رم در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۰
رم در یک نگاه

شهر رم، پایتخت کشور ایتالیا، از قدمت تاریخی و فرهنگ غنی برخوردار است و با جاذبه‌های متعددی نظیر کولوسئوم، ميدان پيازا ناوونا و تپه پالاتین به استقبال گردشگران می‌رود.

شهر رم در مرکز ایتالیا، ناحیه‌ی «لاتزیو» (Lazio) و در کرانه‌ی رود تایبر در ارتفاع چهار کیلومتری از سطح دریا واقع شده است. رم، پایتخت کشور ایتالیا و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است.

قدمت پیدایش این شهر تاریخی بر اساس مستندات به قرن ۷ پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و در نتیجه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان در طول زندگی بشر محسوب می‌شود.

برای نام شهر رم نظریه‌های متفاوتی مطرح است به‌عنوان مثال در برخی نظریه‌ها، این واژه از اسم اولین پادشاه این شهر «رومولوس» (Romulus) یا بر اساس نظریه‌ای دیگر، این اسم از واژه‌ی باستانی (Rhome) به‌معنای «قدرت» گرفته شده است و در یکی دیگر از نظریه‌‌ها، به نام باستانی رودخانه‌ی «تایبر» (Tiber) اشاره دارد زیرا در زمان باستان نام این رودخانه (Rumon) یا (Rumen) بوده است.

رم ایتالیا

طبق افسانه‌ها، شهر رم که قدمتی ۲۷۶۶ ساله دارد، توسط دو برادر دوقلو به نام‌های «رمولوس» و «رموس» پایه‌گذاری شده است. این دو برادر فرزندان «مارس» خدای جنگ بوده‌اند و پس از تولد، داخل سبدی قرار داده شده و به امواج رودخانه سپرده شدند و سپس ‌توسط یک گرگ ماده نجات پیدا کردند و نگه‌داری می‌شوند. به همین دلیل، گرگ ماده‌ای که رمولوس و رموس را شیر داد و بزرگ کرد، در نزد مردم شهر رم از هزاران سال پیش تاکنون، مورد احترام بوده و از آن زمان نماد شهر رم است.

کشور واتیکان به‌عنوان کوچک‌ترین کشور جهان با وسعت ۴۴ هکتاری و جمعیتی یک هزار نفری، در شهر رم قرار گرفته است. رم علاوه بر پایتخت ایتالیا، مرکز اقتصادی این کشور نیز محسوب می‌شود. بسیاری از کارخانه‌ها، دفاتر و شرکت‌های این کشور در شهر رم واقع شده‌اند. صنایع ماشین‌آلات، کامپیوتر و هوافضا از جمله صنایع پررونق در این شهر به شمار می‌روند. جالب است بدانید رم به‌عنوان چهارمین مرکز مد، پس از شهرهای میلان، نیویورک و پاریس شناخته می‌شود و شهرهای رم و تهران با یکدیگر پیمان خواهرخواندگی دارند. مقر اصلی سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO) نیز در رم قرار دارد.

جمعیتی بالغ بر ۲,۸۶۸ میلیون نفر در مساحت ۱٬۲۸۵ رم زندگی می‌کنند و با توجه به ۹۰۰ کلیسای کوچک و بزرگ در این شهر، مسیحیت دین غالب مردم رم محسوب می‌شود. زبان مردم این شهر، ایتالیایی و واحد پول‌شان یورو است.

رم ایتالیا

رم، یکی از محبوب‌ترین شهرهای توریستی اروپا است و بازدیدکنندگان می‌توانند در هر روز و ماهی از سال به این شهر زیبا سفر کنند. رم آب و هوایی گرم در تابستان‌ها و سرد و مرطوب در زمستان‌ها دارد و میانگین دمای این شهر در روزهای سرد سال چهار درجه و در روزهای گرم سال ۲۹ است. سردترین زمان سال در ماه‌های دسامبر تا پایان فوریه (۱۰ آذر تا ۱۲ اسفند) است و از آنجا که شهر اصلا شلوغ نیست و قیمت مکان‌های اقامتی تا حدود نصف فصل پیک، پایین می‌آید، بهترین زمان سفر به رم به حساب می‌آید.

از جاهای دیدنی رم می‌توان به کولوسئوم و طاق کنستانتین با گنجایش ۷۰ هزار تماشاگر، پانتئون با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال، فواره تروی از شاهکارهای قرن ۱۷ میلادی، کلیسای سنت جان لاتران از عصر کنستانتین، گورستان‌های زیرزمینی کاتاکومب سان کالسیتو و سان سباستینو، ویتوریانو به‌عنوان بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم، موزه ملی حمام دیوکلتیان (Terme di Diocleziano)، ميدان پيازا ناوونا یکی از برجسته‌ترین بناهای باروک در رم، میدان تراژان (Foro di Traiano) بزرگ‌ترین و محافظت‌شده‌ترین میدان دوران امپراتوری روم، حمام‌های کاراکالا (Baths of Caracalla) یک مرکز ورزشی کامل با حمام‌های آب گرم و سرد و تپه پالاتین نشان‌دهنده اولین سکونتگاه‌های رومی، اشاره کرد که باید در تور رم از آن‌ها دیدن کنید.

 

مطالب مرتبط:

منبع isna kojaro

دیدگاه