راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری در آفریقا

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری در آفریقا

اگر به دنبال تجربه سافاری در آفریقا هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این نکات را مطالعه کنید. راهکاریی که سفر شما را لذت‌ بخش‌تر کرده و مدیریت آن را آسان‌تر می‌کنند.

تماشای شیرهای وحشی، گله‌های گورخر و حضور نزدیک در کنار فیل‌های بزرگ رویایی بی‌نظیر است، رویایی که شاید چندان تفاوتی با آرزوی افراد دیگری ندارد که دوست دارند سافاری را در کشور آفریقا تجربه کنند. به نظر می‌رسد سافاری به اندازه‌ای سرگرم کننده و خاطره انگیز است که بسیاری در مورد آن خیال پردازی می‌کنند. با این حساب جای تعجب نیست که گروه دیگری برای درک آن در زندگی واقعی، لحظه شماری کرده و مرتب به دنبال پیدا کردن راهی برای گشت و گذار در طبیعت و حیات وحش به سبک سافاری هستند.

سافاری در آفریقا

آفریقا به لطف داشتن پارک‌های معروفی مثل کروگر و حتی دلتای اوکاوانگو مکانی ایده‌آل برای تجربه این نوع سفر است. البته می‌توان این تجربه را به دیگر کشورهای آفریقایی نیز بسط داده و سفری جامع را تجربه کرد. حسن اصلی این سفر گشت و گذارهایی از نوع نزدیک در کنار حیوانات است که فرصتی منحصربفرد برای تمایش آنها در محیط زیست طبیعی‌شان را فراهم می‌کند. اغلب برای این گونه گشت و گذارهای ماجراجویانه از ماشین‌های لندروور استفاده می‌شود که ظرفیتی بین چهار الی ده مسافر را دارند و به صورت کلی این نوع بازدید را «game drive» می‌نامند که راهی مناسب برای درک بهتر حال و هوای یک سافاری کلاسیک در آفریقا به شمار می‌رود.

اما این سفر هم مثل هر مسافرت دیگری نیازمند یک سری مقدمات و آمادگی‌ها است که می‌تواند جذابیت مسافرت را برای شما دو چندان کند. به همین خاطر سعی ما بر این است که شما خوانندگان عزیز را برای تمام احتمالات سافاری در آفریقا آماده کنیم تا اگر روزی گذرتان به قاره سیاه افتاد، لحظات خاطره‌انگیزتری را پشت سر بگذارید.

سافاری در آفریقا

در ادامه همراه ما باشید تا نکاتی مهم برای مدیریت بهتر سافاری در آفریقا را مرور کنیم. در این میان از تجربیات دیگر سافاری دوستان استفاده خواهیم برد که این ماجراجویی شگفت‌انگیز را به مراتب جذاب‌تر خواهد کرد.

سحر خیزی

راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری

شاید پیش از این ضرب‌الامثل معروف «سحر خیز باش تا کامروا باشی» را شنیده باشید، مثلی که ظاهرا خیلی با حال و هوای حاکم بر سافاری تطابق دارد.

بهتر است بدانید راه و رسم زندگی حیوانات چندان شباهتی به ما ندارد. در واقع آنها با طلوع خورشید و تابش نخستین شعاع‌های نور از خواب برخاسته و شروع به فعالیت می‌کنند. این مسئله همچنین در مورد آخرین ساعات عصر و شب هنگام نیز صدق می‌کند، با این حساب بهترین زمان برای شروع گشت و گذار هنگام طلوع خورشید است. به عنوان مثال در آفریقای جنوبی، معمولا ساعت پنج و نیم الی شش صبح بهترین زمان برای ماشین سوای و سفرهای ماجراجویانه است. ماشین‌ها در نهایت تا ساعت ۹ صبح به کمپ یا اقامتگاه بازمی‌گردند تا مسافران استراحت کرده و صبحانه خود را میل کنند.

راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری

از سوی دیگر این زمان امتیازات دیگری هم دارد، مثل تماشای طلوع خورشید در پس بیشه‌زارها یا مشاهده‌ی رفت و آمد تمام حیواناتی که در نخستین ساعت‌های بامداد مشغول جستجو و فعالیت هستند. بنابراین حتی اگر فرد سحر خیزی نیستید هم بهتر است در ایام سفر و حضور در سافاری، عادت خود را تغییر داده و حتی از روی اجبار صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید تا این فرصت‌های طلایی به سادگی از دست‌تان نرود.


هر کدام از این تجربه‌های گشت گذار با دیگری تفاوت دارد

راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری

اگر علیرغم توصیه قبلی مبنی بر سحرخیزی هنوز هم به دنبال راهی برای صرفنظر کردن از این گشت و گذارها و چند ساعت خواب بیشتر هستید، در تصمیم خود تجدید نظر کنیدن. در واقع ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که به صورت جدی از این ایده صرفنظر کنید چرا که هیچ کدام از این گشت و گذارها حال و هوایی یکسان نداشته و شبیه به هم نخواهد بود.

هیچ گشت و گذاری را به سادگی از دست ندهید

دلیل این امر کاملا واضح است، حیوانات شبیه ما نیست و قرار هم نیست که شما با آنها در محیطی کنترل شده و طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده مواجه شوید. حتی ممکن است با از دست دادن یکی از این فرصت‌ها، مهمترین شانس خود را برای درک و ثبت یک لحظه نادر و مهیج از دست بدهید.

به عنوان مثال یکی از گردشگران حاضر در یک سفر سافاری در آفریقا اشاره می‌کند که حین اقامت در پارک ملی کروگر و در یکی از سفرهای ماجراجویانه خود، هنگام ماشین سواری در حیات وحش موفق به تماشای یک بچه کرگدن چند ماهه شدند که با مادر خود مشغول گشت و گذار بود. یا یک مرتبه فرصت تماشای نبرد دو شیر نر جوان برای تعیین قلمرو برای‌شان مهیا شد. یک بار توانستند گله‌ای بزرگ از فیل‌ها را تماشا کنند که در بستر رودخانه با هم بازی می‌کردند و در فرصتی دیگر شاهد نزاع دسته‌ای سگ‌های وحشی با گله‌ای کفتار بودند. یعنی در هر سفر شانس تماشای لحظه‌ای ناب از جادوی سحرانگیز حیات وحش مهیا است و شما در نهایت نمی‌دانید با از دست دادن هر کدام از این فرصت‌ها از تماشای چه چیز محروم شده‌اید؟

راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری

از سوی دیگر کاملا مشخص است که در مدت اقامت در هر کدام از پارک‌ها یا دیگر مناطق حفاظت شده، شانس شما برای تماشای صحنه‌های منصربفرد بیشتر و بیشتر خواهد بود. به همین خاطر شاید چند ساعت بیشتر خوابیدن ارزش از دست دادن چنین لحظات مهیجی را نداشته باشد. چون ممکن است همین یک مرتبه شما را از درک چیزی محروم کند که قرار بود بهترین تجربه کل سافاری‌تان باشد.


سفری بدون ضمانت

راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری

بهتر است بدانید علیرغم تمام این داستان‌ها، ممکن است در نهایت شاهد صحنه‌ای خاص و خیره کننده نباشید!

بله، باورش سخت است، اما هیچ کسی نمی‌تواند ضمانت دهد که شما حتما حین سافاری در آفریقا شاهد لحظاتی خاص و منحصربفرد خواهید بود. به هر حال ما در مورد حیوانات وحشی صحبت می‌کنیم که در پارک‌های ملی بزرگی سکونت دارند. جایی که اغلب اوقات هیچ نرده یا حفاظی برای نگهداری حیوانات در محل‌های خاصی تعیبه نشده است و اگرچه جانوران به قلمروی خود پایبند هستند اما در عین حال آنها مرتب در جستجوی نیازهای خود به این سو و آن سو حرکت می‌کنند. با  این حساب نمی‌توان زمان یا مکان خاصی را برای مشاهده قطعی آنها از پیش تعیین کرد.

مثلا شما ممکن است یک گله بزرگ از گورخرها را در یک نقطه مشاهده کنید اما در جای دیگری حتی به زحمت شانس دیدن یکی از آنها را داشته باشید و در نهایت مکانی دیگر آرزوی شما برای مشاهده مهاجرت گله‌های بزرگ گورخر را برآورده کند. پس بهتر است از پیش آمادگی این شرایط را داشته و ناامید نشوید.


انتخاب اقامتگاه مناسب

راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری

واقعیت این است که حین تجربه سافاری شانس شما و دیگر حاضران برای تماشای حیوانات در زیستگاه طبیعی‌شان به یک اندازه است، اما گاهی انتخاب اقامتگاه مناسب می‌تواند کار شما را ساده‌تر کرده و حتی اثری عمیق روی تجربه‌تان از سافاری داشته باشد.

به عنوان مثال در پارک ملی کروگر اقامتگاه‌های کوچک و البته خصوصی وجود دارند که اغلب در بخش‌های کناری پارک واقع شدهاند. علاوه بر اتاق‌های مناسب، غذای لذیذ و البته خدمه‌ای با رفتار دوستانه، ممکن است محل قرار گیری آنها شانس شما برای تماشای حیوانات و درک حیات وحش را بیشتر کند. مثلا گاهی آنها به بستر رودخانه اشراف دارند، به همین خاطر مهمانان بدون آنکه از کمپ خارج شده و به گشت و گذار بروند می‌توانند حیوانات را مشاهده کنند.

راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری

یا مثلا حضور چاله‌های آب در نزدیکی کمپ می‌تواند محلی مناسب برای مشاهده فیل، کرگدن و حتی زرافه‌هایی باشد که برای نوشیدن آب به این مکان‌ها رفت و آمد دارند. بنابراین در نهایت تنها امکانات لوکس را مد نظر قرار ندهید و محل سکونت خود را به نحوی انتخاب کنید که در عین حال شانس شما برای تجربه حضور در حیات وحش را نیز افزایش دهد.


به نگهبانان پارک و رنجرها اعتماد کنید

سافاری در افریقا

اگر روزی حین سواری و گشت و گذار در طبیعت موفق به دیدن صحنه‌ی خاصی نشدید، با سخنان دلسرد کننده با نگهبانان صحبت نکنید. فراموش نکنید آنها- چه آن دسته که در پارک‌ها مشغول فعالیت هستند و چه گروهی که در اقامتگاه‌ها فعالیت می‌کنند- همگی در کار خود خبره و ماهر هستند. آنها همچنین ارتباطات گسترده‌ای با دیگر همکاران خود داشته و در نهایت از نقاط خوب برای تماشای حیوانات آگاه بوده و آن را با یکدیگر در میان می‌گذارند.

از سوی دیگر به عنوان مثال در تعدادی از اقامتگاه‌های موجود در پارک کروگر در هر ماشین سافاری علاوه بر راننده فرد دیگری هم حضور دارد که دیدی خوب به حیات وحش داشته و شانس شما برای تماشای حیوانات پنهان شده در میان بوته‌زارها را افزایش می‌دهد. گاهی اوقات راننده ماشین این نقش را هم برعهده می‌گیرد. به هر حال به راهنمای خود اعتماد کنید تا نتیجه این اعتماد را به چشم خود ببینید.

راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری

به توصیه‌های آنها در مورد مسیرهای موجود و یا زمان مناسب برای نزدیک شدن یا ترک کردن حیوانات توجه کافی داشته باشید و مطمئن باشید که آنها هم در مقابل فرصت‌های خوبی را برای تماشای حیوانات از نزدیک فراهم کرده و در نهایت شما را صحیح و سالم به کمپ بازمی‌گردانند.


حیوانات از ماشین‌ها نمی‌ترسند

راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا حیوانات حین نزدیک شدن ماشین‌های سافاری به زیستگاه‌شان دچار وحشت شده و فرار می‌کنند؟ خب، این پرسش خوبی است. بهتر است بدانید پاسخ بسیار ساده است، بسیاری از این حیوانات که در این مکان‌ها زندگی کرده و بزرگ شده‌اند بارها و بارها این ماشین‌ها را در نزدیکی خود مشاهده کرده‌اند. از آنجایی که اغلب ماشین‌های سافاری مزاحمتی برای آنها فراهم نکرده یا قلمروی آنها را مورد تهدید قرار نداده‌اند، پس جایی برای ترس و نگرانی نیست. در واقع بسیاری از حیوانات این ماشین‌ها را به شکل حیواناتی بزرگ و بی سر و صدا می‌بینند که در گوشه و کنار پرسه می‌زنند. به همین خاطر شما می‌توانید آسوده خاطر در کنار شیرهای خواب آلود توقف کنید یا در کنار یک فیلم غول پیکر حرکت کنید، بدون آنکه باعث نگرانی یا فرار آنها شوید.

در عین حال بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که هنگام نزدیکی بیش از اندازه به حیوانات بزرگ یا شکارچیان خطرناک، حتما توصیه نگهبان را جدی گرفته و با حفظ خونسردی و آرامش در ماشین بمانید. چون در این هنگام حیوانات تنها یک حیوان بزرگ بی آزار را می‌بینند و واکنش تندی از خود نشان نمی‌دهند.


چندان نگران رنگ و ظاهر لباس خود نباشید.

راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری

در واقع بهتر است بدانید برخلاف باور عموم حین سافاری و حضور در ماشین‌های مخصوص گشت و گذار لازم نیست لباسی سراپا از یک رنگ  مثل خاکی و قهوه‌ای استفاده کنید، چون حیوانات شما را به صورت یک شخص مجزا که در ماشین نشسته است نمی‌بینند. بلکه برعکس آنها ماشین و کلیه سرنشینان آن را به صورت یک حیوان واحد و بزرگ در نظر می‌گیرند. اما در عین حال فراموش نکنید که رنگ لباس شما می‌تواند باعث ترساندن یا تحریک حیوانات شود، البته وقتی که به صورت پیاده در حال گشت و گذار هستید.

در نهایت اگر از شما خواسته شد تا لباس‌هایی با رنگ خنثی انتخاب کنید، به این توصیه عمل کنید. چون رنگ‌ها می‌توانند توجه حیوانات را جلب کرده یا آنها را از محیط فراری دهند.


تجهیزات عکاسی مناسب

راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری

به هر حال بسیاری دوست دارند حین مسافرت تصاویر زیبایی از تجربیات خود ثبت کرده و هنگام بازگشت آنها را به اشتراک گذاشته و به دیگران نشان دهند. لازمه این امر فراهم کردن تجهیزات مناسب عکاسی و البته عدسی‌های مناسب است.

با این حال استفاده از دوربین‌های گرانقمیت و تجیهزات آنچنانی چیزی نیست که مد نظر همه علامندان سافاری باشد، گو اینکه بسیاری برای عکاسی کردن به دوربین گوشی‌های هوشمند خود اکتفا می‌کنند. اما اگر عاشق عکاسی کردن هستید، پس حتما به تجهیزات مناسب این کار هم نیازمندید. با این حال بهتر است بدانید که اگر لوازم مورد نیاز عکاسی را به همراه ندارید، همواره می‌توانید آنها را سایت‌های مناسب اجاره کنید.

سافاری در افریقا

چند نکته مهم:

  • بهتر است همواره برای نیش پشه‌ها آمادگی داشته باشی. اگرچه پارک ملی کروگر تا حد زیادی از این تهدید رهایی یافته است، اما بهتر است بویژه هنگامی که در نزدیکی منابع آبی حضور دارید جانب احتیاط را نگه داشته و لباس مناسب به همراه داشته باشید.
  • در فاصله ماه‌های می تا ژوئن فصل پاییز و زمستان در این بخش از زمین فرا رسیده است و به همین خاطر هوا ممکن است سردتر باشد. به همین خاطر بهتر است پیش از طلوع خورشید و بعد از غروب حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. در ماشین‌های سافاری تعدادی پتو برای گردشگران تعبیه شده است، اما اگر به قایق سواری می‌روید حتما سرمای احتمالی را نیز مد نظر قرار دهید.
  • در نهایت نور خورشید همیشه می‌تواند باعث سوختگی پوست و ایجاد ناراحتی شود. به هیمن خاطر بهتر است عینک آفتابی، لباس‌های آستین بلند و شلوار همراه خود داشته باشید.
  • در نهایت بیمه مسافرتی مناسب را فراموش نکنید. این مسئله می‌تواند همه چیز از جمله گم کردن چمدان تا وقوع یک تصادف بد را تحت پوشش قرار دهد. به حال کسی از آینده خبر ندارد، به همین خاطر بهتر است پیش بینی‌های لازم را انجام دهید.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم این نکات برای شما عزیزان نیز آموزنده بوده باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه