کانال دم؛ راهکار ناپلئون برای مقابله با ارتش بریتانیا

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۶ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
کانال دم؛ راهکار ناپلئون برای مقابله با ارتش بریتانیا

با کانال دم، یکی از زیباترین کانال‌های کشور بلژیک که در حقیقت به دست ناپلئون برای مقابله با هجوم ارتش بریتانیا ساخته شده است، آشنا شوید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۸/۱۸ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ به‌روزرسانی شده است.

یکی از راه‌های محبوب دیدن شهر زیبای بروخه در کشور بلژیک، سوار شدن بر قایق‌های کروز در کانال‌های بی‌شمار شهر است. مرکز تاریخی شهر با موقعیت استراتژیک، محاصره شده توسط کانال‌ها، به‌راحتی به گردشگران اجازه می‌دهد تا با یک گشت قایقی در اطراف این منطقه تاریخی به تحسین خانه‌های تاریخی زیبا، کلیساها و سایر جاهای دیدنی بلژیک بپردازند. خود کانال‌های شهر، به‌خصوص کانال سه لاینه بروخه-اسلایس (شهری در هلند) یا کانال دم (Damme Canal)، نیز ارزش بازدید دارند.

این کانال با ۱۵ کیلومتر طول، بروخه را به شهر مرزی هلندی اسلایس از طریق شهر دم (شش کیلومتری شمال شرقی بروخه)، متصل می‌کند. کانال دم به دستور ناپلئون بناپارت کنده شد و ازاین‌رو به آن کانال ناپلئون وارت (Napoleon Vaart) یا کانال ناپلئون نیز می‌گویند.

درختان و مناظر سرسبر در حاشیه کانال دم

چشم‌انداز پانارومایی از کانال مشهور دم. عکس از کانادااستوک

هدف ناپلئون، کندن چندین کانال در امتداد ساحل بود تا ارتش فرانسه بتوانند سریع‌تر جابه‌جا شوند و تجهیزات جنگی را سریع‌تر منتقل کنند و در همین حین با ارتش قدرتمند بریتانیا روبه‌رو نشوند.

انجام این کار در دریا به‌علت حضور نیروی دریایی بریتانیا در آب‌ها غیرممکن بود. این کانال قرار بود شهر بروخه را به دهانه رود اسخلده (Scheldt) در هلند متصل کند، اما با شکست ناپلئون در نبرد واترلو، این امر هرگز محقق نشد.

نبرد واترلو در تاریخ ۱۸ ژوئن سال ۱۸۱۵ میلادی، بین قوای فرانسه و قوای ائتلاف هفتم در دشت واترلو در کشور بلژیک امروزی در گرفت. این آخرین نبرد ناپلئون بناپارت بود.

منظره مه آلود اطراف کانال دم

عکس از اریک هوی برشت/فلیکر

کمی بعد، پادشاه ویلیام اول دستور داد تا ساخت کانال بروخه-اسلایس تمام شود، اما این پروژه تا دهه ۱۸۵۰ کامل نشد. در شهر دم، این کانال از کانال لئوپلد (Leopold) و کانال شیدونک (Schipdonk) عبور می‌کند. این دو کانال در سال‌های میانی قرن نوزدهم، پس از استقلال یافتن بلژیک در سال ۱۸۳۰، برای کاهش آسیب‌پذیری شبکه کانالی بلژیک از دخالت هلندی‌ها ساخته شدند.

درختان سرسبز اطراف کانال دم

عکس از آلین رویلر/فلیکر

کانال دم تا سال ۱۹۴۰ مورد استفاده بود. در این سال، ارتش فرانسه با تخریب سیستم سیفون کانال به حمل و نقل دریایی در کانال دم، پایان داد.

امروزه در دو سمت کانال، درختان به صف کشیده، چشم‌اندازی بی‌نظیر و زیبا به وجود آورده‌اند و به جرات می‌توان گفت که این کانال، زیباترین کانال فلاندر (ناحیه‌ای در شمال بلژیک به مرکزیت بروکسل) است.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه