تلفیق سنت و مدرنیته در چین قرن بیست و یکمی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
تلفیق سنت و مدرنیته در چین قرن بیست و یکمی

کشور وسیع چین با اینکه تلاش می‌کند از پیشرفت، تکنولوژی و مدرنیته عقب نماند؛ اما تمام سعی خود را برای حفظ و نشان دادن فرهنگ و سنت باستانی این کشور نیز کرده است.

دانیل کلارک از دان فلایینگ سولو (Dan Flying Solo) اخیرا سفر دو هفته‌ای به چین، به یکی از ۱۰ مقصد برتر گردشگری جهان در سال ۲۰۱۸ داشته است. چین کشوری است که دائما در حال تغییر و تحول است و توانسته شهرهای قرن بیست و یکمی با آسمان‌خراش‌های معرکه و روستاهای سنتی کوچک را باهم تلفیق کند و گاهی اوقات فقط با یک قطارسواری کوتاه این دو به هم متصل می‌شوند. دانیل کلارک بخش عمده‌ای از سفر ۱۴ روزه‌اش از پکن به هنگ کنگ را با قطار انجام داده است و می‌گوید:

در این دو هفته، محو تماشای قصرهای تاریخی در مرکز پکن بودم و با حیرت به آسمان‌خراش‌هایی که در شب می‌درخشیدند، نگاه می‌کردم و بعد هم تراس‌های برنج در حومه جنوبی شهر که سرعت زندگی آهسته‌تری داشت مرا مجذوب خود کرد. اگر بگویم این سفر پر از تناقض‌ها بود، حق مطلب را ادا نکرده‌ام، دوست دارم باز به این کشور برگردم و حقایق بیشتری از این کشور وسیع و متنوع را کشف کنم.

افتتاح بخش های جدیدی از قصرهای باستانی

چین

شهر ممنوعه در پکن که امروزه به صورت موزه قصر سلطنتی درآمده است، مجموعه‌ای گسترده با بیش از ۹۰ قصر و بیش از ۸۰۰۰ اتاق مجزا است.

شهر ممنوعه پکن امروزه به صورت موزه قصر سلطنتی درآمده است

در سال‌های اخیر نه تنها اتاق‌های جدیدی که تعمیر شده، برای بازدید مردم باز شده‌ است، بلکه تعداد زیادی آثار هنری و مجسمه‌هایی از ۲۴ امپراطوری مختلف را نیز به نمایش گذاشته‌اند. کار ساخت این مجموعه در سال ۱۴۰۶ شروع شد و تا پایان ۲۰۱۸ حدود ۸۰ درصد آن برای بازدید عموم باز است و مابقی تعمیرات تا سال ۲۰۲۰ ادامه می‌یابد. این محل به عنوان شلوغ‌ترین جاذبه گردشگری چین، روزانه ۸۰ هزار بازدیدکننده دارد و برای گرفتن عکس‌ بدون ازدحام جمعیت باید خیلی صبر کنید.

میراث اسلامی در شلوغی شهرها

چین

شهر شیان در انتهای شرقی جاده ابریشم باستانی قرار گرفته است و وعده‌های غذایی و خوراکی‌های اسلامی را می‌توان در خیابان‌های کوچک اطراف مسجد چوبی مرکز شهر پیدا کرد. این شهر در نزدیکی یکی از جاذبه‌های معروف چین، ارتش تراکوتا، قرار دارد که همچنان در حال حفاری آن هستند. برج بل شیان (Bell Tower) و برج درام شیان (Drum Tower) از مهم‌ترین ساختمان‌های این شهر هستند و با اینکه این برج‌ها در بسیاری از شهرهای قدیمی چین وجود داشته است (از صدای زنگ برای اعلام آغاز و پایان روز استفاده می‌کردند)، اما برج‌های شهر شیان بهتر از بقیه محافظت و نگهداری شده‌اند و شهرت زیادی دارند.

تلفیق سنت و مدرنیته

چین

با توجه به اینکه امکان سفر ۳ یا ۶ روزه بدون ویزا به مراکز اصلی چین برای اتباع برخی از کشورها وجود دارد، لذت یک سفر کوتاه بیشتر از هر وقت دیگری راحت‌تر شده است. گردشگرانی که به شانگهای سفر کرده‌اند می‌توانند با یک قطارسواری کوتاه به سوژو (Suzhou) بروند که تضاد بین چین مدرن و مقاصد سنتی‌تر را به خوبی به آنها نشان می‌دهد. شهر سوژو به خاطر باغ‌های کلاسیک و کانال‌های آب که در زیر پل‌های بی‌شماری جریان دارد، مشهور شده است و به همین دلیل قایق‌سواری در آن یکی از فعالیت‌های رایج به شمار می‌رود. اگر از نقاط شلوغ شهر فاصله بگیرید، علاوه بر مغازه‌های کوچکی که کالاهای محلی می‌فروشند، شاهد بازی کودکان در کنار آب و به طور کلی ریتم کندتری از زندگی خواهید بود.

آسمان خراش شهرهای مدرن

چین

هیچ شهری در چین به اندازه شانگهای نشان‌دهنده یک شهر قرن بیست و یکمی نیست. مناظر خیره‌کننده خط افق منطقه ساحلی بوند (The Bund) که آسمان شب را پرتلالو کرده است و برج شانگهای (Shanghai Tower) که یکی از مرتفع‌ترین سکوهای تماشا در سال ۲۰۱۷ را داشته است را می‌توانید در شانگهای مدرن ببینید. این فقط شانگهای نیست که جاذبه‌های گردشگری مدرن دارد، شهر شنژن نیز سال گذشته، دیزاین هاب (Design Hub) را راه‌اندازی کرد که شامل یک گالری مشارکتی با موزه ویکتوریا و آلبرت (V&A Museum) لندن است. اگر می‌خواهید یک روز کلاسیک‌تر در شانگهای بگذرانید، می توانید به محله فرانسوی ها شانگهای (French Quarter) با جاذبه‌های تاریخی سر بزنید و از معابد شهر که در میان آسمان‌خراش‌ها قرار دارند دیدن کنید.

قطارهای سریع السیر شهر به حومه شهر

چین

چین، بزرگ‌ترین شبکه ریلی سریع‌السیر جهان را دارد و به همین دلیل در سال‌های اخیر سفر به اقصی نقاط این کشور وسیع، خیلی سریع‌تر و راحت‌تر شده است. اگر قصد دارید از تراس‌های برنج در لانگجی (Longji) که قبایل سنتی در آن ساکن هستند، دیدن کنید یا به کوه کراست (Karst Mountain) در یانگ‌شائو (Yangshuo) بروید که مناسب کوله‌گردها است، قطار سریع‌السیر چین گزینه‌ای عالی برای رفت و آمد محسوب می‌شود.

چین، بزرگ‌ترین شبکه ریلی سریع‌السیر جهان را دارد

از آنجا که چین به دنبال راه‌های جدید برای نشان دادن طبیعت زیبای این کشور است، پل‌های معلق شیشه‌ای و سکوهای تماشای متعددی افتتاح شده‌ است و فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای تحسین مناظر تمام‌نشدنی سراسر چین فراهم کرده‌اند.

غذاهای خیابانی با ستاره میشلن

چین

شهرهای زیادی در جهان وجود ندارد که به غذاهای خیابانی که موفق به دریافت جایزه میشلن شده باشد، به خود ببالد، اما هنگ کنگ که یک منطقه اداری خاص در چین است، این موفقیت و بیشتر از اینها را در کارنامه خود دارد. برای تماشای یک غروب خورشید فوق‌العاده، با تراموا به قله ویکتوریا (Victoria Peak) بروید و از تماشای شهر که در تاریکی شب می‌درخشد لذت ببرید. از فروشنده‌های دوره‌گرد، غذاهای خیابانی خوشمزه و ارازن بخرید و به هیچ عنوان سواری با کشتی استار فری (Star Ferry) به خصوص در طول سمفونی نور هنگ کنگ (Symphony of Lights) را از دست ندهید که با جشنواره‌ای از نور و موسیقی، حال و هوای اطراف بندر را به شور و هیجان می‌آورد.  مطمئنا هنگ کنگ یکی از شهرهای معرکه چین است که می‌توانید ساختمان‌های مدرن و آینده‌نگرانه را در کنار سنت‌های قدیمی و باستانی مشاهده کنید.

 

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه