افتتاح نمایشگاه آثار موزه درنتس هلند در موزه ملی ایران

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
افتتاح نمایشگاه آثار موزه درنتس هلند در موزه ملی ایران

نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر در سرزمین هلند به روایت موزه درنتس»، روز سه‌شنبه ۱۰ مهر در موزه ملی ایران اففتاح شد.

پس از افتتاح نمایشگاه آثار منتخب موزه ملی ایران با نام «ایران؛ مهد تمدن» در موزه درنتس هلند، اکنون نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر در سرزمین هلند به روایت موزه درنتس» نیز در تهران بازگشایی شد. کیسی بی‌جل، معاون استاندار درنته هلند و عضو هیئت امنا موزه درنتس دراین‌باره گفته است:

تاکنون در حدود ۱۰۰ هزار نفر از نمایشگاه «ایران؛ مهد تمدن» در هلند دیدن کرده‌اند، این رویداد یک تحول بزرگ برای ما در هلند است، از طریق این نمایشگاه در درنته می‌توانیم فرهنگ عالی آن را به مردم هلند بشناسانیم. امیدوارم افتتاح نمایشگاه آثار هلند در موزه ملی نیز بتواند کمک کند تا دو کشور در راستای پیشبرد فرهنگ یکدیگر موثر باشند.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها نیز درباره این نمایشگاه گفته است:

این نمایشگاه به ما کمک می‌کند تا نوع نگاهمان به مردم هلند تغییر کند.

جبرئیل نوکنده، مدیرکل موزه ملی ایران درباره نحوه همکاری برای برگزاری این موزه گفت:

تاکنون چهار نمایشگاه از آثار تاریخی ایتالیا، کره جنوبی، فرانسه و ارمنستان در سال‌های گذشته برگزار شده است؛ و نمایشگاه هلند نیز قرار بود در سال ۹۸ برگزار شود، اما با به وجود آمدن تغییراتی در برنامه‌ها، خوشبختانه رئیس موزه درنتس از جلو انداختم این نمایشگاه استقبال کرد، و با وجود کوتاه بودن زمان، همه تلاش کردند تا این رویداد اتفاق بیفتد.

اففتاح نمایشگاه هلند در موزه ملی

هری توپان، رئیس موزه درنتس هلند، برگزاری این نمایشگاه دو طرفه را «مبادله فرهنگی در حوزه میراث‌ فرهنگی بین دو کشور» توصیف کرد و گفت:

این همکاری‌ها نشان می‌دهد که روابط همکاری‌های کشورها می‌تواند شکل‌های متفاوتی داشته باشد، میراث فرهنگی بدون هیچ مشکلی بین ایران و هلند مبادله شده است. موزه «ایران؛ مهد تمدن» تاریخ و فرهنگ برجسته ایران را به مردم هلند شناساند و توانست افراد زیادی را به خود جلب کند.

او در ادامه گفت:

هرچند درنتس بسیار کوچک‌تر از امپراتوری داریوش کبیر در ایران است، اما کوچک بودن لزوما به‌معنای مهم نبودن نیست، و درنتس بزرگ‌ترین کلکسیون از اجسام مومیایی را در سطح جهان دارد.

در نهایت، یاپ ورنر، سفیر هلند در تهران نیز از برگزاری این نمایشگاه ابراز خشنودی کرد و گفت:

در این مقطع حساس، زیبا است که توجه بیشتر به موضوعاتی داشته باشیم که به تعمیق روابط بین دو کشور کمک می‌کند. همکاری بین موزه درنتس هلند و ملی ایران، نمونه‌ای از دیپلماسی موفق بین دو کشور است، که می‌تواند هزاران بازدیدکننده را از تاریخ و تمدن دو کشور آگاه کند.

او در انتها افزود:

در ماه می امسال، سفارت ما نمایشگاهی از عکس‌های مطبوعاتی را در کاخ نیاوران برگزار کرد. در ماه فوریه سال آینده نیز نمایشگاهی مربوط به موسیقی، در موزه هنرهای معاصر ایران خواهیم داشت. در این نمایشگاه اجراهایی توسط گروه‌های موسیقی هلندی و کرمانشاهی برگزار خواهد شد.

اففتاح نمایشگاه هلند در موزه ملی

عکس: سایت موزه ملی ایران

مطالب مرتبط:

دیدگاه