وضعیت قرمز در شهر تاریخی و گردشگری ونیز

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
وضعیت قرمز در شهر تاریخی و گردشگری ونیز

در شهر تاریخی ونیز، با وقوع شدیدترین سیل یک دهه اخیر و زیر آب رفتن ۷۵ درصد این شهر وضعیت قرمز اعلام شده است.

بسیاری از مناطق گردشگری شهر تاریخی و توریستی ونیز با بالاآمدن رکوردشکن سطح آب بر اثر بارش شدید و توفان و جاری شدن سیل در شمال ایتالیا، بسته شده و از بسیاری از توریست‌ها خواسته شده مناطق معروف از جمله قسمت تاریخی شهر چون میدان سن مارک را ترک کنند.

سطح آب در ونیز بیش از ۱٫۵ متر بالا آمده است، اتفاقی که تنها پنج بار در تاریخ این شهر تکرار شده بود و «لوکا زایا» فرماندار ونیز هشدار داده است که سطح آب می‌تواند به اندازه سیل سال ۱۹۶۶ که خسارات زیادی در ونیز ایجاد کرد و مرکز تاریخی شهر فلورانس، دیگر شهر زیبای ایتالیا را نیز تخریب کرد، بالا بیاید.

سیل درونیز

یونسکو یک کمپین بین‌المللی برای محافظت از این شهر زیبا با وقوع سیل در ونیز در سال ۱۹۶۶ به راه انداخته بود.

همچنین استفاده از وسایل نقلیه آبی نیز در ونیز متوقف شده و تنها اتوبوس‌های آبی فعال هستند که صدها نفر از توریست‌های گیرافتاده را از شهر خارج می‌کنند. از این شهر زیبا روزانه حدود ۷۰ هزار گردشگر که از میزان جمعیت ونیز نیز بیشتر است، دیدن می‌کنند که صدمات زیادی را به ونیز که در فهرست میراث جهانی سازمان «یونسکو» نیز به ثبت رسیده، در سال‌های اخیر وارد کرده‌اند که این امر چندین بار به برگزاری تظاهرات‌هایی ضد حضور گردشگران و قایق‌های بزرگ تفریحی در شهر از سوی ساکنان بومی انجامیده است.

تاکنون بیشترین صدمه از لرزش حاصل از تردد کشتی‌های تاریخی به جاذبه نخست گردشگری این شهر یعنی میدان مشهور «سن مارک» و کلیسای زیبای «سن مارکو»  ونیز، وارد شده است.

سیل در ونیز

این شهر تاریخی سالانه میزبان حدود ‌۲۰ میلیون گردشگر است و گردشگران این شهر را یکی از زیباترین شهرهای جهان دانسته و به این شهر لقب موزه‌ای در فضا باز را داده‌اند.

در سال ۱۹۸۷ شهر ونیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه