از شهرهای تقلبی تا مرگ اینستاگرام، پیش بینی های ریچارد واتسون درباره آینده سفر

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
از شهرهای تقلبی تا مرگ اینستاگرام، پیش بینی های ریچارد واتسون درباره آینده سفر

ریچارد واتسون، آینده‌شناسی است که بسیاری از پیش‌بینی‌های او درباره آینده درست بوده و حالا در مورد آینده سفر و مسافرت پیش‌بینی‌هایی داشته که در نوع خود جالب است.

ریچارد واتسون، آینده‌شناسی است که بحران مالی جهانی را پیش‌بینی‌ کرده بود و می‌دانست که یک روز می‌توانیم هزینه‌های خود را با موبایل‌مان پرداخت کنیم. او همچنین درباره‌ی تحویل پیتزا با پهپاد و خوردن برگر حشرات نیز پیش‌بینی کرده بود. حالا که همه این رویدادها اتفاق افتاده‌اند، دوست داریم بدانیم نظر او درباره تعطیلات در آینده چیست؟ به نظر او، از دورنوردی (teleportation) تا پارک‌های موضوعی از پیشرفت‌هایی است که در صنعت سفر اتفاق خواهد افتاد. نظرات او را در ادامه مطرح خواهیم کرد.

ازدحام گردشگر افزایش می‌یابد

در آینده با خیل عظیم گردشگران به‌خصوص از کشورهای چین، روسیه، هند، مکزیک، نیجریه و ترکیه روبه‌رو خواهیم شد. در واکنش به این موضوع احتمالا شاهد ظهور تفرجگاه‌های متنوع نیز خواهیم بود. با اینکه الان یک شهر ونیز در چین وجود دارد، اما شاید مقاصد گردشگری جعلی بیشتری نیز ساخته شود.

صنعت گردشگری تعطیل می‌شود

آینده سفر

با افزایش قیمت نفت، تغییرات چشمگیری در هزینه پرواز به وجود می‌آید یا حتی شیوع یک بیماری همه‌گیر می‌تواند به توقف مسافرت‌های بینجامد. به یاد دارم که زمان شیوع بیماری سارس، همه مسافران هواپیما ماسک زده بودند. حتی یک ماجرای تروریستی می‌تواند باعث تعطیلی موقت سفرها شود.

یکی دیگر از مواردی که باعث توقف مسافرت‌ها می‌شود، فوران‌های آتشفشانی است. فوران کوچکی در آتشفشان ایسلند داشتیم. هر چند که یلواستون، آتشفشان خیلی بزرگی است و فوران آن می‌تواند خیلی گسترده باشد. آتشفشانی در سال ۱۸۱۵ فوران کرد و باعث تعطیلی تابستان آن سال شد. این اتفاقات متعلق به گذشته است و خوشبختانه صنعت مسافرت توانسته به سرعت خود را بازیابی کند. به همین دلیل فکر نمی‌کنم که چنین اتفاقاتی باعث تغییرات بلندمدت شود، اما مطمئنا تاثیری ۶ ماه تا یک سال روی مسافرت‌ها خواهد داشت.

پاسپورت کاغذی منسوخ می‌شود

پاسپورت‌های کاغذی که امروزه خیلی رایج هستند، در آینده قدیمی و منسوخ می‌شوند. هر چند فکر می‌کنم که علی‌رغم سایر موضوعات، مردم همچنان به استفاده از این پاسپورت‌های فیزیکی علاقه‌مند باشند. احتمالا اسکن اثر انگشت یا عنبیه چشم جایگزین‌های این پاسپورت‌ها در آینده خواهد بود. اخیرا شنیده‌ام که نحوه راه رفتن ما نیز درست مثل اثر انگشت‌مان منحصر به فرد است و در نتیجه با راه رفتن در امتداد یک راهرو در فرودگاه می‌توان اطلاعات گذشته آن شخص را مشخص کرد. به همین دلیل فکر می‌کنم که در آینده بیومتریک‌تر خواهیم شد و در عین حال پاسپورت‌های خود را نیز نگه می‌داریم.

کتابچه راهنمای لغات دوباره به کار می‌رود

به لطف راهنمایی‌هایی که می‌توانیم از Babelfish برای ترجمه بگیریم، به نظر می‌رسد کتابچه راهنمای لغات در آینده دیگر کاربردی نداشته باشد. اما باید در مورد این پیش‌بینی مراقب بود زیرا در روندهای بزرگ ممکن است اتفاق معکوس رخ دهد. پس هر چیزی ممکن است پیش آید و شاید مردم بخواهند مجددا از این کتاب‌های راهنما استفاده کنند.

 رسانه های اجتماعی جالب می‌شود

آینده سفر

حتما شنیده‌اید که می‌گویند برخی مقاصد مناسب عکاسی برای اینستاگرام هستند، خیلی مطمئن نیستم که این ماجرا تداوم داشته باشد و شاید حتی یک روز منسوخ و قدیمی به نظر برسد. فکر می‌کنم رسانه‌های اجتماعی در آینده خیلی عجیب و جالب می‌شود، اما دقیقا نمی‌دانم در چه مسیری پیش می‌روند.

واقعیت مجازی جایگزین سفر نمی‌شود

واقعیت مجازی جایگزین سفر نخواهد شد، از این بابت مطمئن هستم. شنیده‌ام که افراد زیادی می‌گویند چرا به خاطر سفر رفتن، خود را به زحمت می‌اندازید. به این دلیل که سفر کاملا متفاوت است! وارد گوگل می‌شوید و هدفون خود را به گوش می‌زنید تا وارد دنیای مجازی شوید اما واقعیت مجازی کاملا با واقعیت در تمایز است و به هیچ عنوان نمی‌تواند جای آن را بگیرد. مطمئنا هیچ چیزی به اندازه قدم زدن در بازاری در مسقط، استشمام بوی ادویه‌جات و لمس اشیاء لذت‌بخش و واقعی نخواهد بود.

واقعیت افزوده شاید به گردشگری کمک کند

در آینده شاهد تاثیر زیاد واقعیت افزوده خواهیم بود. می‌دانم که فیسبوک و اپل روی یکسری عینک کار می‌کند و احتمالا گوگل نیز پروژه‌ لنزهای چشمی را در دستور کار خود دارد. شما می‌توانید در اطراف اهرام مصر قدم بزنید و با زدن این عینک‌ها، از نحوه ساخت و شکل ظاهری آن در ۲۰۰۰ سال قبل مطلع شوید. در اینجا واقعیت مجازی، تجربه‌ای متفاوت را به گردشگری اضافه می‌کند. 

تقاضا برای خودروهای با فرمان دستی زیاد می‌شود

آینده سفر

آیا می‌توانید با خودروی خودگردان یا بدون راننده به جاده بزنید؟ اگر مجبور به رانندگی نباشید، خودرو به یک هتل یا بار و بخشی از تجربه‌ی سفر تبدیل می‌شود. اما احساس می‌کنم که این روند معکوس خواهد شد. خودروی خودگردان به‌خصوص در شهرهای بزرگ، در دسترس همه خواهد بود و فکر می‌کنم که در آینده مردم برای تجدید خاطره، به دنبال خودروهایی با فرمان دستی بروند. اگر این اتفاق نیفتد شاید سفر جاده‌ای کاملا از بین برود.

پهپادهای مسافربری رواج می‌یابد

ایر نیوزلند به طور جدی به دنبال پهپادهای مسافربری است تا مسافرها را از شهر به فرودگاه و بالعکس جابه‌جا کند. آنها آسمان شلوغی ندارند و در نتیجه مشکلات لندن را نخواهند داشت. پیش‌بینی می‌کنم که در برخی نقاط دنیا رواج می‌یابد و اگر موفقیت‌آمیز شود، در سایر نقاط دنیا نیز به‌کار گرفته می‌شود. در آینده سوار یک وسیله هوایی خواهم شد و خلبان می‌گوید سفری امن‌تر از هلی‌کوپترها خواهید داشت.

سوار هواپیماهای جایگزین می‌شوید

در آینده شاید بتوان سوار هواپیماهای جایگزین شد، البته این ایده برای خطوط هوایی بدون مسیر ثابت خواهد بود. به عنوان مثال خط هوایی مورد نظر من می‌گوید که به یک مقصد پرواز ندارد اما اگر ۲۰۰ نفر قصد داشته باشند آخر هفته به آنجا سفر کنند، این پرواز انجام خواهد شد. این خطوط هوایی در مورد زمان‌بندی خیلی انعطاف‌پذیر هستند و شاید این یکی از دلایلی باشد که هزینه سفر کم خواهد شد.

سریال وست‌ ورلد غیرممکن نخواهد بود

فکر می‌کنم در آینده ماجرای سریال وست‌ورلد خیلی دور از ذهن نخواهد بود و می‌توانید واقعا با یک رباط کاملا واقعی برخورد کنید. مثل یک دیزلی‌لند با هر نوع رباطی مواجه می‌شوید. شاید حتی یک کشور جدید هم اختراع کنید؟ در دبی جزایر کوچکی وجود دارد، پس نظرتان راجع به ساخت یک جزیره بزرگ که سفر به آنجا نیاز به پاسپورت هم داشته باشید، چیست؟ نمونه‌هایی از این مکان‌ها را هم‌اکنون در دنیا داریم، نظیر جزایر کانال (Channel Islands) که برخی از قوانین کشوری در آن رعایت نمی‌شود. شاید ماجرای وست‌ورلد نیز در چنین جزیره‌ای در خارج از یک کشور محقق شود.

دورنوردی اتفاق نخواهد افتاد

دورنوردی شاید علمی-تخیلی‌ترین اتفاقی باشد که ممکن است در حوزه سفر اتفاق بیفتد. شاید از نظر تئوری غیرممکن نباشد، ولی از آنجا که به انرژی زیادی نیاز دارد فکر نمی‌کنم عملی باشد. احتمالا می‌توانید آواتار شخصی خود را به جای خودتان به جایی بفرستید.

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه