هیجان انگیزترین ماجراجویی ها را در جنگل تجربه کنید (قسمت اول)

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
هیجان انگیزترین ماجراجویی ها را در جنگل تجربه کنید (قسمت اول)

جنگل‌ها مکان‌های بسیار جذابی برای ماجراجویی هستند و اتفاقاتی در انتظار شما است که حتی ممکن است تصور آن‌ها هم برای شما غیرممکن باشد.

جنگل‌ها مکان‌های شگفت‌انگیز و اسرارآمیزی هستند و بودن در آن‌ها می‌‌‌تواند خاطراتی فراموش‌نشدنی برای شما رقم بزند. رقص شیفاک لمورها در بستر جنگل‌های ماداگاسکار، گوریلی که در کوه‌های اوگاندا فرزند تازه متولد شده خود را در آغوش گرفته و به‌آرامی تکان می‌دهند و پرتوهایی از نور خورشید که مانند پرتوهای نور در صحنه‌ها در میان شاخه‌های درختان انبوه جنگل‌های کاستاریکا عبور می‌کنند، همه جزو شگفتی‌های جنگل هستند؛ حتی تماشای جنگل‌های انبوه از نمایی جذاب و متفاوت نیز می‌تواند تجربه بی‌نظیری باشد.

حتما شما هم می‌خواهید بدانید ماجراجویی و طبیعت گردی در جنگل‌های کدام کشورها می‌تواند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما رقم بزند و باعث شود هیجان و شاید ترس را با تمام وجود احساس کنید. در ادامه شما را با هیجان‌انگیز‌تزین ماجراجویی‌ها در اسرارآمیز‌ترین جنگل‌های جهان در  آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی و قاره آفریقا آشنا می‌کنیم که با تجربه آن‌ها می‌توانید هیجان را به‌معنای حقیقی آن احساس کنید. با کجارو همراه باشید.

آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی

دیوارهای مرجانی و جنگل‌های بارانی بلیز

‍دیوارهای مرجانی و جنگل‌های بارانی بلیز

برخی از مکان‌های کشور بلیز مانند معبد مایان در فیلم‌های ترسناک و ماجراجویانه، جایی مخوف و ترسناک نمایش داده شده است؛ اما در واقعیت این‌چنین نیست و کشور بلیز جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبا و منحصر‌به‌فردی را در خود جای داده است. شما می‌توانید با قدم زدن در ناحیه حیات‌وحش آرنج واک (Orange Walk District) از تماشای حیواناتی مانند کیمن (یک نوع تمساح کوچک)، میمون‌های جیغ‌کش و توکان‌ها لذت ببرید. همچنین می‌توانید قایق‌سواری، اسب‌سواری و ماجرا‌جویی در غارهای دورافتاده و مرموز را نیز تجربه کنید.

معبد مایاها

شما می‌توانید سری هم به جزیره امبرگریس کی (Ambergris Caye) در سواحل کارائیب بزنید و آرامش مطلق را در کنار دریای فیروزه و سواحل آن با شن‌های سفید تجربه کنید.

 جنگل‌ها و صخره‌های مرجانی پاناما

صخره‌های مرجانی پاناما

در پاناما مکان‌های زیادی برای ماجراجویی در انتظار شما است؛ از جنگل‌های بارانی گرفته تا جنگل ابر پاناما. شما می‌توانید در پارک ملی سبرانیا (Soberania National Park) در جست‌و‌جوی تنبل‌ها باشید و پرندگان نادر را هم در جنگل‌های انبوه آن تماشا کنید.

جنگل‌های پاناما

جنگل‌های ابر در جنگل‌های چریکی هایلندز (Chiriqui Highlands) نیز مامن پرنده‌ای نادر و البته زیبا به نام درازدامن است که روزگاری پر آن برای آراستن موهای رهبران قبایل مایا استفاده می‌شده است. تور پاناما در صخره‌های مرجانی جزایر کارائیب به پایان می‌رسد.

جنگل‌های آمریکای مرکزی

جنگل‌های آمریکای مرکزی

شما می‌توانید در آمریکای مرکزی از بهترین جنگل‌های آمریکای مرکزی که معابد مایاها در بلیز در آن‌ها واقع شده‌اند و همچنین از شهر تیکال (Tikal)، بزرگترین شهر مخروبه و پیچیده قوم مایا در آمریکای مرکزی در جنگل‌های شمالی گواتمالا و پارک جنگلی السالوادر سینکورا (El Salvador’s Cinquera Rain Forest Park) دیدن کنید. همچنین می‌توانید مدتی را در اقامتگاه‌های جنگلی بگذرانید و از فرهنگ غنی شهرها و دهکده‌های منطقه لذت ببرید.

طبیعت کاستاریکا

کاستاریکا

کاستاریکا به‌دلیل اکوسیستم‌های جنگلی غنی و مشهورش کشور کاملا شناخته‌شده‌ای است. این اکوسیستم‌های غنی شامل جنگل‌های پست پارک ملی تورتوگرو (Tortuguero National Park)، آتشفشان آرنال و ذخایر جنگل‌های ابر مونته‌ورده (cloudforest of the Monteverde reserve) می‌شود. همچنین می‌توانید از شبه‌جزیره اسا (Osa Peninsula) درنقطه‌‌ای دورافتاده در سواحل اقیانوس آرام نیز بازدید کنید که جنگل‌های بارانی بکر دست‌نخورده، رودها و تالاب‌های آب شور با اکوسیستم غنی را در خود جای داده است.

بازدید از شهر گمشده کلمبیا

شهر گمشده کلمبیا

شهر گمشده کلمبیا (Cuidad Perdida) که در کوه‌های سیرا نوادای شمال کلمبیا واقع شده، مکانی مقدس برای قوم تایرونا است که هزاران سال پیش و قبل از فتح اسپانیا بر این منطقه حکومت می‌کردند. فاتحان این منطقه زمانی این شهر را پیدا کردند و دوباره آن را گم کردند. از آن پس این شهر در زیر جنگل‌ها مدفون شد تا اینکه دوباره در سال ۱۹۷۲ کشف شد. همچنین توصیه می‌کنیم بازدید از جنگل های آمازون در کلمبیا را از دست ندهید.

تماشای جنگل‌های بارانی پرو

جنگل‌های بارانی پرو

استان مادره د دیوس پرو که در میان جنگل‌های آمازون واقع شده بسیاری از رکوردهای تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری را از آن خود کرده است. در مرکز حفاظت ‌شده آمازون در پرو (Amazon Rainforest Conservation Center) می‌‌توانید گونه‌های جانوری زیادی از جمله گونه‌های در خطر انقراض را مشاهده کنید که از میان آن‌ها می‌توان به سمورهای آبی رودخانه‌ای که اندازه آن‌ها دو برابر سمورهای بریتانیایی است، میمون‌های عنکبوتی سیاه و گزاز بدبوی لب سفید را مشاهده کنید.

جنگل‌های بارانی پرو

همچنین اگر شب‌ها وارد این منطقه شوید، گونه‌های نادری از میمون‌ها، قورباغه‌های درختی، زره‌دوز (که به آن آرمادیلو یا زره‌نواری هم گفته می‌‌شود) و پرندگان عجیب و غریب مانند فرخنده، مورچه ‌مرغ و مرغ پفی را نیز خواهید دید.

بازدید از اقامتگاه بومگردی ناپو در اکوادور

اقامتگاه بومگردی ناپو در اکوادور

در جنگل‌های آمازون اکوادور یک اقامتگاه بومگردی لوکس به نام مرکز حیات‌وحش ناپو (Napo Wildlife Center) وجود دارد که در میان چندین نهر، دریاچه و جنگل قرار دارد و با پای پیاده می‌توانید از تمام این جاذبه‌ها بازدید کنید. همچنین با استفاده از قایق‌هایی که از تنه درختان ساخته شده است و یک راهنمای محلی و یک طبیعت‌شناس انگلیسی‌زبان آن‌ها را هدایت می‌کنند، نیز می‌توانید به ماجراجویی در فضای اطراف این اقامتگاه بپردازید.

اقامتگاه بومگردی ناپو در اکوادور

گونه‌های جانوری این منطقه شامل طوطی پاراکیت سبز، گند مرغ یا مرغ بدبو یا هتزین، برگچه‌خوار یا کپی‌پارا، دلفین‌های صورتی، سمورهای آبی بسیار بزرگ و کیمن‌ها می‌شود

قایق‌سواری و ماجراجویی در رود آمازون

قایق‌سواری در رودهای جنگل‌های آمازون

قایق‌سواری در رود آمازون و جنگل‌های آمازون تجربه‌ای متفاوت و صد البته هیجان‌انگیز است. یکی از تورهای هیجان‌انگیز قایق‌سواری در رودهای جنگل آمازون تور Amatista است که از شهر ایکیتوس در پرو شروع می‌شود و توسط آمازون‌شناسان با تجربه با قایق‌های ساخته شده از تنه درختان یا قایق‌های موتوری برگزار می‌شود و هدف ار برگزاری آن یافتن و مشاهده گونه‌های نادر جانوری از جمله دلفین صورتی، تنبل، توکان، دلفین‌های صورتی، ماهی‌های درنده پیرانا و دیگر موجودات خاص منطقه است.

قایق‌سواری در رودهای جنگل‌های آمازون

این تور دو روزه شامل بازدید از پارک ملی پاکایا سمیریا (Pacaya-Samiria National Reserve)، یکی از مهم‌ترین ذخایر ملی طبیعی پرو و همچنین گشت‌وگذار شبانه برای تماشای حیواناتی که شب‌ها از لانه خود بیرون می‌آیند، می‌شود.

جنگل‌نوردی در جنگل‌های نه چندان شناخته شده کشور گویان

مسیرهای جنگلی کشور گویان

با شرکت در تور کشور گویان می‌توانید از بهترین اقامتگاه جنگلی این کشور و حیات‌وحش نقاط دورافتاده آن بازدید کنید. از میان بهترین جاذبه‌های این کشور برای جذب گردشگران می‌توان به شنیدن آواز دسته‌جمعی پرندگان در مسیر پیاده‌روی جنگل ایووکراما (Iwokrama Forest)، قایق‌رانی در رودخانه بِرو بِرو (Burro Burro river) که از اقامتگاه بومگردی سامارا (Surama Eco Lodge) شروع می‌شود، بازدید از جامعه سرخپوستان، کوهنوردی برای صعود  به قله کوه آوارمی (Awarmie Mountain) و بازدید از آبشار کائتور (Kaieteur waterfalls) با ارتفاع ۲۲۲ متر در جنگل ‌های کائتور اشاره کرد.

ماجراجویی در حیات‌وحش برزیل

حیات‌ وحش برزیل

سه اکوسیستم متضاد در برزیل وجود دارد که شامل تالاب پانتال (Pantanal wetlands) که مجموعه‌ای بزرگ‌ترین پهنه تالاب‌ گرمسیری دنیا محسوب می‌شود، جنگل‌های آمازون و جنگل آتلانتیک (Atlantic rainforest) می‌شود. خدمات تورهای برزیل معمولا شامل اسب‌سواری، قایق‌سواری با قایق‌‌های کانو، سافاری پیاده و سفر با قایق می‌شود.

حیات‌ وحش برزیل

همچنین می‌توانید مدتی را در اقامتگاه کریستالینو (Cristalino Lodge) سپری کنید و از منطقه محافظت شده التا فلورستا (Alta Floresta region) که دسترسی به آن تنها با قایق امکان‌پذیر است، بازدید کنید و جانورانی همچون میمون‌ها، پرندگان، سمورهای آبی و خوک خرطوم‌دار را از نزدیک مشاهده کنید.

آفریقا

بازدید از جنگل‌های بارانی و جزیره ماداگاسکار

ماداگاسکار

در پارک ملی آنداسیب - مانتادیا (Andasibe)، بهترین پارک‌ ملی ماداگاسکار، گردشگران به‌دنبال یافتن ایندری، بزرگترین گونه لمورها هستند. همچون در این پارک ملی گونه‌هایی نیز وجود دارند که تنها شب‌ها دیده می‌شوند و شامل لمورهای موشی و لمورهای کوتوله می‌شوند.

ماداگاسکار

در نزدیکی پارک ملی مانتادیا (Mantadia national park)، معمولا جانورانی مثل آفتاب‌پرست شاخدار، پرندگان بسیار پر انرژی مانند کوکال‌های سینه سرخ و سینه آبی، گونه نادری از لمورها به نام لمورهای شیفاک رقصنده و میمون‌های پوزه‌دار آی‌آی که همیشه فراری هستند، دیده می‌شود. همچنین می‌توانید در ماداگاسکار از جزیره سانت ماری (Île St-Marie) در سواحل شرقی ماداگاسکار که جزیره‌ای بسیار زیبا و با طراوت است، نیز دیدن کنید.

تماشای گوریل‌ها در رواندا

گوریل های رواندا

در کشور رواندا اقامتگاهی بومگردی با معماری بومی تحت‌عنوان اقامتگاه بایسیت (Bisate Lodge) وجود دارد که در آن امکانات رفاهی مناسبی برای راحتی گردشگران فراهم شده و به مناظر فوق‌العاده زیبای اطراف خود، چشم‌انداز بسیار خوبی دارد. این اقامتگاه در بالای قله فرسایش‌یافته و پوشیده از جنگل‌های انبوه یک آتشفشان قرار گرفته است. 

گوریل های رواندا

این اقامتگاه مکانی مناسب برای تماشای گوریل‌ها یا دنبال کردن آن‌ها در پارک ملی آتشفشان‌ها رواندا (Volcanoes National Park) است؛ پارک ملی آتشفشان‌ها درست در مجاورت این اقامتگاه قرار دارد. این اقامتگاه در یک منطقه محافظت‌شده قرار دارد و یکی از اهداف اصلی ایجاد این منطقه، احیای جنگل‌های بارانی است.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه