چگونه در باران زیر چادر بخوابیم؟

نازنین امانت
نازنین امانت شنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
چگونه در باران زیر چادر بخوابیم؟

آیا تاکنون به فکر اقامت چند روزه در جنگل یا فضاهای باز حین سفرتان افتاده‌اید؟ یا تا به حال به‌دلیل شرایط جوی متغیر و ترس از خیس شدن زیر باران، از فکر اقامت در فضای باز بیرون آمده‌اید؟

چادر مسافرتی گزینه فوق‌العاده و بسیار سبک است که به‌عنوان یک سرپناه فوری در کوله پشتی‌ها، در آب و هوای بارانی یا آفتابی استفاده می‌شود. در این مقاله با چادرهای مربع یا مستطیل شکلی آشنا می‌شویم که ممکن است لبه یا جداره‌های منحنی شکل داشته باشند تا سرپناه مناسبی در شرایط بارانی محسوب شوند.

چادر‌ها وزن بسیار سبکی دارند و با توجه به ابعاد، نوع پارچه و هزینه‌ی خرید آن‌ها، بسیار مقرون به صرفه است که یکی از آن‌ها را با وزنی حدود ۲۲۷ تا ۴۲۵ گرم می‌توان بدون خستگی زیاد در سفرها با خود به‌ همراه داشت.

از دیگر مزایای استفاده از چادر این است که علاوه بر وزن سبک، می‌توان جای خوبی هم برای برپایی آن پیدا کرد. شکل ساده‌ی A مانند چادر (بعد از برپایی) بین دو درخت به‌راحتی گنجانده می‌شود، حتی در جنگل‌های پوشیده از درخت هم می‌توان جای مناسبی برای به‌پا کردن آن‌ها یافت. چادرهای مسطح (آن‌ دسته از چادرها که گوشه‌هایی با زاویه‌ی ۹۰ درجه دارند) هم می‌توانند در شکل‌های مختلفی برپا شوند، تا محافظ بهتری در شرایط جوی نامساعد باشند.

Trap

چادرهای مستطیل و مربع شکل که دارای گوشه‌هایی با زاویه‌ی ۹۰ درجه هستند، می‌توانند در شکل‌های مختلفی بر‌پا شوند تا در برابر شرایط جوی نامساعد بیشترین محافظت را داشته باشند. در تصویر بالا این یک چادر مربع شکل ۴۲۵ گرمی با مساحت ۹ مترمربع است. داشتن پارچه اضافی در این چادر باعث شده است که به راحتی در حالات مختلف نصب شود.

چگونه از خیس شدن خود به هنگام باران در چادر جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از پاشیده شدن آب باران

۳ عامل وجود دارد که باعث می‌شود شما و پوشش‌تان زیر چادر به هنگام باران خیس شود. اولین مورد، پاشیده شدن آب است و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که قطرات باران که درست در کنار چادر به زمین اصابت می‌کند، به سمت شما باز می‌گردد. پاشیده شدن آب بیشتر برای شما به‌عنوان یک مزاحمت است تا یک تهدید، و بعد از اتمام آن طوفان، شما باید لباس‌های‌تان را در زیر نور خورشید خشک کنید.

۲ راه رایج برای جلوگیری از پاشیده‌ شدن آب وجود دارد

۱. انتهای چادر را پایین بیاورید تا از فضای باز بین چادر و زمین کاسته شود، این باعث می‌شود که به سمت وسط چادر سوق داده شوید و از حاشیه‌های آن فاصله بگیرید. بنابراین در این مواقع، داشتن یک چادر دو نفره‌ی بزرگ، اغلب بهتر از چادر یک نفره‌ی کوچک است. در هنگام برپا کردن چادر، قاعدتا باید همه‌ی اطراف آن را به زمین محکم کنید؛ بسیاری از مردم برای داشتن تنفسی بهتر و افزایش عرض چادر، یک فضای خالی برای عبور هوا باقی می‌گذارند که در هنگام باران باعث خیس شدن داخل چادر می‌شود.

۲. درون چادر خود را با کیسه خوابی ضد آب و سبک وزن تکمیل کنید. اگر کوله‌بار سبکی دارید، کیسه خواب‌های ضد آب به‌ اندازه‌ی کافی بزرگ است که شما و تمام وسایل‌تان را دربرگیرد. حتی این کیسه خواب‌ها اگر ضد آب هم نباشند، می‌توانند جلوی پاشیده شدن آب به وسایل‌ و خیس شدن آن‌ها را بگیرند و همچنین گرمای بیشتری را برای شما فراهم کنند. این کیسه‌های خواب، محافظ خوبی در برابر باد و حشرات هستند.

آب‌گرفتگی

دومین حالت شدیدتر خیس شدن، هنگامی است که چادر خود را در محل نامناسبی برپا کرده‌اید که آب می‌تواند زیر سطح آن جمع شود، یا این‌که روی سطح سخت و با نفوذپدیری کم (مثل سکوهای چوبی برپایی چادر یا زمین سخت اردوگاه) برپا کرده‌اید. دوری کردن از این محل‌ها یک هنر است و به آن هنر انتخاب محل اردوگاه گفته می‌شود.

هنگام چادر زدن بهترین محل اردوگاه تپه‌هایی است که سطح آن کمی بالاتر از زمین‌های اطرافش است، با خاک جذب‌کننده، غنی از مواد معدنی، که بیشتر باران را جذب می‌کند تا این‌که آن را به اطراف بپاشد. قسمت برآمده زمین نیازی نیست که به پهنای چادر باشد، کافی است به اندازه‌ای باشد که آن را بالا نگه دارد.

زمینی که از قبل خیس است

اگر تصمیم دارید چادر خود را در باران یا بعد از طوفان، روی زمینی خیس برپا کنید، بهترین محافظ برای جلوگیری از خیس شدن چادر این است که تکه‌ای از پلاستیک‌هایی که مخصوص بسته‌بندی کردن پنجره است (با نام پلی‌کرایو در بازار به فروش می‌رسد) به‌عنوان پوششی عایق روی زمین استفاده کنید. این پلاستیک‌ها در عین حال که بسیار نازک و سبک هستند، اگر از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید، مواد آن به اندازه‌ی کافی سخت و مقاوم است که حتی به مدت یک فصل کامل باقی بماند. بسیاری از مردم، یک کیسه‌ی خواب و یک صفحه‌ی پلاستیکی برای زمین را در سفرهای‌ خود همراه‌شان می‌برند، حتی اگر در طول سفر نیازی به آن‌ها نباشد.

tent

مزیت اصلی چادر، انعطاف‌پذیری‌ فوق‌العاده‌ای است که در یافتن محلی مناسب برای اقامت به شما می‌دهد

مدیریت رطوبت

اگر وسایل شما خیس یا مرطوب شد، آن‌ها حتما تا روز بعد خودشان خشک می‌شوند. اگر لحاف یا کیسه خواب‌تان خیس شد، باید به شهر بروید و در خشک‌کن‌های صنعتی خشک‌شان کنید. اما اگر فقط مرطوب شدند، هنگام صبحانه یا در طول روز هنگامی که استراحت می‌کنید، باید آن‌ها را در زیر نور خورشید پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

مردم به حدی روی سرعت سفر و مقدار مسافت طی شده در طول روز متمرکز می‌شوند که مهارت‌های ابتدایی مثل توقف برای خشک کردن وسایل‌شان را که لازمه‌ی سفرهایی در فضای باز است، فراموش می‌کنند. اگر در این‌ مسافرت‌ها وسایل‌تان خیس یا مرطوب می‌شوند، باید با آن کنار بیاید. و اگر به مشکلی پایدار تبدیل شد، باید مدیریت رطوبت را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید. این واقعیت را هم به خاطر داشته باشید که می‌توان نشست و هم‌زمان با گوش دادن به آواز پرنده‌ها، شاهد خشک شدن کیسه‌های خواب بود و از سفر لذت برد.

مدیریت رطوبت

مزیت استفاده از چادرهایی با ابعاد بزرگ را دست کم نگیرید؛ آن‌ها می‌توانند محافظت بیشتری را در برابر آب‌وهوا‌ی نامساعد برای شما ایجاد کنند. اما اگر می‌خواهید باز هم محافظ بهتری داشته باشید، از چادرهای لبه‌دار استفاده کنید. لبه به‌صورت یک طاق زاویه‌دار است که به جلو یا پشت چادر اضافه می‌شود و محافظت بیشتری را در شرایط جوی بد ایجاد می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع Sectionhiker

دیدگاه