بهترین زمان سفر به فجیره؛ شهر چشمه‌های آب جاری در امارات متحده عربی

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
بهترین زمان سفر به فجیره؛ شهر چشمه‌های آب جاری در امارات متحده عربی

فجیره، یکی از شیخ‌نشین‌های باستانی و مهم امارات متحده عربی در ساحل دریای عمان است. برای برنامه‌ریزی بهترین زمان سفر به این شهر گرم در این مقاله با ما بخوانید.

شهر فجیره، قطب تجاری و کسب و کار امارات متحده عربی است. ساختمان‌های اداری سراسر خیابان حامدبن‌عبدالله، جاده اصلی شهر را پوشانده‌اند درحالی که اسکله شمالی با مخازن ذخیره‌سازی نفت مدور، احاطه شده است.

فجیره، پنجمین شیخ‌نشین بزرگ، با مساحت ۱٫۶۶ کیلومتر مربع، تنها ۱٫۵ درصد کشور را پوشانده است و حدود ۲۳۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. آب و هوای فجیره فصلی، اما هوای گرم در بیشتر سال غالب و اقلیم این شهر، بیابانی است. دمای میانگین سالیانه ۲۶٫۹ درجه سانتی‌گراد و میزان بارش حدود ۱۰۲ میلیمتر است.

می‌توان گفت در کل بهترین زمان سفر به فجیره و سردترین زمان سال، ماه‌های دسامبر تا مارس (۱۰ آذر تا ۱۱ فروردین) با محدوده دمای میانگین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد هستند.

زمان سفر فجیره

در فصل تابستان دما گاهی تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز بالا می‌رود. ماه‌های زمستانی همچنین مصادف با فصل باران هستند. بارش باران در فجیره به علت وجود کوه‌ها و بادهای غالب، بیشتر از دیگر مناطق کشور امارات است. بادهای شرقی با خود ابرهای بارور جریان‌های گرم اقیانوس هند را به این شهر می‌کشانند.

اشتباه نکنید، فجیره قطعا ارزش یک توقف و بازدید را دارد. دیدنی های فجیره مانند قلعه فجیره که به تازگی بازسازی شده است و موزه فجیره در مجاورت آن، شما را با تاریخ باستانی این شهر آشنا می‌کند. ساکنین فجیره همچنین به چندین پروژه توسعه در شهر خود مفتخر هستند که در میان آن‌ها می‌توان به مسجد بزرگ شیخ زاید فجیره، اولین پاساژ خرید بزرگ امارات یعنی سنچری مال و اتوبان شیخ خلیفه به دبی اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به فجیره بر اساس آب و هوا

زمان سفر فجیره

بهترین زمان سفر به فجیره بر اساس آب و هوا، ۲۶ نوامبر تا ۱۸ مارس (۵ آذر تا ۲۷ اسفند) است.

فجیره در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۵۳ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در فجیره در زمان‌های مختلف سال تا حد زیادی متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا در نیمه‌ای از سال گرم و در نیمه دیگر دلپذیر است. احتمال بارش باران و یا برف در تمام سال بسیار کم است. فجیره در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۵۳ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه ژوئن، جولای و می به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر) با دمای میانگین ۴۰ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۳۲٫۲ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به فجیره بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به فجیره بر اساس بارش باران یا برف

اگر به دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلیمتر در ماه گفته می‌شود) یعنی آگوست، آوریل و ژانویه به فجیره بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواسط ماه آگوست (اواخر مرداد) است.

چه زمانی می‌توانید با بارش برف در فجیره روبه‌رو شوید؟

گزارشات هواشناسی نشان می‌دهند که احتمال بارش برف در ماه ژانویه بخصوص در اواسط ماه (اواخر دی) بسیار بالا است. بهترین زمان اسکی در فجیره، میانه‌های ماه مارس (اواخر اسفند) است.

بهترین زمان سفر به فجیره بر اساس رطوبت و وزش باد

فجیره دارای ماه‌های مرطوب زیادی است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۴۴٫۸ درصد، ماه آوریل و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۷۳ درصد، دسامبر است.

وزش باد در فجیره، معمولا بسیار آرام است. پربادترین ماه‌های سال، مارس و سپس می و آوریل هستند. باد ماه مارس با سرعت ۸٫۷ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم سبک به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در فجیره، ۱۵٫۴ کیلومتر بر ساعت است که یک باد آرام به شمار می‌آید.

مقاله‌های مرتبط:

بهترین زمان سفر به فجیره بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری فجیره، جولای و سپس ژوئن و فوریه هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری فجیره، اکتبر است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به فجیره بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

زمان سفر فجیره

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی معتدل می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۱۰٫۶ تا ۲۴٫۷ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۵ تا ۷ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار دومین زمان شلوغ گردشگری فجیره است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایده‌آل برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

زمان سفر فجیره

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به صورت مطلوبی گرم هستند. این ماه‌ها با ۴ تا ۷ روز بارش موثر در ماه، میزان بارش متوسطی را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا آگوست، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در فجیره هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

زمان سفر فجیره

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۷٫۳ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس سرما القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به صورت میانگین ۶ تا ۷ روز بارش موثر برف و یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز فصل خلوت گرشگری فجیره است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

زمان سفر فجیره

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۴٫۳ تا ۱۱٫۱ درجه سانتی‌گراد در فجیره بسیار سرد است. به صورت میانگین ۵ تا ۶ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، نیز از فصول خلوت گردشگری فجیره است.

بهترین زمان سفر به فجیره بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

اگر به دنبال رویدادهایی هستید که سفرتان را در فجیره هیجان‌انگیزتر کند، باید به شما بگوییم که چه طرفدار تئاتر باشید و چه علاقه‌مند به ورزش، این شهر شما را راضی خواهد کرد. در ادامه برخی از محبوب‌ترین رویدادهای فرهنگی و فوق‌العاده فجیره را به شما معرفی خواهیم کرد.

روز میراث جهانی (World Heritage Day)

زمان سفر فجیره

روز میراث جهانی یونسکو در تاریخ ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. فجیره نیز در این میان استثنا نیست. مجتمع گردشگری و عتیقه‌های فجیره با هدف آشنایی بیشتر مردم با میراث تاریخی غنی امارات متحده عربی، هر سال، روز میراث جهانی را  در قلعه فجیره برگزار می‌کند.

از فعالیت‌های مربوط به این روز می‌توان به رژه‌های همراه با رقص، غرفه‌های غذا، اجرای موسیقی و برنامه‌های فرهنگی اشاره کرد. این جشن میراث محلی به منظور احیا و فعال‌کردن این میراث در فرصت‌های مختلف، برگزار می‌شود. چه فرصت بهتر دیگری برای رفتن به فجیره می‌خواهید؟

مسابقات قهرمانی مختوم (Maktoum Championship)

مسابقات قهرمانی مختوم، یک رویداد سالیانه در ماه رمضان است؛ رویدادی که قهرمانان رشته‎های مختلف ورزشی از سراسر امارات در فجیره را گردهم می‌آورد.

این مسابقات شامل رشته‌های ورزش‌هایی مانند فوتبال، شطرنج، شنا، تکواندو و بازی‌های تعاملی می‌شود و هدف از برگزاری آن، تشویق برای پیشرفت جامعه و کشف استعدادهای جدید قهرمانی است. اگر از طرفداران ورزش هستید و در این زمان در فجیره بودید، این رویدادی است که به هیچ وجه نباید آن را از دست بدهید.

مسابقات قهرمانی شمشیر

زمان سفر فجیره

در حین مسابقات ال‌سیف، چشمان شما با نمایش‌های جذابی در فجیره روبه‌رو خواهد شد. شما در اینجا می‌توانید با هنر باستانی رقص شمشیر آشنا شوید و دوئل‌های این نمایش خارق‌العاده را تماشا کنید. هدف از برگزاری این مسابقات، معرفی سنت‌های عمیق و قدیمی این رقص به نسل جوان و گردشگران است.

فستیوال بین‌المللی مونودرام فجیره (Fujairah International Monodrama Festival)

هر دو سال یکبار، یک گردهمایی باشکوه و جشن هنرهای تئاتری در فصل زمستان در فجیره برگزار می‌شود. هدف از برقراری فستیوال بین‌المللی مونودرام فجیره، حمایت از هنرمندان جوان و بااستعداد و همچنین یک نتیجه طبیعی پس از رشد در هنرهای تئاتری در امارات و فجیره است.

موسسان این فستیوال حس می‌کردند جای مونو درام، ژانر تئاتر تک‌نفره در دنیای عرب بسیار خالی است و به این ترتیب این رویداد در فجیره به وجود آمد. اگر در این زمان از سال در فجیره بودید، حتما به تماشای این ژانر چالش‌برانگیز ولی خارق‌العاده بنشینید.

فجیره؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۲۰٫۶۶٫۹
فوریه۲۱٫۹۲٫۸
مارس۲۴٫۸۱٫۸
آوریل۲۹٫۲۰٫۵
می۳۳٫۹۰٫۵
ژوئن۳۴٫۷۰٫۵
جولای۳۳٫۹۰
آگوست۳۲٫۸۰
سپتامبر۳۲٫۳۰٫۵
اکتبر۳۰٫۴۱
نوامبر۲۶٫۱۱٫۳
دسامبر۲۲٫۵۰٫۸

میانگین ماهیانه دما و بارش در فجیره

چه زمانی به فجیره برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینتعداد روزهای بارانی
ژانویه۱۶٫۷۲۴٫۳۴
فوریه۱۸۲۵٫۸۲
مارس۲۰٫۶۲۹٫۲۴
آوریل۲۵۳۳٫۷۳
می۲۹٫۴۳۸٫۸۱
ژوئن۳۱٫۳۳۸٫۹۰
جولای۳۱٫۴۳۷٫۲۰
آگوست۳۰٫۶۳۵٫۸۰
سپتامبر۲۹٫۳۳۶۰
اکتبر۲۶٫۷۳۴٫۳۱
نوامبر۲۲٫۴۲۹٫۹۳
دسامبر۱۸٫۶۲۶٫۴۳

حداقل و حداکثر دما در فجیره

مطالب مرتبط:

دیدگاه