نبود امکانات کافی در منطقه نمونه گردشگری سیترا در نوشهر

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۵
نبود امکانات کافی در منطقه نمونه گردشگری سیترا در نوشهر

سیترا، مهم‌ترین منطقه ساحلی نوشهر است که با وجود اخذ مصوب منطقه نمونه گردشگری، از امکانات چنین مناطقی بی‌بهره است.

سیترا، منطقه‌ای با مساحت حدود ۱۹ هکتار که در زیر پوشش شهرداری نوشهر قرار دارد، در تمامی فصول سال، پذیرای مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور است و طبق آمار، در ماه‌های اوج مسافرت به ویژه تابستان، روزانه تا ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به این منطقه وارد می‌شوند.

سیترا از جمله ۵۶ منطقه نمونه گردشگری بود که در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث‌فرهنگی اعلام شدند. این مناطق به طور معمول در نزدیکی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و گردشگری تعریف می‌شوند.

مناطق نمونه گردشگری برابر تعریف باید دارای امکانات رفاهی، اقامتی، پذیرایی و خدماتی نظیر رستوران دریایی، سوئیت‌های ثابت اجاره‌ای، اسکله دریایی، منطقه شنای آقایان و بانوان، پیست کارتینگ و موتورهای چهارچرخ، جایگاه اسب‌سواری، سینمای ۴ بعدی، فضای ورزش‌های فوتبال و والیبال ساحلی، واحدهای تجاری و پذیرایی و غرفه‌های نمایشگاهی و شهربازی در محدوده ساحلی باشند.

هرچند سیترا، بهترین و ایده‌آل‌ترین منطقه نمونه گردشگری در استان مازندران است؛ اما بسیاری از مسافران و گردشگران از امکانات این مجموعه رضایت ندارند. این گردشگران و بومیان معتقد هستند که شاید طبیعت زیبای این منطقه آن‌ها را به خود جذب کند؛ اما نبود امکانات کافی آن‌ها را آزرده خاطر می‌سازد.

علی استفندیاری، یکی از شهروندان نوشهری درباره این منطقه گفته است:

اینکه مسئولان آماری از شمار گردشگران و مسافران ارائه دهند و خوشحال باشند که نوشهر پذیرای میلیون‌ها مسافر بوده؛ اما مسافران برای دریافت کمترین خدمات شهری رنج ببرند، نشانه ضعف مدیریت است. ساحل سیترای نوشهر قابلیت آن را دارد که مانند بندر انزلی، به مرکز تفریحات دریایی تبدیل شود.

رضا دستاران، شهروندی دیگر نیز درباره این منطقه گفته است:

در گذشته پس از مصوبه منطقه نمونه گردشگری در ضلع غربی ساحل سیترا، هزینه‌های زیادی صرف ساخت اسکله دریایی شده بود؛ اما پس از تغییر مدیریت شهری یعنی از سال‌های ۹۳ تا ۹۵، حجم انبوهی از تخته سنگ‌های بزرگ که در داخل دریا برای ساخت اسکله ایجاد شده بود، جمع‌آوری شد و به مکان دیگری انتقال یافت.

حبیب تاجدینی، یکی از مسافران این منطقه اظهار کرده است:

بابت اجاره هر چادر به منظور اقامت در شب، حدود ۲۰ هزار تومان، حتی در زمان اوج مسافرت حدود ۵۰ هزار تومان از مسافران دریافت می‌شود، در حالی که مسافران امنیت چندانی ندارند.

سیدرضا موسوی میرکلائی، مدرس دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری غرب مازندران (نوشهر) درباره این منطقه افزوده است:

شاید در گذشته نیاز گردشگران فقط بازدید از ساحل و دریا بوده است؛ اما امروزه گردشگران در جستجوی تجربیات متفاوتی از جمله فعالیت‌های ورزشی، تفریحی، فرهنگی و میراث طبیعی در تمام ایام سال هستند. در این نوع گردشگری، فعالیت‌های ورزشی نظیر والیبال، فوتبال، شنا، تماشای طلوع یا غروب آفتاب یا دیگر سرگرمی‌ها در ساحل، مد نظر قرار گرفته است.

بررسی‌ها نشان داده است که سهم گردشگری در اقتصاد نوشهر، پس از ساخت و ساز و کشاورزی، حدود ۲۸ درصد است. بر اساس آئین‌نامه‌های صنعت گردشگری، مناطق دریایی، ساحلی، پهنه کرانه‌ای و پس‌کرانه‌ای جزو چهار منطقه ساحلی هستند که باید امکاناتی برای انجام ورز‌ش‌های آبی، ماهیگیری، تفریحات دریایی، فضاهایی برای نصب چادر، سرویس‌های بهداشتی، مراکز اقامتی و پذیرایی، در آن‌ها پیش‌بینی شود. 

علی امانی، شهردار نوشهر، که در سال‌های ۸۶ تا ۹۲ نیز شهردار نوشهر بوده است، درباره این منطقه اظهار کرد:

نارضایتی مسافران و گردشگران از مجموعه سیترا، باعث شده تا استاندار مازندران، اخیرا از مدیریت این شهر بخواهد تا با برنامه‌ریزی صحیح، منطبق با ویژگی‌های منطقه نمونه گردشگری، امکانات لازم در این محدوده ساحلی را فراهم کند.

او در ادامه افزود:

با توجه به بدهی ۱۵ میلیارد تومانی شهرداری و کمبود اعتبار، نمی‌توان طرح‌های منطبق با منطقه ویژه نمونه گردشگری در سیترا فراهم کرد؛ ولی امیدوارم با اعلام آمادگی، تعدادی از سرمایه‌گذاران استرالیایی، به زودی بتوان در قالب گردشگری ساحلی، طرح‌هایی نظیر حوضچه آرامش، پارک آبی، اتوبوس دریایی و اسکله در این منطقه فراهم کرد.

عکس: ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه