ترایب (Hilltribe Villages) و شبی را در یکی از خانه‌های محلی دهکده‌ها سپری کنید. در پایان نیز می‌توانید از سواحل کوچک گرمسیری کوه سامت نیز دیدن کنید.

ماجراجویی در برونئو

جنگل های برونئو

جنگل‌های جزیره برونئو سومین جزیره بزرگ دنیا سکونتگاه قبایل بومی و مامن کهن‌ترین جنگل‌های بارانی کشور است. پس از صعود به کوه کینبالو (Mount Kinabalu)، مرتفع‌ترین کوه جنوب‌شرقی آسیا، از رودخانه کیناباتانگان (Kinabatangan river) و گونه های جانوری اطراف آن یعنی اورانگوتان‌ها، میمون‌های دماغ دراز، فیل‌های کوتوله، زبادهای درختی و مارهای درختی دیدن کنید.

مرکز نگه‌دارای اورانگاتان‌ها

در پایان هم می‌توانید از مرکز توانبخشی اورانگوتان سپیلوک (Sepilok Orang Utan Rehabilitation Centre) دیدن کنید.

بازدید از کامبوج مرموز

معابد انگکور

می‌توانید با سفر به کامبوج منحصر‌به‌فرد‌ترین هتل‌ها، مراکز اقامتی و اردوگاه‌ها را تجربه کنید. بهترین اتفاقاتی که می‌توانید در سافاری دو روزه در کامبوج تجربه کنید، بازدید از معابد انگکور (temples of Angkor) و اقامت در اقامتگاه ‌۴ ریورز (4 Rivers Floating Lodge) است که یک اقامتگاه لوکس چادری شناوری روی رودخانه تاتای است.

تفرجگاه سانگسا

در پایان سفر خود هم می‌توانید از سواحل پوشیده با نخل‌ها در تفرجگاه سانگسا (Song Saa) که در یک جزیره شخصی در خلیج تایلند ساخته شده است، دیدن کنید.

بازدید از جنگل‌های مالزی

مجمع الجزایر ردانگ آرکیپلانگو

شما می‌توانید با اعضای خانواده خود در جنگل‌های پارک ملی تامان نگارا (Taman Negara National Park) مالزی ماجراجویی کنید و پس از بازدید از جنگل‌های بسیار کهن ۱۳۰ میلیون ساله، پیاده‌روی در آن‌ها، لذت بردن از سافاری‌های شبانه و به آرامش رسیدن در این جنگل‌ها، غواصی و اسنورکلینگ (غواصی در عمق کم و نزدیک به سطح آب و استفاده از یک لوله برای تنفس) و کایاک‌سواری در مجمع‌الجزایر ردانگ آرکیپلانگو (Redang archipelago) است. این مجمع‌الجزایر از ۹ جزیره تشکیل شده که تمام آن‌ها با جنگل پوشیده شده‌ است. همچنین می‌توانید از اقامتگاه لوکس تانجانگ جارا (Tanjong Jara Resort) در دریای جنوبی چین نیز بازدید کنید.

مجمع‌الجزایر لنکاوی

مجمع الجزایر لنکاوی

مجمع‌الجزایر لنکاوی (Langkawi) یا جزیره لنکاوی یکی از زیباترین مکان‌های سیاره زمین است و می‌توانید در آن‌ها اورانگوتان‌ها و خرس‌های آفتاب را از نزدیک تماشا کنید و در دریاچه دانا پیتاس (Danau Pitas lake) در جنگل‌های گرمسیری این مجمع‌الجزایر نظاره‌گر پرندگان باشید. هر روز غروب یک تور کشتی تفریحی در رود کیناباتانگان (Kinabatangan) برگزار می‌شود و می‌توانید حیواناتی نظیر فیل‌های کوتوله، میمون برگ نقره‌ای و اورانگاتان‌های وحشی را در مسیر حرکت خود ببینید.

مجمع الجزایر لنکاوی

همچنین می‌توانید شبی را در اقامتگردی بوم‌گردی لوکس داتای لنکاوی (Datai Langkawi eco lodge) که در نقطه‌ای دوردست از جزیره در میان جنگل‌های گرمسیری انبوه و باطراوت و یک خلیج هلالی شکل واقع شده است، بگذرانید.

ماجراجویی در مسیری معروف در کشور پاپائو گینه نو

کشور پاپوآ گینه نو

رشته‌کوه‌های اوون استنلی در کشور پاپائو گینه‌نو (Owen Stanley Range) یادآور رشادت سربازان استرالیایی است که برای جلوگیری از پیشرفت سربازان ژاپنی در جنگ جهانی دوم به این منطقه اعزام می‌شدند و در صورت شکست آن‌ها خاک استرالیا مورد تجاوز قرار می‌گرفت. این مسیر چالش‌برانگیز که باید آن را با پای پیاده طی کنید، از کنار مسیر ۹۷ کیلومتری کوکودا که از میان بسیاری از نقاط جنگی اصلی عبور کرده است، می‌گذرد.

تماشای اورانگوتان‌ها در جزیره سوماترا در اندونزی

اورانگوتان

پارک ملی گونونگ لیزر (Gunung Leuser National Park) بهترین مکان برای تماشای اورانگوتان‌ها در حیات‌وحش جزیره سوماترا (Sumatra Island) است. پس از بازدید از اورانگوتان‌ها به سمت شهر براستاگی بروید و از آتشفشان سیبایک (Mount Sibayak) که در حال حاضر فعال است، صعود کنید و  پس از آن سفر خود به اندونزی را در جزیره ساموسیر (Samosir Island) در دریاچه توبا (Lake Toba) به پایان برسانید.

جزیره ساموسیر

همچنین برای اقامت در جزیره می‌توانید اقامتگاه بوم‌گردی بامیت لوان (Ecolodge Bukit Lawang) را انتخاب کنید که مسئولان آن از برنامه حمایت از اورانگوتان‌ها حمایت می‌کنند.

بازدید از ایالت کوئینزلند و دیواره بزرگ مرجانی

دیواره های مرجانی استرالیا

تلاش برای یافتن حیواناتی نظیر نوک‌ اردکی‌ها، کانگروهای درختی، صاریغ‌ها و گلایدرهای در حال پرواز در جنگل‌های گرمسیری کوئینزلند، می‌تواند حس ماجراجویی را کاملا در شما زنده کند. پس از بازدید از این جنگل‌های گرمسیری، به سمت شهر کنز بروید و از دیواره‌های بزرگ مرجانی استرالیا دیدن کنید.

جنگل های استرالیا

پس از بازدید از دیواره بزرگ مرجانی به سمت فلات حاصلخیز اَتِرتن تیبل‌لند حرکت کنید و از جنگل‌های بارانی اطراف دریاچه‌ آتشفشانی بارین (Lake Barrine) و دریاچه آتشفشانی ایچم (Eacham lake) بازدید کنید. در پایان هم می‌توانید با بازدید از پارک ملی لمینگتون (Lamington National Park) که بزرگترین مسیر جنگلی نیمه گرمسیری استرالیا را در خود جای داده است، سفر به این کشور را به پایان برسانید.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه