رونمایی از بلندترین مجسمه جهان در هند

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۵
رونمایی از بلندترین مجسمه جهان در هند

بلندترین مجسمه‌‌ی جهان به ارتفاع ۱۸۲ متر در هند پرده‌برداری شد. ارتفاع این مجسمه دو برابر مجسمه‌ی آزادی آمریکا، است. 

در صد و چهل و سومین سالگرد تولد سردار والابی پاتل، تندیسی از این سیاستمدار شهیر و محبوب هندی به بلندی ۱۸۲ متر در هند رونمایی شد. این مجسمه که بی‌تردید بلندترین مجسمه‌ی جهان است، از ۱۸۵۰ تن برنز ساخته شده است.

مجسمه‌ی اولین معاون نخست وزیر هند که در نتیجه‌ی تلاش‌هایش برای یک‌پارچه ساختن هند در دهه‌ی ۱۹۴۰ به نام «مرد آهنی هند» نامیده می‌شود، امروز صبح توسط نارندرا مودی، نخست وزیر فعلی هند، پرده‌برداری شد. البته، وزن برنزهای استفاده شده در این مجسمه، مهم‌ترین موضوع درباره ساخت مجسمه‌ی «وحدت» (Statue of Unity) که در جزیره‌ی سادو (Sadhu Island) در ایالت غربی گجرات واقع شده است، نیست.

این مجسمه‌ی ۱۸۲ متری، دو برابر مجسمه‌ی آزادی در آمریکا و ۹ برابر مجسمه‌ی فرشته‌ی شمال در انگلستان است؛ همچنین، ۵۰ متر بلندتر از تندیس بودای معبد بهار (China’s Spring Temple Buddha) در چین است که تا قبل از این، دارنده‌ی عنوان بلندترین مجسمه در جهان بود.

مجسمه والابای پاتل

مجسمه‌ی رهبر سیاسی و اجتماعی هند که از پیروان مهاتما گاندی بود، با هزینه‌ی ۲۲٬۹۰۰٬۰۰۰ پوند (۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار) و در مدت ۳۳ ماه ساخته شد. برای ساختن این مجسمه، از ۱۷۰۰ تن برنز، ۱۸۵۰۰ فولاد تقویت شده و ۶۵۰۰ تیر فولادی ساختمانی استفاده شده که بخش زیادی از این مواد، طی یک برنامه‌ی اجتماعی «ادای احترام به پاتل» به‌شکل ابزار کشاورزی از روستاهای اطراف جمع‌آوری شده است. فضای داخلی مجسمه را به مساحت ۱۸۰٬۰۰۰ متر مکعب با بتن پر کرده‌اند. 

بلندترین مجسمه جهان

این مجسمه از سد نارمادا در پناهگاه حیات وحش «شولپانشوار» (Shoolpaneshwar wildlife sanctuary) نیز مرتفع‌تر است و با استفاده از یک پل به یک موزه و یک گالری صوتی و تصویری، یک هتل سه ستاره و یک باغی که به افتخار پاتل ساخته می‌شود، متصل خواهد شد. نمایشی از «لیزر، نور و صدا» هم به افتخار تلاش‌هایی که در راستای یکپارچگی هند انجام شد، برگزار می‌شود. 

وب‌سایت «مجسمه‌ی اتحاد» که عنوان «مجسمه‌ای به عظمت اعتبار آن» را به آن بخشیده است می‌گوید:

این مجسمه که در عرض کمتر از پنج سال ساخته شده است، بلندترین، بزرگ‌ترین و غول پیکرترین مجسمه‌ی جهان است. این کار، ادای احترام ما به مردی است که هند را متحد کرد: سردار پاتل.

مجمسه والابای پاتل

این پروژه، منتقدانی هم داشته است؛ عده‌ای نخست وزیر مودی را متهم به انجام مانورهای گران قیمت سیاسی به نفع حزب متبوع سیاسی خود کرده‌اند. موهان گورومورتی (Mohan Gurumurthy) در سال ۲۰۱۳ در مصاحبه‌ای به تلگراف گفته بود که خود سردار پاتل، مخالف هدر دادن پول به این طریق است. او گفت:

اگر سردار پاتل زنده بود، هرگز قبول نمی‌کرد که میلیون‌ها پوند به پای مجسمه‌ی او ریخته شود.

مقامات هند امیدوار هستند که این مجسمه به‌همراه برج ۱۵۰ متری آن که برای دیدن تپه ماهورها و سرزمین‌های دست‌نخورده‌ی اطراف در نظر گرفته شده است، ثروت زیادی را در قالب گردشگری برای این منطقه به ارمغان بیاورد.  

مجسمه والابای پاتل

دولت محلی در حال ساختن بزرگراهی به طول دو مایل هستند تا گردشگران بتوانند از شهر کوادیا (Kevadia) دسترسی راحت‌تری به این مجسمه داشته باشند؛ گردشگران همچنین می‌توانند با گذشتن از سد سردار سارووار (Sardar Sarovar Dam) با قایق‌سواری به این منطقه برسند. یک سکوی فرود برای هلیکوپتر هم به‌زودی در این مکان ساخته خواهد شد.

مجسمه وحدت طوری طراحی شده است که توانایی ایستادگی در برابر بادهایی با سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت، طوفان‌های دسته‌ی ۳ و زلزله‌های ۶٫۵ ریشتری را داشته باشد.

رام ساتور، سازنده‌ی این اثر، برای ساختن چهره‌ای کامل از سردار پاتل، حدود ۲۰۰۰ عکس از این شخصیت را جمع‌آوری کرد و با مورخان و مردمی که از نزدیک وی را دیده بودند صحبت کرد.

مجسمه والابای پاتل

مسئولان «پروژه مجسمه اتحاد» اعلام کرده‌اند:

این مجسمه، به‌عنوان یادبودی برای سردار والابای پاتل، نه‌تنها یادآور همه افراد درگیر در مبارزات بزرگ و ملی آزادی‌خواهانه‌ی ما است، بلکه همچنین الهام‌بخش مردم کشور ما در مسیر درک ایدئولوژی‌های جامع سردار والابای پاتل در مورد وحدت، وطن‌پرستی، رشد همگانی و نحوه حکومت‌داری است.

این بنای یادبود، تنها یک یادواره‌ی خاموش مانند سایر بناهای یادبود نیست؛ بلکه یک ادای احترام کاملا کاربردی و هدفمند است که همه بخش‌های اجتماعی و اقتصادی را در قالب برقراری ارتباطات بهتر، زیرساخت‌های آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی، مرکز تحقیقات توسعه کشاورزی و برنامه‌های دیگری برای رشد جامعه را در بر می‌گیرد.

بلیط بازدید از این مجسمه‌ی ملی برای کودکان و بزرگسالان به قیمت ۳۵۰ روپیه به فروش می‌رسد.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه