بهترین زمان سفر به یزد

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد دوشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
بهترین زمان سفر به یزد

یزد، شهری با معماری اصیل ایرانی، یکی از شهرهای بسیار محبوب ایران برای گردشگران ایرانی و خارجی است. شاید شما هم بخواهید بدانید بهترین زمان سفر به یزد از جنبه‌های مختلف چه زمانی است؟

یزد، اولین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی جهان پس از ونیز، یکی از گنجینه‌های ایران در دل کویر و موزه‌ای بی‌‌بدیل برای نمایش معماری اصیل ایرانی به گردشگران است؛ معماری سنتی و بافت تاریخی کم‌نظیر این شهر، علاقه‌مندان به معماری سنتی ایرانی را شیفته خود می‌کند.

همچنین ثبت جهانی بخشی از بافت تاریخی یزد در فهرست میراث فرهنگی یونسکو در ۱۸ تیر ماه سال گذشته، باعث شد این شهر به یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران و حتی جهان تبدیل شود در ادامه با بررسی بهترین زمان سفر به یزد از ابعاد مختلف به شما کمک می‌کنیم بر اساس هدف خود از سفر به این شهر تاریخی، در بهترین زمان ممکن به این شهر سفر کنید تا بیشترین بهره را از جاهای دیدنی یزد ببرید.

بهترین زمان از نظر آب و هوا

میدان امیرچخماق یزد

عکاس: فریبا کاظمیان

یزد یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران در تابستان است و تابستان‌های بلندی دارد که معمولا از اوایل خرداد تا اوایل مهر ادامه دارد. متوسط دمای هوای یزد در این ماه ها از ۲۹ تا ۳۰ درجه متفاوت است و در بیشترین حالت خود به دمای نزدیک ۴۰ درجه هم می‌رسد. گرم‌ترین زمان یزد از اوایل تیر تا اوایل مرداد بوده و متوسط دمای یزد در این ماه‌ها تقریبا ۳۲ درجه سانتی‌گراد است.

بهترین زمان سفر به یزد از نظر آب و هوا، از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت است که هوایی کاملا معتدل دارد و میانگین دما تقریبا ۱۶ درجه سانتی‌گراد است. در این ماه‌ها دمای هوا از ۲۵ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود؛ البته اگر اصلا نمی‌توانید گرمای یزد را تحمل کنید، می‌توانید از آبان تا اسفند به این شهر سفر کنید. در این ماه‌ها دمای هوای تقریبا از ۱۹ درجه بیشتر نمی‌شود.

همان طور که می‌‌دانید یکی از جاذبه های شهر یزد، کویرنوردی است؛ بهتر است برای اینکه بیشترین لذت را از کویرها و دیدنیهای اطراف یزد ببرید. در پاییز به این شهر سفر کنید؛  زیرا تابستان‌های کویر غیر قابل‌تحمل بوده و زمستان‌های بسیار سردی دارد.

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان

آتشکده یزد

عکاس: عباس یکتا

معمولا یزد در ایام نوروز یکی از شهرهای پرگردشگر ایران است؛ اما معمولا قیمت مراکز اقامتی به میزان محسوسی افزایش پیدا می‌کند و ظرفیت بیشتر این مراکز کاملا تکمیل می‌شود. در ضمن در ایام صف ورود به جاذبه‌های گردشگری مطرح یزد طولانی می‌شود و برای ورود به این جاذبه‌ها و بازدید از آن‌ها باید مدت زیادی منتظر بمانید؛ یافتن جای پارک در اطراف این جاذبه‌ها در ایام شلوغ نیز مشکل بزرگ دیگری است. در ضمن ممکن است حتی در ایام نوروز نیز گرمای هوا کمی شما را آزار دهد.

خلوت‌ترین ایام سفر به یزد هم مسلما تابستان است. در سه ماه تابستان اهالی خود یزد هم سعی می‌کنند برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای این شهر به مناطق خنک‌تر پناه ببرند.

بهترین زمان از نظر شرکت در رویدادها

یکی از  مهم‌ترین رویدادهای این شهر، گرمیداشت سالگرد ثبت جهانی یزد در سال گذشته است. امسال اولین سالگرد این اتفاق بزرگ از ۱۹ تیر ماه به‌مدت چهار روز با برنامه‌های نظیر جشن‌های مردمی، جشنواره غذاهای محلی و صنایع دستی، جشنواره لباس‌های سنتی یزد و دیگر برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی دیگر از  جمله معرفی میراث و آداب و سنن یزدی و مشاهیر و افراد برجسته شهر، با مشارکت عموم مردم، سازمان‌های دولتی و سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود.

بزرگداشت رویداد ثبت جهانی یزد

منبع: سایت یزد بانو

نخل‌گردانی یکی از مراسم آیینی یزد است که در روز عاشورا برگزار می‌شود. مردم در این مراسم در حالی که عزاداری می‌کنند، اتاقکی چوبی را که شبیه تابوت است و با پارچه های سیاه، شال‌های سبز و چندین تکه آینه پوشیده شده و نماد تابوت امام حسین (ع) است، در محل‌های عزاداری روی دوش خود در میان مردم می‌چرخانند.

نخل گردانی در یزد

عکاس: مسعود میرجلیلی (خبرگزاری ایرنا)

به‌تازگی مسئولان فرهنگی شهر یزد تصمیم گرفته‌اند برای جذب مسافر به یزد در ماه‌های گرم سال یعنی تیر و مرداد، جشنواره تابستانی در یزد برگزار کنند که برنامه‌های آن شامل بازدید از مناطق ییلاقی شهرستان تفت ‌و مهریز، مناطق کویری شهرستان اردکان و بافق و بازدید از هتل‌های سنتی شهر یزد می‌شود.

رویدادهای مهم برای هموطنان زرتشتی

شهر یزد یکی از مهم‌ترین شهرهای زرتشتی‌نشین ایران است. هموطنان زرتشتی ما در طول سال جشن‌های زیادی در یزد و اطراف آن برگزار می‌کنند که جشن سده یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

جشن سده

عکاس: خسرو پرخیده (خبرگزاری مهر)

این جشن هر سال در دهم بهمن ماه برگزار می‌شود و پیروان آیین زرتشت در این روز پس از غروب آفتاب توده‌‌های عظیم هیزم که با مشعل‌هایی که لاله نام دارد، آتش می‌زنند و با اجرای بدون توقف موسیقی که معمولا دف‌نوازی است، این رویداد بزرگ را در کنار هم جشن می‌گیرند.

جشن سده

عکاس: خسرو پرخیده (خبرگزاری مهر)

روحانیان بزرگ زرتشتیان نیز در این جشن حاضر می‌شوند و با خواندن بخشی از کتاب اوستا، فضایی معنوی نیز به این جشن می‌بخشد. حتی در زمان برپایی این جشن ملی تورهای مختلفی به مقصد یزد برگزار می‌شود.

جشن سده

عکاس: خسرو پرخیده (خبرگزاری مهر)

جشن آذرگان یکی دیگر از رویدادهای مهم زرتشتیان است که در نهم آذرماه با مراسمی از جمله افروختن آتش و جشن گستردن سفره‌های آیینی، نظافت و تزیین آتشکده‌ها و نیانش با ایزد منان برگزار می‌شود.

جشن آذرگان

منبع: سفرمی

زرتشتیان همیشه در زنده نگه داشتن جشن‌های باستانی نوروزی نیز نقش بسزایی داشتند. زرتشتیان روستای قاسم‌آباد یزد هر سال در سپیده دم روز اول فروردین و ساعت ۵ صبح نوروز را با افروختن آتش روی بام خانه‌ها و پخش موسیقی نوروز از بلندگوها جشن می‌گیرند. این جشن با طلوع آفتاب به پایان می‌رسد. روستای قاسم‌آباد در ۷/۵ کیلومتری جنوب یزد قرار دارد و برای رسیدن تنها باید ۱۳ دقیقه رانندگی کنید.

در ضمن زرتشتیان هر ساله در ۲۴ تا ۲۶ خرداد در زیارتگاه پیر سبز چک چک دور هم جمع می‌شوند و به جشن و پایکوبی، نیایش با پروردگار خود و ملاقات با یکدیگر می‌پردازند. زرتشتیان جشن‌های زیاد دیگری نیز برگزار می‌کنند که صحبت در مورد آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد.

گردهمایی زرتشتیان در زیارتگاه پیرسبز

عکاس: مهربان افسر کشمیری (خبرگزاری ایسنا)

هزینه هتل‌ها

هتل داد یزد

منبع: سایت هتل داد یزد

هزینه هتل‌ها و مراکز اقامتی یزد از ۴۶ هزار تومان تا ۳۶۰ هزار تومان متغیر است و هزینه اقامت یک شب در یک هتل مناسب در یزد از ۹۰ هزار تومان شروع می‌شود. البته این قیمت‌ها مربوط به زمان نگارش این مقاله است و طبیعتا در برخی از ایام مانند نوروز ممکن است افزایش پیدا کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه