اماکن زیارتی کاظمین را بشناسید

سحر ارجمند
سحر ارجمند سه شنبه، ۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
اماکن زیارتی کاظمین را بشناسید

کاظمین، محله‌ای در بغداد و یکی از اماکن مقدس شیعیان است. از مهم‌ترین اماکن زیارتی کاظمین می‌توان به حرم کاظمین اشاره کرد. در ادامه شما را با زیارتگاه‌های کاظمین آشنا می‌کنیم.  

کاظمین یا کاظمیه یکی از محله‌های مقدس شیعیان است که در شمال غربی بغداد و در کرانه غربی رودخانه دجله قرار دارد. اماکن زیارتی کاظمین در کنار زیاتگاه‌های شهرهای مقدس کربلا، نجف، کوفه و سامرا از اهمیت بسیاری برخوردار است و هر سال در ماه‌های محرم و صفر زائران بسیاری از سراسر جهان با تور عراق از این منطقه زیارت می‌کنند. 

مقاله‌ی مرتبط

دیدنی های کاظمین شیعیان را به این منطقه می‌کشاند. این منطقه به‌دلیل وجود مرقد دو امام معصوم، امام هفتم شیعیان موسی کاظم علیه‌السلام و امام نهم محمدتقی علیه‌السلام به کاظمین مشهور است. اهمیت این منطقه باعث شده است که برخی آن را شهری مستقل در همسایگی بغداد به‌حساب آورند.

دیدنی‌های کاظمین را اماکن زیارتی و مذهبی تشکیل می‌دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حرم کاظمین، مسجد براثا و مسجد المنطقه اشاره کرد. آرامگاه بعضی از دانشمندان و عالمان دینی شیعه مانند آرامگاه شیخ کلینی، شیخ مفید و خواجه نصیرالدین طوسی هم در این شهر واقع شده است. 

حرم کاظمین

حرم کاظمین

حرم کاظمین، آرامگاه دو امام شیعیان، امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) را در برمی‌گیرد که در منطقه کاظمین واقع در شمال بغداد واقع شده است. این حرم توسط پادشاهان آل بویه بازسازی و تزئین شد، اما ساختمان کنونی آن متعلق به دوره آغازین صفویه است و در دوره‌های بعد بخش‌هایی به آن افزوده شد. ایوان‌های زیبا و کاشی‌کاری‌های معرق نفیس و آینه‌کاری‌های مجلل، همگی نشانی از معماری و هنر دوره صفویه دارند. حرم کاظمین یک ضریح نقره‌ای، دو گنبد طلایی یکسان و چهار گلدسته دارد. درون حرم و گنبد خانه ضریح نقره‌ای حضرت موسی بن جعفر (علیه‌السلام) و حضرت جواد (علیه‌السلام) قرار دارد. چهار شبستان بزرگ در اطراف حرم قرار گرفته است. مجموعه حرم و رواق‌ها را سه صحن بزرگ و وسیع در برمی‌گیرد که صحن غربی به نام «صحن قریش» مشهور است. برج و بارو و دروازه‌های هفت‌گانه صحن با معماری زیبا و کاشی‌کاری‌های نفیس در سردرها و کتیبه‌ها اثری از مرحوم فرهاد میرزای قاجار (عموی ناصرالدین‌شاه) بسیار چشم‌نواز است.

مسجد صفوی

مسجد صفوی از ساخته‌های شاه اسماعیل صفوی است که پس از تسلط بر عراق آن را به سبک ساختمان‌های عراقی ساخت. ستون‌های ضخیم و عظیم و طاق‌های قوسی شکل به این مسجد زیبایی خاصی داده است که هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد. مسجد صفوی دارای یک گنبد کاشی‌کاری شده بسیار کوتاه است که از درون صحن به زحمت دیده می‌شود. در جنب محراب و منبر قدیمی مسجد، پنجره‌ای به درون رواق شمالی حرم مطهر کاظمین باز می‌شود که از میان آن می‌توان ضریح مطهر را مشاهده کرد.

آرامگاه خواجه نصیرالدین طوسی

آرامگاه خواجه نصیرالدین طوسی، حکیم و متکلم قرن هفتم هجری در بخشی از حرم کاظمین قرار دارد. خواجه نصیرالدین طوسی در سال ۶۷۲ هجری درگذشت و بنا به وصیتش در حرم مطهر دفن شد. بر قبر این عالم بزرگوار ضریحی فولادی و کهن قرار دارد.  

آرامگاه شیخ مفید

آرامگاه شیخ مفید در شرق رواق جنوبی حرم کاظمین واقع شده است. شیخ مفید، متکلم و فقیه امامیه و از بزرگان شیعه بود که در سال ۴۱۳ هجری درگذشت. او چند سالی در خانه‌اش مدفون بد و سپس به مقابر قریش، در نزدیکی قبر امام جواد (ع) برده شد. بر مقبره شیخ مفید هم یک ضریح فولادی قرار دارد و در بالای آن بر سنگ مرمر قطعه شعری نوشته شده است.

آرامگاه ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولویه

آرامگاه ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولویه در شرق رواق جنوبی حرم کاظمین در کنار آرامگاه شیخ مفید قرار دارد. ابوالقاسم جعفر یکی از بزرگان، فقها و محدثین امامیه بوده است که در سال ۳۶۸ هجری درگذشت.

 آرامگاه سید مرتضی و سید رضی

آرامگاه سید مرتضی و رضی در دو ساختمان جداگانه در بیرون صحن مطهر و جنوب شرقی دیوار آن در نزدیکی یکدیگر واقع شده است. سید مرتضی و سید رضی، دو برادر از اعیان و مشاهیر امامیه در قرن پنجم هجری بودند.

قبر ابو یوسف قاضی

قبر ابو یوسف قاضی در جنوب شرقی صحن مطهر کاظمین، درون یکی از حجره‌ها قرار دارد. ابو یوسف قاضی در سال ۱۶۶ هجری به مقام قضاوت در بغداد، پایتخت خلافت بنی العباس منصوب شد و نخستین فرد مسلمانی است که به‌عنوان «قاضی‌القضات» شهرت یافت.

مسجد براثا

مسجد براثا

مسجد براثا در محله‌ای به همین نام قرار دارد و یکی از مساجد مقدس شیعیان در بغداد قدیم است. اهمیت این مسجد به سبب روایاتی درباره اقامت حضرت علی (ع) و نمازگزاردن او در این محل هنگام بازگشت از نهروان است. همچنین گفته می‌شود که برخی از انبیای الهی در این مکان نماز گزارده‌اند. این مسجد زمانی مرکز نشر احادیث اهل‌بیت (ع) نیز بوده است.

مسجد المنطقه

مسجد المنطقه که به «مسجد العتیقه» هم مشهور است در جنوب شرقی شهر منصور میان کاظمین و جعیفر کنونی در محله‌ای به همین نام قرار دارد. بنا به روایات، حضرت علی (ع) در یکی از سفرهای خود در این مسجد نماز گزارده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه