تلاش همگانی در تایلند برای محافظت از اکوسیستم سامویی

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
تلاش همگانی در تایلند برای محافظت از اکوسیستم سامویی

اداره گردشگری تایلند با هدف کاهش زباله، گردشگران و ساکنین جزیره‌ی کو سامویی را به مقابله با پلاستیک‌های یک بار مصرف فرا خواند.

اداره گردشگری تایلند (TAT) از ساکنین محلی و گردشگران جزیره کو سامویی برای استفاده نکردن از پلاستیک‌های یک بار مصرف دعوت کرد و آن‌ها را به کاهش زباله، بازیافت و استفاده مجدد از آن برای حفاظت از اکوسیستم جزیره تشویق کرد.

مقامات محلی کو سامویی به شدت در حال مبارزه برای بازیافت و مدیریت زباله هستند و ساکنان و صاحبان مشاغل را در این جزیره به تفکیک زباله‌ها برای بازیافت و کاهش مقدار زباله‌های تولید شده در جزیره فراخوانده‌اند. آقای «یوتاساک سوپاسورن» (Yuthasak Supasorn)، رئیس اداره‌ی گردشگری تایلند، اعلام کرد:

آموزش و آگاهی‌بخشی کلید موفقیت این ابتکار عمل است. ما، گردشگران و مشاغل مربوط به گردشگری را به کاهش زباله‌های گردشگری در بهشت ​​سامویی تشویق می‌کنیم. تغییر رفتار، یک شبه اتفاق نمی‌افتد. ما شاهد افزایش استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای چند بار مصرف در زمان خرید توسط مردم هستیم و هم بازدیدکنندگان و هم ساکنان جزیره در ایفای نقش خود در این تلاش و کمک با پاک نگه‌داشتن جزیره از خود اشتیاق نشان داده‌اند. 

کو سامویی

تفکر کاهش زباله به سرعت در میان مشاغلی که با محیط زیست جزیره سر و کار دارند، در حال گسترش است. تعداد بازدیدکنندگان کو سامویی هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود که این موضوع به آن دلیل که این جزیره، برخی از زیباترین مناظر تایلند را در خود جای داده است، اصلا اتفاق دور از انتظاری نیست. بنابراین، لزوم برقراری توازن در میان خدمات با کیفیت و اثرات زیست محیطی اهمیت خاصی می‌یابد. خوشبختانه، با معطوف شدن توجه‌ها به یافتن راهی برای محافظت از اکوسیستم ظریف و شکننده‌ی کو سامویی، مسافران می‌توانند با تولید زباله‌ی کمتر و به حداقل رساندن اثراتی که از خود در جزیره به جای می‌گذارند به جامعه‌ی محلی تایلند کمک کنند.

فروشگاه‌های محلی و مغازه‌ها در جزیره دست به یک اقدام جمعی علیه پلاستیک‌های یک بار مصرف زده‌اند. هتل‌ها و استراحتگاه‌ها و کسب‌وکارهای مربوط به گردشگری در کو سامویی نیز به پیشبرد برنامه‌های مدیریت مسئولانه‌ی زباله کمک می‌کنند؛ این برنامه از سه اصل «کاهش، استفاده مجدد و بازیافت» پیروی می‌کند. استراحتگاه‌های لوکس کو سامویی، در زمره‌ی اولین کسانی بودند که به استفاده از نی‌های گیاهی روی آوردند که در سرتاسر تایلند فراگیر شده‌اند و در پایدارتر شدن گردشگری منطقه تاثیر به‌سزایی دارد.

یکی از برنامه‌هایی که در راس این اقدام جمعی جای گرفته، برنامه‌ی «قهرمان زباله‌ی کو سامویی» است که در آن، داوطلبان هر شنبه، ساعت ۱۰ صبح، گرد هم می‌آیند تا زباله‌های ساحل‌های سامویی را جمع کنند.

در راستای پیاده‌سازی استراتژی گردشگری مسئولانه‌ی اداره‌ی گردشگری تایلند که هم‌اکنون در حال اجرا است، یک طرح ابتکاری جمعی جدید با نام «با سبک جدیدی به تایلند سفر کنید؛ زباله‌های پلاستیکی را کاهش بدهید» با همراهی دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف و با هدف کاهش ۵۰ درصدی زباله‌های مربوط به گردشگری تا سال ۲۰۲۰، در آگوست امسال راه‌اندازی شد.

کو سامویی

اداره‌ی گردشگری تایلند، با هدف قرار دادن گردشگران و صاحبان مشاغل برای پرداختن به مشکل انباشت زباله در این مقصد مهم گردشگری تایلند، همچنین به دنبال ترویج مصرف اقلام پایدار یا قابل استفاده مجدد از قبیل نی‌های نوشیدنی گیاهی به‌جای نی‌های پلاستیکی، کیسه‌های پنبه‌ای به‌جای کیسه‌های پلاستیکی، قمقمه‌های آب به‌جای بطری‌های پلاستیکی و ظروف چند بار مصرف غذا به‌جای اجناس یک‌بار مصرف پلاستیکی یا فوم، است.

در مارس ۲۰۱۷، اداره‌ی گردشگری تایلند با مشارکت بنیاد Ecoalf و شرکت مواد شیمیایی PTT اقدام به راه‌اندازی طرح ابتکاری «احیای اقیانوس‌ها؛ تایلند» کردند. این اقدام، تایلند را تبدیل به اولین کشور آسیایی کرد که برای کاهش زباله‌ها در امتداد مناطق ساحلی تایلند، به خصوص در مناطق گردشگری محبوب در سواحل شرقی، در خلیج تایلند و دریای آندامان، با تلاش‌های جهانی برای پاکسازی اقیانوس‌ها همگام شده است.

مطالب مرتبط:

منبع traveldailynews

دیدگاه