چگونه خاطراتی فراموش نشدنی از سفرهایمان ثبت کنیم؟

ندا مرتضوی
ندا مرتضوی چهار شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
چگونه خاطراتی فراموش نشدنی از سفرهایمان ثبت کنیم؟

خاطرات سفر، بیش از خاطرات زندگی روزمره‌مان، در ذهن ما باقی می‌مانند. عکس‌ها، صداها، بوها و طعم‌ها مانند محرک‌هایی برای ذهن ما عمل کرده و خاطرات سفر را در ذهن ما زنده می‌کنند.

ما سفرهایمان را بهتر از زندگی روزمره‌مان به خاطر می‌آوریم؛ این نتیجه‌ی مطالعات پروفسور لوتز ژانک (Lutz Jancke) است که به سفارش خطوط هوایی بین‌المللی سوئیس انجام شده است.

این شرکت هواپیمایی، برای پی بردن به آنچه ما از زمان سفرمان به یاد می‌آوریم، از ۳۰ نفر برای شرکت در این مطالعه دعوت کرد. نتایج این مطالعه نشان داد که خاطرات سفر بیش از زندگی روزمره‌ در خاطر ما باقی می‌مانند.

پروفسور لوتز ژانک، نوروفیزیولوژیست، می‌گوید:

خاطرات سفر بخش برجسته‌ای از حافظه‌ی ما را تشکیل می‌دهند. ما در زندگی روزمره‌مان بسیاری از اطلاعات محیط پیرامون‌مان را از سر دور می‌کنیم. در مقابل، هنگامی‌که به سفر می‌رویم، ذهن‌مان از بار نگرانی‌های روزمره رها شده و تقریبا به تمام جزئیات چیزهای ناآشنا و جدیدی که با آن‌ها روبرو می‌شویم، توجه می‌کنیم. علاوه بر این، ما اغلب در هنگام تعطیلات حال خوبی داریم. این احساسات مثبت، منجر می‌شوند که خاطرات‌مان در این لحظات، عمیق‌تر در ذهن ما نقش ببندند.

TRAVEL MEMORIES

تصاویر، صداها، بوها و طعم‌ها نشانه‌هایی هستند که خاطرات سفر را در ذهن ما زنده می‌کنند

 پروفسور ژانک می‌گوید دلیل این امر این است که خاطرات تعطیلات در ذهن ما همانند موزاییک‌های چند حسی حک می‌شوند؛ از این رو، این محرک‌ها می‌توانند باعث ایجاد فلاش‌بک‌هایی در ذهن ما شوند که بلافاصله ما را به زمان تعطیلات‌مان باز می‌گردانند.

این مشاهدات، توسط یک نظرسنجی‌ که انجمن تحقیقات مصرف‌کنندگان به سفارش خطوط هوایی بین‌المللی سوئیس در مورد خاطرات سفر، انجام داد، نیز تأیید شده است. براساس این نظرسنجی، نزدیک به ۶۵ درصد از انگلیسی‌ها از طریق تصاویر سفرهایشان را به یاد می‌آورند؛ بیش از ۵۳ درصد از طریق غذاها و طعم‌های خاص و بیش از ۲۰ درصد آن‌ها نیز از طریق عطرها و بوهای خاص خاطرات‌شان را به یاد می‌آورند.

در ادامه، هشت راهکار در مورد اینکه چگونه خاطرات سفرتان را هرگز فراموش نکنید، به شما یادآوری می‌کنیم.

در طی تعطیلات

TRAVEL MEMORIES3

  • به اطرافتان توجه کنید: در طی تعطیلات، پنج تا ده دقیقه زمان بگذارید و به محیط اطراف خود دقت کنید و واقعا آن را ببینید. همه حواس خود را به کار بگیرید. نگاه کنید، گوش دهید، ببویید و لمس کنید!
  • درباره‌ی داستان‌هایی که در حال وقوع هستند، فکر کنید: مکان‌های واقعی و حوادث اطراف خود را با تصورات خود ارتباط دهید.
  • یک دفترچه خاطرات مخصوص سفرهایتان داشته باشید: لحظه‌ای وقت بگذرانید و سفرها، تجربیات و نظرات خود را ثبت کنید.
  • برای خودتان یک کارت‌پستال بفرستید: دریافت یک یادگاری دوست‌داشتنی، حتی اگر قبلا از تعطیلات خود برگشته باشید، خاطرات شما را دوباره برایتان زنده می‌کند. کارت‌پستال را در آخرین روز تعطیلات خود ارسال کنید.

بعد از تعطیلات

TRAVEL MEMORIES

  • کتابی مطالعه کنید که داستان آن در مقصد شما به وقوع می‌پیوندد: کتاب‌ها می‌توانند یادآور مکان‌هایی باشند که به آن‌ها سفرکرده‌اید. به‌عنوان مثال، کتاب اولیس نوشته‌ی جیمز جویس نویسنده‌ی شناخته‌شده‌ی ایرلندی، به درستی شهر دوبلین را وصف می‌کند. چنین داستان‌هایی به شما این امکان را می‌دهند که خاطرات تعطیلات خود را در ذهنتان تازه نگه داشته و حفظ کنید.
  • مکان‌هایی را که از آن‌ها بازدید کرده‌اید، بر روی نقشه مشخص کنید: بهترین راه یادآوری سفرها این است که مکان آن‌ها را در نقشه علامت بزنید. این کار همچنین شما را سفر به مکان‌های بیشتر ترغیب خواهد کرد.
  • جعبه‌ای برای قرار دادن عکس‌ها و یادگاری‌های سفرتان تهیه کنید: یادگاری‌های سفرتان از قبیل عکس‌ها، بروشورها، بلیت‌ها و غیره را نگه داشته و آن‌ها را در جعبه‌ای قرار دهید تا هر وقت که خواستید، بتوانید دوباره به آن‌ها مراجعه کرده و خاطرات‌تان را مرور کنید.
  • تجارب سفر خود را با بقیه به اشتراک بگذارید: حتی یک مکالمه‌ی کوتاه در مورد سفرتان کافی است تا خاطرات شما را در ذهن‌تان تازه کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه